שתף קטע נבחר

טוב להדריך פסיכומטרי: כסף, פנאי וחיי חברה

720 בפסיכומטרי וניסיון בהדרכה יאפשרו לכם להתקבל לרוב בתי הספר להוראת פסיכומטרי. וכך, אומרים המדריכים, תוכלו לבלות, לטוס לחו"ל וליהנות מהערצת הסביבה. אז כמה מרוויחים, מה היתרונות ומהם (מעט) החסרונות?

"כשאתה מלמד פסיכומטרי אתה נתפס כחלום של כל בחורה"; "זה מרשים מעסיקים";  "יכולתי להרשות לעצמי יותר לבלות ולטוס לחו"ל"  - מדברי מדריכי הפסיכומטרי עולה תמונה מאוד ברורה - טוב להיות מדריך פסיכומטרי. השעות גמישות, השכר, לרוב, מאוד מתגמל, ובין לבין נתקלים המדריכים במבטי הערצה וקינאה מצד התלמידים וגם מחבריהם שבמקרה הטוב מגרדים את ציון ה-700 מלמטה.

 

כמה מרוויחים במקצוע, מדוע זה מפתח יכולות מעבר להדרכה עצמה ולמה זה טוב; האם התפקיד פותח דלתות בהמשך הדרך, האם בצד היתרונות יש גם חסרונות ומהם; והאם מדובר בשלב בחיים או במקצוע לכל דבר? תלוי את מי שואלים.

 

 

הסיבה המרכזית לכך שסטודנטים בעלי פסיכומטרי גבוה פונים להוראת התחום היא כאמור השכר: 25-4 אלף שקל בחודש כולל בונוסים (הניתנים בדרך כלל לפי שביעות רצון התלמידים).

 

הטווח רחב, אך גורם בענף מסר שבממוצע הן את בתי בספר המשלמים שכר גבוה יותר והן את בתי הספר המשלמים שכר נמוך יותר, שכרו החודשי של המדריך קורס מגיע לכ-6,000 בחודש. זה אולי לא נשמע בשמיים, אך כשחושבים על כך שמדובר בשכר לעבודה חלקית של 12 שעות הוראה שבועיות, ומספר שעות של עבודת הכנה וקשר עם התלמידים - היחס לשכר משתנה.

 

"כשהייתי סטודנט הרגשתי איך העבודה הזו משחררת אותי מכבלי הקיום - יכולתי להרשות לעצמי לחיות ברמת חיים גבוהה מאוד, בטח ביחס לסטודנט. כשסטודנטים רבים מתקשים לסגור את החודש - אתה יכול להרשות לעצמך לחיות כמו בן אדם", אומר מנהל חטיבת הפסיכומטרי של קבוצת קידום, אמוץ סלע (31) שהתחיל להדריך פסיכומטרי לפני 8 שנים.

 

"יכולתי להרשות לעצמי לטוס לחו"ל"

גם אסף רגב, שעד לאחרונה הדריך ב-EZ-WAY מרוצה מאוד מהתגמול שקיבל: "מסביבי ניתן היה לראות כיצד סטודנטים מנסים לצמצם הוצאות, ואילו אני יכולתי להרשות לעצמי יותר לבלות ולטוס לחו"ל. שזה מעבר להישג ידו של הסטודנט הממוצע".

 

בתור עבודת סטודנט זו העבודה המושלמת, וככל שהזמן עובר אתה יכול להשקיע פחות זמן בהכנה לשיעור, והשכר נוסק, כי הקפיצות הן משמעותית, אומר ליאור, מדריך פסיכומטרי לשעבר.

 

אורן ג'קמן (36) מורה פסיכומטרי כבר 15 שנה, מתוכן 6 בקידום ו-9 ביואל גבע, מסביר שיתרון משמעותי מבחינתו הוא האפשרות להתפתח בתחומים אחרים. "חוץ מהעבודה של יומיים בשבוע בפסיכומטרי, אני מפתח תכנים לטלוויזיה, בעיקר שעשועוני פריים טיים ותוכניות ריאליטי. בין השאר אני גם עובד על ספר. זה גם מותיר לי לא מעט זמן פנוי למשפחה".

 

ג'קמן הוסיף: "בלי ההוראה לא הייתי יכול להרשות לעצמי להתפתח בתחומים שאני אוהב. בניגוד לקולגות בתחום התקשורת שבו אני עובד, אני יכול לברור את הפרויקטים שאני לוקח על עצמי כיוון שאני לא רעב ללחם. מבחינתי היתרון הגדול הוא הזמן הפנוי שבו אני בוחר מה לעשות בשביל הנפש, כשגם מההדרכה עצמה אני נהנה".

 

יפייפיה, סתומה, ומעוניינת

ליאור מונה יתרונות נוספים שיש למדריכי הפסיכומטרי, על פני חבריהם הסטודנטים - מלבד השכר. "כשאתה מלמד פסיכומטרי אתה נתפס כחלום של כל בחורה, מהיר מחשבה, אינטיליגנטי, כריזמטי, בעל ביטחון עצמי. באחד הקורסים הייתה לי תלמידה יפייפיה שמודעת לזה, וכמה יפיפייה - ככה סתומה. היא מאוד תפסה ממני, למרות שמחוץ לשיעור אני הרבה פחות מלהיב. אבל בכל זאת היא כל הזמן ניסתה לשכנע אותי לצאת איתה. סירבתי - כי אסור לפתח קשר רומנטי עם התלמידים".

 

למרות האיסור הזה, כשמסתיים הקורס, לא פעם נוצר קשר בין המדריך או המדריכה "הנחשקים" לבין תלמידיהם לשעבר. "הפעם לא המשכתי את הקשר עם אותה יפייפיה כי בסוף הקורס כבר הייתה לי חברה. אבל שיהיה לך ברור - התגית של מדריך פסיכומטרי שווה הרבה מאוד בעולם הדייטינג", אומר ליאור.

 

גם רגב מסכים שהסמכות הנלווית לתפקיד מסייעת למדריך הפסיכומטרי להצליח בקרב המין השני. "מאחר ולי הייתה חברה, לא יצא לי להשתמש באפיל של מדריך הפסיכומטרי. אבל מעדותם של חבריי הרבים למקצוע - זה בהחלט נותן להם יתרון משמעותי בתחום הרומנטי. כמו כן, "בניגוד למקצועות סטודנטיאליים אחרים, למדריך פסיכומטרי מתלווה הערכה כללית מהסביבה וזה מועיל במישור החברתי", אומר רגב. 

 

ליתרונות הכספיים, הרומנטיים והחברתיים מתווספים יתרונות רבים שמפתחים את היכולות שלך בקריירה. "ההשפעה ניכרת גם לאחר סינון קורות החיים. "כשאתה נמצא בראיון עבודה, אוטומטית אתה מקבל נקודת זכות. מעסיקים מרגישים שהם פחות צריכים לבדוק את הרמה האינטלקטואלית שלך, ועוברים ישירות לרמת המקצועית", אומר עידו ויינר (31) ששימש כמדריך פסיכומטרי בקבוצת קידום עד לאחרונה.

 

"זה מרשים מעסיקים ונתן לי ביטחון בעמידה מול קהל; כמו כן, מכיוון שאני בדרך להיות עו"ד - זה יועיל לי גם בדיונים בבית המשפט", אומר רגב מ-EZ-WAY. "זה משפר את הביטחון העצמי ומה שלמדת נשאר איתך לכל החיים", אומר סלע מקידום.

 

"זה משרה ביטחון על המעסיק"

מנכ"ל BossProblem - הפורטל להצלחה בעבודה, אורית-קלייר ארזי, מחזקת את תחושותיהם של המדריכים: "יכולת אינטלקטואלית גבוהה תמיד תעשה רושם על המעסיקים, בייחוד כשהיא משולבת עם ניסיון בהדרכה. מדוע? כיוון שזה מעיד על יכולת לעבד חומרים ומחשבה מהירה, בד בבד עם היכולת להתאים את עצמך לסביבה באופן מיטבי".

 

לדבריה, "הנחת העבודה המוצדקת של המעסיקים היא שהכישורים של מדריך פסיכומטרי מצביעים על קומוניקטיביות גבוהה, ויכולת בין אישית גבוהה, שתאפשר לו להתנהל מול לקוחות, ספקים, ממונים, עמיתים ועובדים בצורה אופטימלית".

 

היא מוסיפה שיכולת העמידה מול קהל והביטחון העצמי של המועמד שנגזר מניסיונו, משרה ביטחון על המעסיק. "למדריך פסיכומטרי הניגש לראיון עבודה או שולח קו"ח למשרה מסוימת יש את היכולת לצמצם את אי הוודאות של המעסיק יותר ממועמדים אחרים. זה נותן לי עוד אינפורמציה על האדם - ואינפורמציה חיובית שכבר נמצאה נכונה על ידי מישהו שהרף שלו גבוה".

 

לא הפיל את המליון

רגב מספר על יתרון נוסף שהקנתה לו הדרכת הפסיכומטרי, ושאפילו יש לה תג מחיר: לא פחות מ-300 אלף שקל. "כשאתה בונה שיעור אתה נדרש לידע כללי מאוד רחב. בניסיו לשלב דוגמאות אקטואליות ודוגמאות משעשעות בשיעור כדי שהתלמידים יישארו מרוכזים - מפתחים חיבה לטריוויה. החיבה הזו כמו גם היכולת שלי לבצע אלימינציה של תשובות זכיתי, עם חברתי, ב-300 אלף שקל בשעשועון "אל תפיל את המיליון".

 

יש גם חסרונות

המדריכים מספרים גם על חסרונות בענף, אך לדבריהם הם מתגמדים ביחס ליתרונות. הם מציינים שמדריך מתחיל מקבל הרבה פחות כסף ממדריך מנוסה - אך ביחס לסביבה זו עדיין משכורת מכובדת למשרה חלקית. כמו כן, יש שציינו שלא בכל בתי הספר מתגמלים על ההשקעה מעבר לשעות הלימודים, שגם היא חיונית.

 

לדברי רגב מ-EZ-WAY, אם ברצונכם להיות מדריכי פסיכומטרי, עליכם להבין שלפחות בהתחלה תצטרכו לעבוד קשה גם מעבר לשעות השיעור. "בשנה הראשונה לעבודה על כל שעת שיעור יש לפחות שעה נוספת של עבודת הכנה. זה מחויב המציאות - צריך להבין שכל מדריך יצליח לפתור כל שאלה ב-60 שניות, אבל אסור שיהיה מצב שהוא יעמוד מול הלוח 40 שניות ורק אחרי שהצליח לפתור הוא יתחיל להסביר לתלמידים. על המדריך לדעת הכל, ובאופן מיידי בנוגע לחומר בשיעור".

 

רגב מציין עוד חיסרון, שהוא תופעת לוואי להילה המיוחסת למקצוע. "בכל מילואים, כל מפגש משפחתי, כל מאורע רב משתתפים תמיד יהיה זה שניגש לבחינה ונשמה טובה שתפנה אותו לעברך כי אתה מדריך פסיכומטרי - ומה, לא תעזור?", הוא ספק שואל ספק קובע.

 

חיסרון נוסף הוא שאם אתה בוחר ללמד פסיכומטרי כקריירה, בהדרכה עצמה - אין יותר מדי לאן להתפתח. "מבחינתי החיסרון היחידי הוא שאין התקדמות של ממש בתור מורה לפסיכומטרי מבחינת פיתוח קריירה, מלבד העלייה בשכר. זה לא שאין קידום בענף אז אתה בעצם עובד למשרות ניהוליות עם פחות קשר להוראה. אבל אני דווקא בסדר עם זה - הוראת הפסיכומטרי מאפשרת לי התפתחות בתחומים אחרים שאני אוהב", אומר ג'קמן מיואל גבע.

 

יש נדבך נוסף לעבודה שעלול להרתיע בעיקר את המדריכים המתחילים. "היה לי קשה להתמודד עם אכזבות אישיות של אנשים, אלו תלמידים שלך, הם רוצים להיכנס למקצוע מסוים ולא כולם מצליחים להגיע לציון שהם רוצים ולפעמים זה קורע את הלב לראות אותם מתאכזבים", אומר יניב טלמור, שמדריך בקידום כבר 8 שנים.

 

המשרה - בהישג יד של מעטים

השחקנים העיקריים בענף הפסיכומטרי הם קידום ולחמן (שהם בעצם 2 מותגים שונים של אותה חברה), יואל גבע, היי קיו, ולחמן התופסים לפי הערכות גורמים בענף כ-75% מהשוק. בתי ספר קטנים יותר כ-SMART ו-EZ-WAY תופסים יחדיו 6%-12%, והשאר לומדים בבתי ספר מקומיים לפסיכומטרי.

 

לאלו מכם הבונים על קריירה, קצרה או ארוכה, בענף - כדאי לחשוב ליתר ביטחון גם על תוכנית ב': "מתוך אלפי מועמדים שיש בכל שנה להדרכה, נבחרים בודדים, פשוט כי היקף הכישורים שהם נדרשים להציג ולפתח היא הרבה מעבר לציון גבוה", אומר אמוץ.

 

תנאי הקבלה להדרכה ברוב בתי הספר עומדים על 720 ומעלה בפסיכומטרי, וניסיון קודם בהדרכה. זאת, כשבלחמן לא חייבים ניסיון קודם, אך הוא "מהווה יתרון משמעותי" (בחברה מספרים שרק 5% מתקבלים לאחר הליכי מיון).

 

בקידום דורשים ניסיון קודם משמעותי מלחמן או מבית ספר אחר. מיואל גבע נמסר שהציון עצמו לא רלוונטי, אך ביה"ס מעסיק אך ורק  "מדריכים מצטיינים עם ניסיון של שנים רבות משאר בתי הספר - ובוחנים זאת באמצעות חוות דעת של מדריכים בביה"ס המכירים אותם".

 

קריירה או שלב ביניים?

רוב המדריכים עוסקים בזאת במקביל ללימודים באוניברסיטה. לא מפתיע שרבים מהם הם סטודנטים לרפואה (כ-50%) ומהנדסים - הנזקקים לציון פסיכומטרי גבוה כדי להתקבל ללימודים בתחום. אך מה קורה בתום הלימודים? האם המדריכים נפנים איש איש לקריירה לבחירתו, או שהם מתאהבים בתחום ובמה שהוא מציע להם?

 

גורמים בענף מוסרים שבערך 20% מהמדריכים נשארים גם אחרי שסיימו את הלימודים ובעצם הופכים את ההדרכה למקצוע, לרוב באחד מבתי הספר המשלמים שכר גבוה יותר. כך למשל מנהל חטיבת פסיכומטרי ביואל גבע, איתי ישורון, אומר שבביה"ס בניהולו כל המדריכים בחרו לעסוק בהדרכה כקריירה, ולא כשלב. "אצלנו פסיכומטרי הוא מקצוע לכל דבר".

 

כאמור, השכר המתגמל יחסית לשעות העבודה מאפשרים עבודה חלקית במקצוע זה בד בבד עם התפתחות במישור נוסף. "חלק מהמורים אצלנו עובדים במשרה מלאה בפסיכומטרי, וחלק מהם עובדים במשרה חלקית ובשאר הזמן מפתחים קריירה אקדמית, או עוסקים בדברים נוספים, כגון כתיבה לטלוויזיה, ארכיטקטורה, קולנוע, וכו', אומר ישורון; ומוסיף ש"אלו שנשארים רואים מעבר לכסף - הם אוהבים את ההוראה וטובים בזה".


פורסם לראשונה 07/02/2011 12:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אמוץ סלע, לשעבר מדריך בקידום, וכיום מנהל
צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
התלמידים מסתכלים עליך בהערצה
צילום: אוהד אבידן קינר
הוראת פסיכומטרי זו קריירה. יואל גבע
על המדריך לדעת הכל. EZ-WAY
מומלצים