המורה עשיתי לך like
פעם הם היו נפגשים רק בביה"ס, היום הם גם חברים בפייסבוק: התלמידים רואים את המורה בבגד ים, והמורה מגלה שבמקום ללמוד למבחן התלמידים מצ'וטטים בלילה. עכשיו מנסים במשרד החינוך לגבש כללים להתנהלות מורים ברשת החברתית

לילה אחד, כשטל ניסן, תלמידת כיתה ט' בתיכון בן צבי בפתח תקווה, צ'וטטה בפייסבוק עם חברה, היא הופתעה לקבל הודעה מהמורה שלה שאומרת "לכי לישון‭."‬ "זה היה קצת מביך‭,"‬ היא נזכרת, "אבל עניתי לה‭' ,‬סבבה, לילה טוב‭,'‬ ובאמת הלכתי לישון‭."‬ גם ד‭,'‬ מורה מהמרכז, הופתעה מאוד כשגילתה שכל בית הספר מדבר על בגד הים הזעיר שרכשה. בירור קצר שערכה העלה שאחת התלמידות ראתה את תמונתה בבגד ים בדף הפייסבוק שלה והפיצה אותה בין חבריה.

 


נדמה שכשמדברים על קשרים בין מורים לתלמידים בפייסבוק, לאלמנט ההפתעה יש תפקיד מפתח: התלמידים מופתעים פעם אחר פעם לגלות שהמורה שלהם הוא גם אדם פרטי עם חיי חברה פעילים, שיוצא לחופשות, מעלה תמונות ומפזר הגיגים. המורים, מצידם, מופתעים לגלות עד כמה הפייסבוק הוא מגרש המשחקים החדש של התלמידים.

 

מורתי, דפקת הופעה  

אם פעם הקשר בין המורה לתלמיד התקיים באופן בלעדי בין כותלי בית הספר, הרי שהיום, בעידן הרשתות החברתיות, אין לו גבולות של זמן ומקום. טשטוש הגבולות הזה עשוי להיות הזדמנות נהדרת למורים להכיר את עולמם של התלמידים, להתקרב אליהם ולהעביר להם מידע, אבל מצד שני מעורר בעיות כבדות משקל ושאלות קשות של מה מותר ומה אסור, ואיך אפשר לשמר את מעמדו של המורה גם בעולם הווירטואלי.

 

השאלות האלה הובילו את השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך לדון ביחסים שבין הסגל החינוכי לתלמידים בפייסבוק, ולפרסם שורה של המלצות בנוסח "עשה ואל תעשה" (ראו מסגרת משמאל‭" .(‬לצד הרווחים הפדגוגיים והאישיים שאפשר להפיק מהקשרים ומהאינטראקציות עם תלמידים ברשת החברתית, רוב המורים עדיין לא מודעים לבעייתיות הנובעת מקשר שכזה‭,"‬ אומר ד"ר אברהם רותם, מומחה לתקשוב, שניסח את המסמך עם עידית אבני.

 

כדי להמחיש את הבעייתיות הם מתארים מקרה שבו תלמיד כתב למורה על הקיר בפייסבוק: "המורה, למה נתת ל(שם התלמיד) ציון בן זונה, ואותי ביאסת‭"?‬ תלמיד אחר כתב: "מורתי, דפקת היום הופעה סוף הדרך‭."‬

 

גם סקר שערך איגוד המורים והמרצים ורשתות התמיכה במורים באנגליה שופך אור על חומרת הבעיה: לפי הסקר 63 אחוז מהמורים קיבלו בדואר האלקטרוני הודעות לא רצויות מתלמידים, 26 אחוז סיפרו שתלמידים פירסמו עליהם הודעות פוגעניות באתרים כמו פייסבוק, ו‭28-‬ אחוז קיבלו הודעות פוגעניות בסלולרי. 25 אחוז מהמורים הבריטים טענו שההטרדות פגעו ביעילות עבודתם, 39 אחוז ציינו שהביטחון העצמי שלהם נחלש, ושישה אחוזים לקחו את העניין כה קשה, עד שנאלצו לצאת לחופשת מחלה.

 

"כל ההתנהלות בזירת האינטרנט היא חדשה יחסית - עניין של השנתיים-שלוש האחרונות‭,"‬ אומרת אליזבת גלאון, מדריכה ארצית בשירות הפסיכולוגי ייעוצי ואחראית על נושא תרבות האינטרנט במשרד החינוך‭".‬הסוגיה של איך להיות דמות סמכותית בזירה שוויונית וחסרת מעמד היא חדשה לכולנו, ויש חשיבות רבה ללימוד המורים את משמעות הפעילות החברתית ברשת, השונה כל כך מפעילות פנים אל פנים‭."‬

 

"זה בעייתי שמורה יהיה חבר של תלמיד בפייסבוק"

למרות החשיבות הגדולה שמייחסים לנושא במשרד החינוך, עד היום טרם פורסמו הנחיות או המלצות למורים בעניין זה. לדברי גלאון, הסיבה היא מורכבות הנושא. עם זאת המשרד מציג את הסוגיה בהזדמנויות רבות כדי שהמורים ייתנו עליה את הדעת.

 

שרון גול הוא מורה לחינוך גופני בתיכון רביבים בראשון לציון. בדף הפייסבוק שלו הוא מאשר חברות רק לתלמידים לשעבר, כאלה שסיימו י"ב. "תלמידים רבים שולחים אליי בקשות לחברות, אבל אני מפחד לאשר אותם משום שאני מודע לסכנות ולנזק האפשרי ואני חושב שזה לא אתי‭,"‬ הוא מסביר. "אני נמצא בקשרים מצוינים עם התלמידים שלי והם מעריכים ואוהבים אותי, אבל אני חושב שזה בעייתי שמורה יהיה חבר של תלמיד בפייסבוק. זו חציית קו‭."‬

 

"צריך לזכור שהתלמידים צעירים והם מאוד פגיעים‭,"‬ מוסיף גול. "נראה לי לא סביר שתלמידה שמורה מאשר לה חברות מתכתבת עם חברות אחרות שלה ומצרפת תמונות, שייחשפו גם בפני חברים מבוגרים של המורה. צריך להיות זהיר מאוד ולא ליפול למלכודות. יש הרבה מורים שמאשרים חברות לתלמידים שמבקשים, אבל יש גם הרבה כאלה שדוחים את הבקשות משום שאינם מעוניינים לחשוף את חייהם הפרטיים בפני התלמידים‭."‬


"צריך להיות זהיר מאוד ולא ליפול למלכודות". פייסבוק (צילום: קובי קואנקס)

 

הרב יואל סגל, מחנך כיתה ז' בישיבת אמי"ת נחשון, דווקא חבר של כל תלמידי כיתתו, אבל הוא מצא דרך לקיים את החברות הזו בזהירות. נחשון פתח דף פייסבוק כיתתי, שבו חברים כל תלמידיו והוא משמש אותו לשליחת הודעות מקצועיות לתלמידים. לדף הפייסבוק האישי של הרב אין לתלמידים גישה.

 

"כשהייתי שולח לתלמידים מיילים אף אחד לא היה קורא, ואילו בפייסבוק כולם קוראים‭,"‬ אומר הרב סגל. "אני משתמש בפייסבוק ככלי בהיותו אמצעי רלוונטי לחייהם של התלמידים. אני משאיר להם הודעות על מבחנים, טיולים, עבודות, התנדבות ותזכורות, וגם מקיים איתם דיונים‭."‬

 

חגית מישר, מרצה במכללה האקדמית לחינוך אורנים ומומחית לתקשורת דיגיטלית, סבורה שהדרך של הרב סגל מנצלת את יתרונות הרשת ונמנעת מחסרונותיה. "המורים מעוניינים להיות בקשר עם התלמידים בפייסבוק משום ששם נמצאים התלמידים והם יכולים לראות מה מעניין אותם באמת‭,"‬ היא מסבירה את המלכוד. "מצד שני, מרגע שהמורים חברים של התלמידים הם חשופים, שהרי אי אפשר להשתמש בפייסבוק בלי לחשוף את עצמך גם בתחומים אחרים‭."‬

 

"המורה חייב להיות צעד אחד קדימה לפני התלמידים, ולחשוב איך להפעיל את הפייסבוק לטובתו ולטובתם בלי ליפול בפח‭,"‬ היא אומרת. "כך למשל קל מאוד לאשר חברים, אבל למחוק חבר זה כבר צעד לא מומלץ משום שזה מעליב, פוגע ומיותר‭."‬

 

מגניב להיות חברים

בזמן שבמשרד החינוך חושבים איך להתמודד עם הנושא, בשטח תלמידים ומורים רבים הם כבר חברים. כך, למשל, ברשימת החברים בפייסבוק של טל ניסן מכיתה ט' יש כמה מורים, שחלקם הציעו לה חברות ולחלקם היא הציעה בעצמה.

 

"המורים לא כל כך פעילים בפייסבוק, ואני בכלל לא בטוחה שהם יודעים לעבוד עם מחשב‭,"‬ היא מחייכת, "אבל זה מגניב להיות חבר של מורה בפייסבוק. לפעמים אני נחשפת לתמונות של המורים בחייהם האישיים והם נחשפים לאלה שלי, וזה נחמד. קחי למשל את אחד המורים שלנו, שהוא כזה כעסן וקריר, אבל בפייסבוק ראיתי תמונות שלו בטיולים, ועם המשפחה ושם הוא נראה נינוח ומחייך. רוב המורות מתקשרות איתנו בנושאים שקשורים לקבוצות לימוד, אבל אין לי בעיה שמורות לומדות עליי ומכירות אותי גם בדרך אחרת. לפעמים זה מביך, אבל בגדול זה חשוב‭."‬

 

גם לעמית צור, תלמידת כיתה י' בתיכון אלון ברמת השרון, יש כמה מורים חברים. "בדרך כלל אני מאשרת חברות למורים כי זה נחמד לראות שלמורים יש חיים גם מחוץ לבית הספר, והם רואים את זה אצלנו‭,"‬ היא מגלה. "עם זאת בחלק מהמקרים אישרתי חברות למורים שהציעו לי רק כי לא היה לי נעים. והיה גם מקרה אחד שלא אישרתי חברות למורה שלא הייתה בסדר איתי בבית הספר‭."‬

 

גם עמית מסכימה שחברות עם מורים בפייסבוק היא דבר חיובי. "הרי גם בלי הפייסבוק המורים יודעים שיש למשל מסיבות עם אלכוהול אצל מי שעושה את זה או דברים אחרים‭,"‬ הוא אומרת. "ברור שגם אנחנו וגם המורים נזהרים במה שאנחנו כותבים, אבל לא אכפת לי. יש מצבים מצחיקים, כמו למשל כשרואים מורה בבגד ים או בחתונה, אבל זה באמת לא נורא ואפילו נחמד‭."‬


נזהרת בגלל המורים. עמית צור ודף הפייסבוק שלה (צילום: יובל חן)

 

ומה אומרים במועצה לשלום הילד? ד"ר יצחק קדמן אומר כי הוא בהחלט "בעד יחסים פתוחים של מורים עם תלמידים, המבוססים על כבוד הדדי ולא על נוקשות וכוחנות, אבל עם זאת ראוי לזכור שכבוד הדדי אינו בהכרח טשטוש גבולות וערבוב תפקידים‭."‬

 

"מורים הם מורים ותלמידים הם תלמידים‭,"‬ מסכם קדמן‭".‬אלה מבוגרים ואלה ילדים או נערים, עם כל השוני הנובע מכך. אין כל צורך או תועלת בהפיכת המורים והתלמידים לחברים. כך במציאות וכך על אחת כמה וכמה בחברות וירטואלית, שיש בה לא מעט מלאכותיות וחוסר אמת. חברות בפייסבוק אינה צריכה וגם אינה יכולה להוות תחליף לדאגת מורה לתלמיד וליחסי כבוד הדדי ואמון‭."‬

 

הנחיות משרד החינוך: איך עושים את זה נכון  

בשבועות הקרובים יפרסם משרד החינוך נהלים חדשים בכל הנוגע לקשרים בין מורים לתלמידים ברשתות חברתיות מקוונות כמו פייסבוק. את המסמך ששמו "המורה במלכודת הרשת החברתית - מורה או חבר‭"?‬ כתבו ד"ר אברהם רותם ועידית אבני, מומחים לתקשוב ממשרד החינוך, ואלה עיקריו:

 

‭.1‬ ככלל עדיף לפתוח דף קהילתי או דף אוהדים ולא דף פייסבוק. ההבדל: בדף אוהדים אין צורך לאשר או לדחות חברים, אין מגבלה על מספר המצטרפים ואין שום קישור לחיים הפרטיים של מי שפתח את הדף.

