שתף קטע נבחר

השריפה ברכבת: עקב תיקון לקוי בחו"ל

קרון הרכבת שגרם לדליקה החמורה ליד יקום, בה נפגעו 121 בני אדם, תוקן כנראה באופן כושל לפני 10 שנים בדנמרק. כך קובע דו"ח הביניים לחקירת האירוע הקשה. ממוצאי שבת - הרכבת חוזרת לעבודה מלאה

הדליקה הקשה בקרונועים פרצה בשל תקלה מבנית. כך מדווחת היום (ה') רכבת ישראל, בעקבות הצגת ממצאי ביניים של חקירת אירוע שריפת הרכבת ב-28 בדצמבר. ברכבת מסבירים כי השריפה, שבה נפגעו 121 נוסעים, נגרמה כתוצאה מכשל בקורה של אחד הקרונועים, אשר עבר תיקון אצל היצרנית ב-2001. שלושה ימים לאחר השריפה הושבתו כל הקרונועים, ועקב כך צומצמה משמעותית תנועת הרכבות.

 

 

ברכבת מציינים כי לאור הבדיקות ברור כי הכשל אינו מערכתי ואינו משפיע על כל הקרונועים, ולכן תחודש פעילות 90 מהם (30 "מערכים") כבר במוצאי שבת הקרוב. חזרת הקרונועים לשימוש צפויה להקל על העומסים עמם מתמודדים הנוסעים בשבועות האחרונים. ברכבת מוסיפים כי בעקבות ממצאי הביניים, פנתה החברה ליצרנית הקרונועים בדרישה לקבל פרטים נוספים באשר לאופי התיקון.

 

יש לציין כי את הממצאים שמפרסמת היום הרכבת, העלתה בדיקה פנימית של החברה. במקביל לבדיקת הרכבת, נערכת חקירה על-ידי ועדה חיצונית אותה מינה שר התחבורה, ישראל כץ.

 

מקור בכיר ברכבת מתח היום ביקורת חריפה על ממצאי הביניים של הבדיקה: "זו תשובה שמבזה את הנוסעים ואת העובדים. הקרונועים האלה נכנסים באופן שוטף לבדק, איך יכול להיות שאף אחד לא גילה את הכשל הזה במשך כל השנים מאז עבר תיקון - ולפני השריפה שיכולה הייתה להסתיים באסון גדול?".


(צילום: אור גרנט)

 

בשיחה עם ynet, מסביר מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, כי את הכשל המבני עליו מצביעה הבדיקה, לא ניתן היה לגלות בבדיקות השוטפות או התקופתיות שעורכת החברה. לדבריו, מהממצאים עולה כי תיקון שנערך על-ידי היצרנית לפני כ-10 שנים בדנמרק, נעשה ככל הנראה בצורה לקויה, ועקב כך נשברה אחת הקורות בקרונוע.

 

הראל מסביר כי בעקבות השבר, כנראה פגע אחד מחלקי הקורה השבורה בגל ההינע ("קרדן") ובמכל הסולר, וכך נגרמה השריפה. מנכ"ל החברה גם מציין כי החברה בדקה את כל מערכי הקרונועים הנמצאים בשימוש, על-מנת לשלול את האפשרות לכשל מערכתי.

 

"איך הם ישנים בלילה?"

מקורות ברכבת טוענים מאז האירוע הקשה, כי יש לבדוק קשר אפשרי בין נהלי תחזוקה לקויים והשריפה. עוד אומרים המקורות ל-ynet, כי חקירת הרכבת נראית כאילו נועדה "לנקות" את החברה מכל אחריות לשריפה. יש לציין כי הכשל עליו מצביעה בדיקת הרכבת, אינו הראשון המתגלה בקרונועים מסוג אלה שנשרפו: לאורך השנים התגלו ליקויים רבים במערכי הקרונועים, שחלקם נרכשו כמשומשים ונמסרו לרכבת ללא תיעוד מספק של הטיפולים שעברו לפני הגעתם לישראל.

 

ראוי להזכיר כי חלק מהליקויים שאותרו לאורך השנים, נגרמו ככל הנראה בגלל שימוש בעייתי בקרונועים. כך למשל התייחס לנושא מבקר המדינה, בדו"ח שפורסם ב-2007: "ב-8.3.04 פירט מנהל חטיבת הנייד את הבעיות המהותיות שהתגלו, ובין היתר, דיווח על סדקים ודפורמציות בשלדות של סדרות הקרונועים... ב-10.1.05 דיווח מנהל אגף אחזקת נייד על השבתת 20% מהקרונועים, חלקם בגלל בעיות בחוגונים... היצרנית הסבירה למבקר כי בעיית הסדקים התעוררה ב-1998 וסיבתה עומס יתר של נוסעים".

 

עניין אליו תידרש להתייחס ועדת הבדיקה החיצונית של משרד התחבורה, היא רמת התחזוקה של הרכבת. מקורות בחברה מתריעים מזה שנים על נהלים מיושנים, שבחלק מהמקרים אינם מיושמים במלואם, ולכן עלולים לגרום להיווצרות ליקויים ותקלות. לדברי מקורות, גם ממצאי הביניים אותם מפרסמת היום הרכבת, מעלים שאלות בעניין התחזוקה: לטענתם, לא יתכן כי כשל מבני שנוצר כתוצאה מתיקון שנערך לפני 10 שנים, לא התגלה עד כה - ויתכן כי בעיות בהפעלת הקרונועים הן שגרמו לאותו כשל מבני.

 

"הכשל מתחיל ונגמר בתחזוקת הרכבות", אומר היום ל-ynet מקור בחברה. "אני לא יודע איך הם יכולים לישון בלילה. אם זה כשל בקרונוע שעבר תיקון לפני 10 שנים, לא יכול להיות שזה משהו שפתאום קרה. הרי בדיוק בגלל זה הרכבות נבדקות באופן שוטף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הקרונות השרופים
צילום: בן קלמר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים