שתף קטע נבחר

מעט מדי, מאוחר מדי, מיותר מדי

אחוז נמוך של מוזיקה עברית, ריאליטי מחו"ל בשידורים חוזרים (אבל מתורגמים!) ואפס תוכן מקומי. כך נראה ערוץ MTV ישראל. בעולם דווקא יודעים לעשות את זה אחרת

ברוב פאר והדר, בנימה נרגשת במיוחד, הגיע לפני מספר שבועות ההודעה לעיתונות. "רשת MTV העולמית שבבעלותה מאות ערוצים בעולם, מקימה את 'MTV ישראל'. אחרי 17 שנים של MTV אירופה - סוף סוף יוקם ערוץ MTV מקומי משלנו", נאמר לנו. פייר? התרגשנו. באמת הגיע הזמן שלצופי ערוץ המוזיקה הבינלאומי תינתן האופציה גם לצפות בתכנים מקומיים, בערוץ מקביל לזה האירופי הנקלט כאן זה זמן רב.

 

 

אבל החריקות ועיגולי הפינות התבררו עוד לפני שנראה פריים אחד משידורי הערוץ החדש על מסכינו. בבירור קצר מאוד שערכנו עם מועצת הכבלים והלוויין, גילינו שרשת MTV ונציגיה בארץ, חברת "ענני תקשורת", לא הגישו בקשה להקמת ערוץ חדש בישראל. אפילו מספר חדש על הממיר איש לא ביקש.


מובי לצד לוגו MTV בטקס הפרסים של הערוץ. מה נשתנה? (צילום: רויטרס)

 

כמה בירורים נוספים, והתמונה החלה להתבהר: הערוץ החדש כלל אינו חדש, כי אם ערוץ כמעט זהה לזה שהיכרנו עד עכשיו, זה שהגיע לפני כמעט 20 שנה לישראל. כמה זהה? כזה שאפילו יפעל באותו אפיק ממש (89 ב-HOT ו-75 ב-yes). ההבדל היחיד, אם זה משנה למישהו, וזה לא ממש, הוא שהערוץ יופעל מישראל, מה שיאפשר שיבוץ כתוביות לתכנים המשודרים וכיתובי מסך שונים בשפת הקודש.

 

את החוף הזה כבר ראינו

ומה בתכנים המשודרים? על פי לוח שידורי הערוץ שהגיע ל-ynet ונחשף הבוקר (ב'), מדובר בעיקר בשידורים חוזרים. כך, למשל, הערב מ-21:20 ועד 01:40, ישודרו פרקי תוכניות שכבר שודרו ב-MTV שלנו. "ה-BFF של פריס הילטון", "חוף ג'רזי" (משום מה, מהפרק הראשון בעונה 1, בזמן שבארצות הברית משודרת כבר העונה השלישית ובאירופה זו השנייה), "החיים הקשים של אר.ג'יי ברגר" (שבמקרה שלה אפילו כבר ראיינו את כוכב הסדרה לקראת עלייתה בשנה שעברה) והרשימה עוד ארוכה.


הבנות של "חוף ג'רזי". למה שידור חוזר? (צילום: MTV International)

 

ומה בשעות בהן משודרים קליפים בערוץ? ובכן, גם שם אין בשורה גדולה. הערוץ יכלול לעת עתה מינון של כ-20 אחוז קליפים ישראלים בלבד.

שניים מתוך עשרה. אז כן, הקליפ שפתח את השידורים הבוקר היה זה של קותימן וקרולינה, ייצוג ראוי לכל הדעות. אלא שצפייה אקראית הוכיחה מינון זניח לחלוטין.

 

לא, אין לנו ציפיות שערוץ שבראשו מתנוסס לוגו MTV ישדר רק מוזיקה ישראלית חלילה, אבל אם כבר קם ערוץ שכזה, או מעורבב ערוץ שכזה בארץ, מדוע לא לתת במה גדולה יותר למוזיקאים תוצרת הארץ, בטח ובטח לאור הפארסה המזרחית המכונה "ערוץ 24", ובה משודרים ללא הרף קליפים של דודו אהרון וזהבה בן (כלומר, בשעות בהן לא משודר "שמח עם ירון אילן" או משודרת תוכנית הפרומו של "האח הגדול" בהגשת אוחובסקי ומרגול)? האם אין זה המקום להקים אלטרנטיבה ראויה, כאשר זיכיון השידור כבר קיים?

