שתף קטע נבחר

"זה הזוי שראש הממשלה ישלם מס על הרכב"

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום במס שמשלמים בעלי רכב צמוד ממקום העבודה, והתייחסה בין היתר לאיש הנדרש לשלם יותר מכולם - ראש הממשלה, העושה שימוש ברכב צמוד עם תג מחיר של כ-3.5 מיליון שקל

למה משלם ראש הממשלה מס בגין אחזקת רכב צמוד? תלוש השכר של ראש הממשלה שפורסם אתמול (ב'), ממשיך לעורר הדים גם היום, ובעיקר חלקו של רכב השרד המשוריין שבו הוא עושה שימוש. בדיון שנערך הבוקר (ג') בוועדת הכספים בכנסת, אמר ח"כ יעקב אדרי (קדימה) כי "זה הזוי שראש הממשלה ישלם 11 אלף שקל על הרכב שהוא זקוק לו בשל תפקידו". דבריו של אדרי זכו לתמיכה מח"כ אחמד טיבי. יש לציין כי בתלוש השכר שחשפה אתמול לשכת ראש הממשלה, מצויין כי מדי חודש הוא מחויב במס בשיעור של 11,455 שקל בגין השימוש ברכב מסוג אודי A8 - סכום המס המרבי שניתן לגבות בגין שימוש ברכב צמוד.

 

על-פי חוק, כל עובד שמקבל רכב צמוד ממקום עבודתו מחויב במס חודשי - מס הנקרא "שווי שימוש". גובה המס נקבע כיום כאחוז קבוע ממחיר המחירון של הרכב - 2.48%. עם זאת, רשות המסים קבעה מחיר מרבי של 450 אלף שקל לחישוב המס, ולכן ראש הממשלה אינו מחויב בתשלום גבוה משמעותית, שכן מחיר מכונית השרד המשוריינת שלו נאמד ביותר משלושה מיליון שקל.


ח"כ אדרי: ראש הממשלה זקוק לרכב בשל תפקידו (צילום: משה מילנר, לע"מ) 

 

יש לציין כי על-פי רשות המסים, תשלום המס נועד לשקף את ההטבה הגלומה בשימוש ברכב צמוד. עם זאת, מכונית השרד של ראש הממשלה אינה משמשת אותו לנסיעות פרטיות - ולכן העלו היום חברי הכנסת את הערותיהם בעניין המס שהוא נדרש לשלם.

 

ראוי גם להזכיר כי לפני כחצי שנה יזמו בממשלה הצעה, לפיה המדינה תשתתף בתשלום המס שמשלמים שרים בגין אחזקת רכב. ההצעה אף הועלתה לדיון בוועדת הכספים ביוני 2010, בעקבות פנייה רשמית של שר המשפטים, יעקב נאמן. אולם בעקבות ביקורת ציבורית חריפה, לא הגיעו נציגי ממשלה לדיון שנקבע - ולכן ביטל יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, את הישיבה בעניין ההצעה.

 

מעמד הביניים שוב נשחק

הדיון היום בוועדה עסק גם במס שמשלמים שאר בעלי רכב צמוד הצמוד בישראל - כ-300 אלף עובדים. חברי הוועדה מתחו ביקורת קשה נגד ייקור המס בתחילת השנה, וזאת חלק מרפורמת "מיסוי ירוק". בהתאם למתווה שנקבע מראש ואושר בוועדת הכספים בסוף 2009, עלה המס משיעור של 2.04% ממחיר הרכב ל-2.48% - עלייה שמתבטאת בסכום של כ-500 שקל בשכר הברוטו, לעובדים שמקבלים מכונית משפחתית, כמו מאזדה 3 או יונדאי i30.

 

לדברי ח"כ שלי יחימוביץ', "במצב אידיאלי, עובדים לא היו נוסעים ברכב צמוד אלא היו מגיעים לעבודה בתחבורה ציבורית, אך זו איננה זמינה בישראל. השכירים נתונים למתקפה מכל הכיוונים - הדלק התייקר, הורים נדרשים לשלם הון לחינוך האפור, מערכת הבריאות גם היא איננה מסובסדת כבעבר ולקבלת שירותי בריאות נאותים יש לרכוש ביטוחים פרטיים".

 

ח"כ אורית זוארץ טענה כי ייקור שווי השימוש פגוע במעמד הביניים - ובמיוחד בנשים עובדות ובמשפחות מרובות ילדים. לדבריה, "הפגיעה בשני הסקטורים האלו ממעמד הביניים, עומדת בסתירה למדיניות הממשלה לשילובם בשוק העבודה". זוארץ גם התייחסה להצמדת המס למדד - שכאמור אושרה בוועדת הכספים בעבר - ואמרה כי "אין סיבה להצמדת שווי השימוש למדד, שכן השכר איננו צמוד למדד".

 

אולם, על-פי נתונים שהציג בעבר משרד האוצר, מרבית המכוניות הצמודות נמצאות דווקא בבעלות משפחות מהעשירונים הגבוהים: השיעור הגבוה ביותר של בעלות על רכב צמוד נרשם בעשירונים 9 ו-10 - שאינם נכללים בהגדרת מעמד הביניים. כדאי גם לזכור כי מספר העובדים בעלי הרכב הצמוד נאמד ב-300 אלף בלבד - קצת יותר מ-10% מכלל השכירים במשק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ומה יגידו 300 אלף בעלי רכב צמוד?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים