שקרי האסטרולוגיה

תחילתה של שנה חדשה היא חגיגה גדולה עבור האסטרולוגים, שמתיימרים לחזות במדויק את העתיד לבוא. אז מה אם הם מתבססים על מפת השמים מלפני אלפיים שנה? ד"ר יגאל פת-אל עושה סדר בכוכבים ומסביר למה האסטרולוגיה רחוקה שנות אור מלהיות מדע. חלק שני

מבחינה מדעית טהורה אין כל אפשרות לתקוף את האסטרולוגיה, כיוון שהיא אינה מדע. אי אפשר להפריך טיעונים מעגליים או טיעונים שמיסודם אינם ניתנים להפרכה. אין ולו אסטרולוג אחד שיצביע על הקשר הסיבתי, המדעי, שגורם למצב כוכבים מסוים להשפיע על לקוחותיו, למעט הקשרים שניבא תלמי (אלא שראינו שמבחינה מעשית לא נותר כל קשר בין מה שרשם תלמי לפני השמים כיום).

ובכן, ננסה לתקוף את האסטרולוגיה דווקא באמצעות כלי הנשק שלה. כלומר, באמצעות הטיעונים שמעלים האסטרולוגים או לפחות ממה שמשתמע מהם.

גאות ושפל

האסטרולוגים טוענים שגרמי השמים משפיעים עלינו. לראיה הם מציגים את השפעת הירח על המים – גאות ושפל. יש הטוענים שגופנו עשוי ברובו ממים, והנה לך הוכחה מדעית. לראייה, המחזור הנשי דומה למחזור הירח.

ברור שלהנחה כזו אין בסיס שכן לפי עיקרון זה מצב הרוח האנושי היה צריך להשתנות בצורה מחזורית לפי מיקום הירח מעל הראש ובאופן גורף, כך שלכל הנשים היה מופיע המחזור בהתאם להופעת הירח.

אולם, נניח שהטענה נכונה ושגרמי השמים אכן משפיעים – בקרינה, בכבידה וביתר ההשפעות הפיזיקליות הידועות. ובכן, יש אינספור גרמי שמים, ורובם מגמדים את השמש שלנו שלא לדבר על כוכבי הלכת. כיום אנו יודעים שפלוטו אינו לבד וכי התגלו עוד כמה גופים הדומים לו בגודלם ואף גופים גדולים יותר המצויים בסביבתו – מה לגבי השפעתם? ומה לגבי השפעתה של מרכז הגלקסיה עלינו? של הצביר בבתולה?

כיוון שיש אינספור גרמי שמים, יש אינספור אפשרויות לדרכי השפעתם על הסובב אותם. ומדוע רק לכוכבי הלכת? מדוע רק לחלקם? מי יכול לבנות תוכנת מחשב שתכמת את אינספור אפשרויות ההשפעה של אינספור גרמי שמים? יאמרו האסטרולוגים – יש השפעות שאנו לא יודעים לעמוד על טיבן. לדוגמה – החומר האפל בגלקסיה. התשובה – צודקים. איש אינו יודע את טיבן. גם אתם לא.

אין חכם כבעל ניסיון?

טיעון אחר של האסטרולוג קשור בניסיון הרב שכביכול יש לו. יאמר לך האסטרולוג: איני יודע מה אופי ההשפעה של גרמי השמים - אני בונה את המפה על סמך ניסיון העבר. אני יודע שהתרחשות מסוימת במפות מובילה להשפעה כזו או אחרת.

אם כך, מה קורה לכל המפות שהוכנו לפני גילויו של פלוטו ב-1930? ולפני גילויים של אורנוס ונפטון כ-200 שנה קודם לכן? אם הן אינן נכונות, כיוון שלא לקחו בחשבון את שלושת כוכבי הלכת האלה, איזה משקל אפשר לתת לתקפותן? ואם הן נכונות גם אם לא לקחו בחשבון שליש מכוכבי הלכת הידועים כיום – אז ממילא אין קשר בינן לבין גרמי השמים ואידך זיל גמור.

את הניסיון הנצבר אפשר לתקוף גם מזווית אחרת: אפשר להראות בקלות, כי מאז שחר האנושות ועד ימינו, לא חזר שוב מצב הדדי של גרמי השמים על עצמו. נקודה. לכן, כל טיעון האומר שאפשר ללמוד על סמך העבר ולהשליך על העתיד חסר כל ביסוס.

ואם יאמרו האסטרולוגים שאין חשיבות למצב ההדדי המדויק אלא רק "בערך", לשם מה הם דורשים דיוק של דקות, ואף שעות? לכן, אין חשיבות גם לקביעת הזמן המדויק או למיקום המדויק של הרך הנולד, כי ממילא אין לאסטרולוגים כל ידע היסטורי על ההשפעה של שינוי בגרמי השמים בסדרי גודל כאלה.

וטיעון אחרון כנגד הניסיון המצטבר: טיעון זה היה יפה לו היה מתקיים בדיוק מובהק של ניבוי. הניבוי האסטרולוגי אינו ברמת מובהקות כה גבוהה ואף לא מתקרב לכך. לכן, אין לו כל משמעות לפי קנה מידה מדעי כלשהו.

בנוסף, קיימת בעיה גדולה להוכיח תקפות של ניבוי לגבי בני אדם: לגבי אירועים בעתיד אין כל קושי להוכיח תקפות, אולם אפיון אופיו של אדם הוא בעייתי גם עבור פסיכולוגים המבקשים לשרטט את הפרופיל של אותו אדם. לכן, קשה מאוד לקבל או לסתור הערכה כלשהי, אסטרולוגית או "מדעית", לגבי חיזוי הנוגע לאופיו של אדם.

כשהכוכבים מפשלים

נסיים בטיעון הקלאסי נגד האסטרולוגיה וחיזויי העתיד – כמה אסטרולוגים צפו את הצונאמי? כמה צפו את אסון התאומים? כמה צפו במדויק את קריסת הבורסות ומשבר הסאב-פריים? כמה צפו את קריסת בריה"מ לשעבר"? ואפשר להמשיך בעוד אינספור דוגמאות לאי-חיזויים של אירועים קולוסאליים. אין כל ספק שמי שפישל, ובגדול, אלו גרמי השמים שלא טרחו להתייצב במקום הנכון כדי להתריע על אירועים אלה.

ולסיכום: כמה אנשים מאמינים כיום שהברקים נגמרים על ידי חזיזיו של זאוס? שהשמש והעונות הן תוצאת נסיעתה של מרכבת השמש הנהוגה בשמים? ושיתר תופעות הטבע מתרחשות כיוון שאחראים להן האלים? ברור שאיש אינו מאמין בכך כיום, אולם תלמי ומניליוס, אבות חקר הכוכבים, הגיעו למסקות שהכוכבים משפיעים עלינו בדיוק מהסיבות הפגאניות שאיש אינו מאמין בהן כיום! האמונה באסטרולוגיה היא תמצית האמונה באלים ובמיתולוגיה. רק משום כך אין לה מקום במילניום השלישי.

שתיהיה שנה טובה!

מפת כוכבים מסתובבת להורדה ומידע נוסף על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים לשנת 2011 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet.

התשובות בכוכבים