שתף קטע נבחר

הצעה: להפקיע מהאוצר את הפיקוח על הדלק

המאבק הציבורי שהעלה את מחירי הדלק לכותרות, ומיקד את זעם הציבור במדיניות המס של משרד האוצר, לא חמק מעיניהם של חברי הכנסת. מירי רגב מגישה הצעת חוק: ועדת הכספים תאשר מראש כל העלאת מס על הדלק, ולא בדיעבד כמו היום

ח"כ מירי רגב (ליכוד) מגישה הבוקר (א') הצעת תיקון לחוק הבלו על הדלק, לפיה העלאת המס על הדלק תהיה טעונה אישור מראש של ועדת הכספים של הכנסת. כיום, מעלה משרד האוצר את המס לפי צו ממשלתי ומאשר את ההתייקרות בכנסת בדיעבד. "עליית מחירי הדלק פוגעת קשות במעמד הביניים במדינה ובמעמד הנמוך ומצטרפת לעליית מחירי המים , הדיור ובכלל לעליית מוצרי היסוד".

 

מחירי הדלק - ממחאה לחקיקה

 

רגב אינה מקבלת את הטענות, כי העלייה במחירי הדלק נובעת ממגמות בעולם וסבורה כי מחיר הדלק בישראל מצוי לחלוטין בתחום השפעתם של נבחרי הציבור ועובדיו. "לא יעזרו כל ההסברים המלומדים של אנשי האוצר הבכירים ככל שיהיו, על כך שמדובר בתופעה עולמית או לחילופין במשבר עולמי בכל משק האנרגיה, העובדה שלאורך 13 השנים מחיר הבלו לא עלה ועמד על 2.8 שקלים. לפני שנתיים החליטו באוצר שהבלו לא יהיה במחיר קבוע והחלטו להעלות באופן מדורג את המס עד ל-70 אגורות עד 2012".

 

בשבוע שעבר עלו מחירי הדלק לכותרות, בעקבות מחאתם של 100 נהגים שאירגנו שיירת כלי רכב שנסעה מגליליות למשרד האוצר בירושלים וחסמה את כביש ירושלים תל אביב במחאה על התייקרות הדלק.

 

מחאת הנהגים לכדה את תשומת ליבם של פוליטיקאים כבר מרגע שאורגנה. בין היתר הגיעו לצומת גלילות יו"ר האופוזיציה ציפי לבני וח"כ יואל חסון מקדימה, שתקפו את מדיניות הממשלה ביחס למחירי המים, הדלק והדיור.

 

במשרד האוצר הגיבו בשבוע שעבר למחאה וטענו כי התיקרות הדלק היא תוצאה של הירידה במסים אחרים. "על מנת לעמוד ביעד הגרעון שנקבע בחקיקה נדרשת הכנסה מסוימת ממסים. המס על הדלק (בלו) היה בין המסים שהועלו מסיבות אלו", נמסר אז ממשרד האוצר.

 

כיום תוקפת ח"כ רגב, בדיוק בנקודה זו ומאשימה את האוצר בניצול של שוט המיסוי, לשם סגירת פערים בתקציב המדינה. ''הגיע הזמן שבאוצר יפנימו אחת ולתמיד שאזרחי המדינה אינם 'שיפוצניקים' שכל תפקידם מסתכם בסתימת חורים בתקציב המדינה".

 

מחלקת המחקר של הכנסת, אגב, בדקה בחודש שעבר את מחיר הדלק בישראל בהשוואה למחיר הדלק באירופה ומצאה כי חלקם של המסים במחיר הדלק בישראל זה לחלקם במחיר הדלק שבאיחוד האירופי. לטענת החוקרים, הסיבה לכך שמחיר הדלק בישראל גבוה ב-30% היא שהרכן הישארלי משלם לחברות הדלק 43 אגורות יותר על ליטר בנזין מהצרכן האירופי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מירי רגב
צילום: אוהד צויגנברג
למה מתייקר הדלק?
צילום: AP
מומלצים