‭.2‬ אין לאפשר לתלמידים בני פחות מ‭13-‬ להצטרף כחברים או כאוהדים.

‭.3‬ אין לשתף תלמידים במידע אישי כמו תמונות, פעולות, הגיגים ודעות, או כל מידע אחר שאינו רלוונטי לתפקיד המורה כמורה. הכלל: מה שאתה לא רוצה שיידעו - אל תעלה לרשת.

‭.4‬ יש להימנע מאינטראקציה עם תלמידים בעלת אופי אינטימי, מניפולטיבי או כזה שנועד לחזק את מעמד המורה.

‭.5‬ יש לשמור על ניטרליות ואין להביע עמדות ודעות בנושאים שנויים במחלוקת.

‭.6‬ מומלץ להימנע מקשרי חברות עם הורי התלמידים, אלא לשם מטרות מקצועיות בלבד.

‭.7‬ בכל פרסום של מידע הקשור לבית הספר ובכל התכתבות על המורה להשתמש בזהותו המקצועית. חל איסור על התחזות לאדם אחר גם לשם השגת מטרות בית הספר.

‭.8‬ בכל מקרה שנוצר קשר בין מורה לתלמידים ברשת חברתית מומלץ ליידע את הורי התלמידים.

‭.9‬ במקרה של אינטראקציה בעייתית, הבעת מורת רוח מצד תלמיד או הורה או כל חשש אחר, על המורה לתעד את האינטראקציה באמצעות שמירת התכתבות ותמונות מסך, לנתק את הקשר לאלתר וליידע את הנהלת בית הספר.

‭.10‬ לא ניתן למנוע ממורה לפתוח דף אישי בפייסבוק, אך מורה שבכל זאת פתח לעצמו דף לא ישתמש בו בשום הקשר לצורכי עבודתו ומעמדו המקצועי. במקרה כזה עליו גם לנהוג איפוק, זהירות ושיקול דעת בהעלאת מידע ותמונות.

 

למה כן להציע חברות לתלמידים:  

  • שיפור תדמית המורה בעיני תלמידיו (מורה שיש לו פייסבוק נחשב "מעודכן‭("‬
  • יכולת לעקוב בזמן אמת אחרי חיי החברה בכיתה (חרמות, ריבים, עלבונות וכו‭('‬

 

למה לא להציע חברות לתלמידים:

  • חשיפת חייו הפרטיים של המורה לעיני תלמידיו גם בהקשרים לא רצויים
  • טשטוש גבולות בין התבטאויות מותרות ואסורות ביחסים שבין מורה לתלמיד

 

  • מידע: ד"ר אברהם רותם ועידית אבני

 


 

היכנסו לאתר התחרות, מלאו טופס המועמדות, ספרו לנו מי המורה שלדעתכם ראוי לזכות בפרס הצטיינות ובהכרה ציבורית, ואולי הוא יזכה להיות אחד מששת המורים המצטיינים אשר ייבחרו על ידי ועדה של אישי ציבור מובילים ניתן להגיש מועמדות עד ה-21 בינואר 2011 

 

  • ניתן להגיש מועמדות גם של מורים עליהם הומלץ בשנה שעברה ולא זכו

 

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה המורה עשיתי לך like
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המורה של המדינה
    ללא גבולות של זמן ומקום. הפייסבוק
    איור: ניצן סדן
    בואו לבחור במורים שאתם אוהבים. המורה של המדינה
    הערוץ פועל בשיתוף עמותת "רוח טובה". לחצו למידע נוסף
    יד שרה
    כיתבו לנו