 

להיטים בקוריאה, היכרויות ברוסיה, ביקורי בית בגרמניה

גם מתוכניות לא-מוזיקליות ב-MTV, שמהוות נתח נכבד מלוח השידורים, אין לנו ציפיות לתכנים מקומיים בלבד. אך קשה שלא לקנא בערוצי MTV מקומיים מרחבי העולם המתהדרים ומתפארים בתוכניות דגל מקומיות ומקוריות. רוצים סיבוב? קבלו. ב-MTV רוסיה, למשל, לצד "חוף ג'רזי", "סקראבס", התוכנית של טילה טקילה, "בובספוג" ושאר טראש-ריאליטי,

משודרים בערוץ תוכנית שידוכים קומית ומקומית, מצעד להיטים מקומיים ורצועות שידור הכוללות קליפים רוסיים פופולריים.

 

קפיצה קטנה ל-MTV יפן תגלה לנו את "Korea Hits". הערוץ, הנקלט בכמה מדינות באזור, מציג תוכנית שכל כולה מוזיקה קוריאנית. שוב, לצד "Celebrity Deathmatch" ושלל תוכניות מיובאות. וזה עוד לא הכל. אחת מתוכניות הדגל של הערוץ היא "Jammed", גרסה מקומית יפנית לתוכנית המשודרת ב-MTV בארצות הברית, שבמרכזה ראיונות מפתיעים עם אמנים מקומיים ובעיקר מבט מאחורי הקלעים על הופעות של אמנים גדולים.

 

בגרמניה, אם תרצו, תוכלו למצוא את "MTV Home", תוכנית המבקרת בבתים של גרמנים מוזרים ומעניינים. יש שם גם שלל מצעדים בסגנון "HOT בידור ישראלי" (הכוכבות הכי רזות, הזוגות הכי מזעזעים, הסלבס הכי שובבים, ועוד). אלה, שוב, לצד תוכניות מיובאות מ-MTV ארצות הברית ("Teen Mom", "העולם האמיתי", "איש משפחה", "The City" ועוד). ועוד לא התחלנו לדבר על ברזיל, הודו ויוון.

 

למען ההגינות, נספר שב-MTV פולין לא מצאנו תכנים מקומיים. אבל הרוב המוחלט של המדינות, משדר לא רק תכנים מקומיים, אלא גם מהדורות חדשות מוזיקה בתדירות משתנה. לעזאזל, אפילו את זה לא עושים אצלנו.

 

הערוצים הבינלאומים של הרשת, אגב, ממשיכים להיות משודרים ברוב המדינות במקביל, בערוץ MTV יבשתי (כדוגמת MTV אירופה, MTV דרום אמריקה, MTV אסיה שנקלט בישראל בעבר, ועוד). בניגוד למה שקרה היום בישראל, הערוצים המקומיים לא מחליפים את אלה היבשתיים, אלא משודרים לצד האחים הגדולים שלהם.

 

אריזה זה ממש לא כל הסיפור

מה שכן קיבלנו, אם צריך לסכם את סיפורו של MTV ישראל, הוא ערוץ באריזה די נאה, קצת עברית על המסך בשביל ההרגשה הטובה ואפס תכנים רציניים מקומיים. "נקודת ציון משמעותית בהיסטוריה של הרשת ואנחנו תקווה שהיא תהווה גם נקודת ציון היסטורית בתולדות תרבות הצעירים בישראל", אמר מאט גראף, מנהל הערוץ מטעם חברת ויאקום הבינלאומית.

 

אז נקודת ציון אין כאן, זה ברור. היסטורית? בעיקר געגועים לנקודה בהיסטוריה שבה MTV היה הדבר הכי רלוונטי, נקודת ההשקה בין צעירים ממולדובה ואלה מעפולה. יכול להיות שקיים תכנון להפיק בעתיד תכנים ישראליים עבור MTV, אבל נכון לעכשיו - העיסה המשודרת הזו אינה עשייה טלוויזיונית רצינית. 

 

מנכ"לית ויאקום ישראל, אורלי אטלס-כץ, מסרה לכבוד ההשקה החגיגית: "אני בטוחה ששילוב הכוחות של מותג ותכנים בינלאומיים עם הכוחות היצירתיים שפועלים בשוק הישראלי יביאו את הערוץ להיות אחד מערוצי היעד הראשונים לקהל הצעיר, ומעבר לכך יתרמו להתפתחות סצנת המוזיקה הישראלית בשוק הבינלאומי".

 

השאלה עד כמה MTV רלוונטית לקהל הצעיר של ימינו ראויה לדיון נרחב בפני עצמו. כרגע, יש לקוות שבעתיד הקרוב מאוד מישהו בהפקה הישראלית יתפוס את הראש ויבין ששילוב כוחות ישראליים אמיתי אין כאן, ערוץ מקומי בטח שלא, ותרומה כלשהי למוזיקה הישראלית לא תינתן אם לא יופקו כאן תכנים מקומיים ראויים.

 

השתתף בהכנת הכתבה: אור ברנע

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים