שתף קטע נבחר

מדריך לנהג המיואש: כך תחסוך בדלק יקר

להקפיד על דלק מתאים, לא להאיץ, לצאת בזמן, לתכנן את המסלול, לא להעמיס. אם האוצר לא מוריד את מחיר הדלק, אנחנו נעזור לכם לחסוך בו

7.26 שקלים לכל ליטר בנזין - זה המחיר שתיאלצו לשלם כדי להגיע למחוז חפצכם. העלייה הנוספת במחיר הדלק נובעת לטענת המדינה מהתייקרות הבנזין בעולם והתחזקות הדולר מול השקל בחודש האחרון. בשנה האחרונה התייקרו הנסיעות שלנו ביותר מ-10% - שינוי שהשפיע באופן ניכר על עלות השימוש ברכב, והיא אחת הגבוהות בעולם.

 

  • נמאס לכם להתעצבן לבד ממחיר הדלק המזנק? שפכו את הלב בעמוד הפייסבוק של ynet

 

למרבה הצער, למרות הבטחות אין ספור והשקעות העתק, המדינה שמעלה את מחיר הדלק לא השכילה עדיין להקים מערך תחבורה ציבורית יעיל ונוח, שיעניק לציבור משתמשי הרכב הפרטי אלטרנטיבה הולמת. לאור זאת, אנחנו מגישים לכם גרסה מעודכנת של מדריך חיסכון בדלק. אם תאמצו את ההמלצות, תוכלו לחסוך  כסף רב, ובאותה הזמנות לשמור על אוויר קצת יותר נקי: צאו לדרך.

  

הכנה לנסיעה

דלק מתאים: כנראה שאין צורך להזכיר זאת, אך בכל זאת - אם יצרן המכונית שלכם לא קבע כי יש להשתמש בדלק באוקטן גבוה מ-95, לא תועילו למכונית - או לעצמכם - אם תתדלקו באוקטן גבוה מהמומלץ. מצד שני, תשלמו הרבה יותר.

 

מצאו תחנה זולה: גם סעיף זה כמעט מובן מאליו. חפשו תחנת דלק המציעה הנחות נדיבות במיוחד, ועשו שימוש בשירותי תדלוק עצמי. מחירי הדלק אינם אחידים, ואתם יכולים לנצל זאת ולעודד על הדרך את התחרות בין החברות.

 

תכננו מסלול מראש: ניתן כיום לתכנן מסלול נסיעה באין ספור אתרים ובמגוון דרכים מועדפות. עשו בכך שימוש, ומצאו לעצמכם את המסלול הכי קצר. פחות קילומטרים = פחות דלק = יותר זול. 

 

צאו בזמן: נהגים מאחרים הם נהגים בזבזנים. האצות תכופות כדי לצמצם נזקי איחור בלו"ז יגרמו לבזבוז דלק מיותר. נסיעה במצב רוח נינוח תמיד חסכונית יותר מנסיעה לחוצה ועצבנית.

 

תזמנו את הנסיעה: אם זה אפשרי, תכננו לעלות על הכביש בשעות שבהן הלחץ בכביש אינו כבד. נהיגה בפקקי תנועה היא הבזבזנית ביותר. נסו גם לצמצם עד כמה שניתן את החיפוש אחר מקום חניה. גם זו נהיגה בזבזנית.

 

בדקו עצמכם: בכל מילוי דלק אפסו את מד המרחק המצטבר, ובעת התדלוק הבא עשו חישוב פשוט שיציג את צריכת הדלק הממוצעת. כך לא רק תהיו מודעים ואחראים יותר, אלא גם תזהו מבעוד מועד עלייה בתצרוכת הדלק. אם לא שיניתם את סוג הנסיעה, כנראה שהרכב אינו במצב אופטימלי.

 

סעו ביחד: קאר-פול, נסיעה של מספר נוסעים לאותו יעד ברכב אחד, היא דרך מצוינת לחסוך כסף. צריכת הדלק תהיה כמובן גבוהה יותר ברכב הכבד משמעותית, אך הנוסעים חולקים ביניהם את העלות.

 

כביש משובש: נסו להימנע מכבישים משובשים ומדרכי עפר. לא רק שהצמיגים והמתלים סובלים, ויהיו במצב פחות טוב לאחר מכן. גם הנסיעה עצמה פחות בזבזנית.

 

וכך נוהגים

צאו מיד: לאחר התנעת הרכב, אפילו בימי החורף הקרים, אין שום סיבה "לחמם את המנוע". התנעה ויציאה לדרך לאחר 10-15 שניות של התארגנות טובה מספיק. בכל מקרה, ככל שהמנוע יגיע מהר יותר לחום עבודה אופטימלי, הוא יצרוך פחות דלק. אגב, נסיעות קצרות עם מנוע קר צורכות הרבה דלק, מזהמות מאוד וגורמות לבלאי מנוע מוגבר.

 

נהיגה עדינה: הנהיגה החסכונית ביותר היא נהיגה בה שינויי המהירות מעטים. הימנעו מהאצות חזקות, ומבלימות שמאטות את הרכב שלא לצורך, ומכריחות את הנהג להאיץ שוב. שמרו את הלחץ על דוושת התאוצה קבוע.

 

הביטו לפנים: נסו לזהות את מצב התנועה לפני הרכב שאחריו אתם נוהגים, ואפילו שתיים-שלוש מכוניות לפניו. הידיעה מה הם עומדים לעשות תאפשר לכם להתכונן טוב יותר לא רק בטיחותית, אלא תמנע את הצורך בבלימה (ואחר-כך האצה) מיותרת. שמרו מרחק הולם מהרכב שלפניכם, והיכן שאפשר נסו לתפוס את הגל הירוק ברמזורים. כמות הדלק הנדרשת להניע רכב מעמידה מוחלטת גבוהה פי כמה מזו הדרושה להזיזו כאשר הוא בתנועה.

 

האצה נכונה: בתנועה ראשונית מעמידה, טפסו בזריזות האפשרית מהילוך ראשון להילוך הגבוה ביותר המתאים לתנאי הדרך. בכביש בין-עירוני, השלב העיקרי הוא בהאצה עד ל-70-60 קמ"ש - אותה מומלץ לבצע מהר יחסית, אחר-כך להעביר להילוך הגבוה ביותר ולהאיץ במתינות עד מהירות השיוט.

 

עלייה נכונה: נהיגה בעלייה צורכת יותר דלק. במעלה רגיל (כמו בכביש המהיר לירושלים למשל) נהגו כרגיל. בעת נהיגה במעלה תלול, בו לא ניתן לנהוג בהילוך גבוה, הקפידו על הילוך שייאפשר לכם להאיץ בלי לאמץ את המנוע. זכרו: לא רק סיבובי מנוע מהירים מבזבזים דלק, גם נסיונות האצה בהילוך גבוה מדי. אלה גם עלולים להזיק, ולא רק לבזבז ולזהם.

 

ירידה נכונה: אל תוציאו את תיבת ההילוכים להילוך סרק (ניוטרל) בעת ירידה. לא רק שמדובר בפעולה לא מומלצת מבחינה בטיחותית, אלא שבמכוניות מודרניות המנוע אינו צורך כך דלק מיותר.

 

סעו לאט יותר: נהיגה במהירות של 130-120 קמ"ש אינה רק מסוכנת לרשיון הנהיגה, אלא גם צורכת כ-20% יותר דלק ממהירות של 100-90 קמ"ש.

 

בלי מזגן: אין ספק שזו דרישה אבסורדית בישראל הקייצית, אבל השימוש במזגן מגדיל משמעותית את צריכת הדלק. לא חייבים? אל תשתמשו. אגב, המזגן משפיע על הצריכה בעיקר בנהיגה עירונית, הדורשת האצות ובלימות רבות. בנהיגה מחוץ לעיר הוא פחות משמעותי. זכרו: מניפה גם מצננת והיא גם אביזר אופנתי.

 

סגרו חלון: חלונות סגורים מקטינים את מערבולות האוויר ואת צריכת הדלק. בתוך העיר זה פחות חשוב, שכן המהירות נמוכה יחסית. בדרך בינעירונית מדובר בהשפעה משמעותית על צריכת הדלק.

 

כבו מנוע, או לא: ממתינים פרק זמן ארוך של יותר מדקה? כבו את המנוע. עומדים במקום ללא תנועה פחות מדקה? אל תכבו. התנעה צורכת הרבה דלק.

 

המכונית

גודל המכונית: בדקו היטב אם אתם באמת זקוקים למכונית משפחתית גדולה. אולי קומפקטית תספיק? במקרים רבים יתכן שסוג הנסיעות שאתם מבצעים הוא עירוני בעיקרו, עם נוסע אחד או שניים לכל היותר. במקרה כזה, בחרו מכונית קטנה יותר, קלה יותר, ובדרך כלל חסכונית יותר.

 

נפח מנוע: תעשיית הרכב עוברת במקרים רבים - בעיקר במכוניות משפחתיות קטנות ובינוניות בגודלן - למנועים מודרניים קטני-נפח וחזקים, המאפשרים חיסכון בדלק והפחתת הזיהום. אין לכם כל סיבה לחשוש מ"מנוע חלש מדי", שכן לעתים מייצרים המנועים האלה הספק מרבי גבוה אף מאחיהם הוותיקים והגדולים יותר.

 

גיר אוטומטי או ידני: נכון שתיבות הילוכים אוטומטיות מודרניות כבר אינן בזבזניות כשהיו, והן עשויות במקרים מסוימים אף להיות חסכוניות יותר מגיר ידני. בכל זאת, תיבה ידנית (או רובוטית) תאפשר צריכת דלק נמוכה יותר.

 

צמיגים: אי אפשרלהפריז בחשיבות לחץ האוויר המתאים, בדרך לצריכת דלק אופטימלית. מדובר במשתנה החשוב ביותר במשוואת החיסכון. מעבר לכך שלחץ אוויר שמתאים להמלצות היצרן גם שומר על הצמיג מבלאי מהיר ולכן חוסך כסף, לחץ אוויר נמוך מדי יגרום לעלייה ניכרת בהתנגדות הגלגול של הצמיגים, במאמץ גדול יותר של המנוע כדי לשמור על מהירות נתונה, ולכן צריכת דלק גבוהה יותר. בדקו את לחץ האוויר לפחות פעם בשבועיים, כאשר הם קרים - לפני הנסיעה. מה שיחייב אתכם לרכוש מד לחץ אוויר איכותי ולא להסתמך על אלה שבתחנות הדלק, שאינם אמינים בכל מקרה.

 

מתלים: מתלים שאינם ניצבים בגיאומטריה המקורית - כתוצאה ממכה או משינויי זווית שנגרמו בכבישי ישראל עמוסי המהמורות - יגרמו לצמיג שלא להתגלגל "ישר", יגדילו את החיכוך ויפגעו בנתוני צריכת הדלק. הקפידו על כיול תקופתי הולם, על בולמי זעזועים וקפיצים תקינים.

 

טיפולים שוטפים: מסנן אוויר מלוכלך, טיפולים תקופתיים שלא במועד, שמן ישן או לא מתאים, מזרקי דלק מזוהמים, מנוע לא מכוון, מצתים "גמורים" - כל אלה ואחרים יגדילו משמעותית את צריכת הדלק. שמרו בקנאות על מערך הטיפולים המומלץ, השתמשו בחלקים איכותיים ואל תחסכו באיכות שמן המנוע.

 

תא המטען: במהלך השימוש השוטף ברכב, צברתם ללא ספק אין ספור פריטים לחלוטין לא נחוצים בתא המטען, ואולי אף בתא הנוסעים. אם לא צריך, הוציאו אותם. שאריות הבמבה אמנם לא מכבידות על הרכב, אבל כלים מיותרים, קלסרים עבים, ספרים ממעבר הדירה האחרון בהחלט מגדילים את העומס. הורידו מהמנוע משקל אותו הוא נדרש לסחוב, והוא יתאמץ פחות, ויזלול פחות דלק.

 

תוספות מיותרות: אתם באמת זקוקים למנשא קבוע על הגג, ולסבך הצינורות המורכב על אחורי המכונית? אם כן, כנראה תקבלו בהבנה צריכת דלק גבוהה משמעותית. אם לא, הסירו אותם כשאין בהם צורך. הם פוגעים קשות בתצורת המרכב, ושולחים לעזאזל את מיליוני השעות ועשרות המיליארדים שהושקעו בניסיון לייצר מכונית בעלת מקדם גרר נמוך במיוחד.

 

דרך צלחה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המיכל ריק? אתה אשם
צילום: Shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים