שתף קטע נבחר

התייקרות ברכבת: איך הפכו 3% לכמעט 7%

מעדיפים תחבורה ציבורית כי מחיר הדלק מזנק? הכינו עצמכם לחדשות רעות - תעריפי הנסיעה ברכבת שהתייקרו באופן רשמי ב-3%, זינקו בחלק מהקווים בכמעט 7%. הרכבת: "ההעלאה נובעת ברובה מהצמדה למדד המחירים לצרכן"

כך לא מעודדים תחבורה ציבורית. האם הזינוק המקומם במחיר ליטר בנזין בתחנות הדלק, נועד להעביר בין היתר את הציבור לתחבורה הציבורית? לפי פקידי האוצר, הייקור הוא חלק ממהלך שכזה. אלא שעבור חלק ממשתמשי הרכבת למשל, המהלך נראה אתמול ציני ומכעיס. שכן עלות השימוש ברכבת, אחת האלטרנטיבות לרכב הפרטי בישראל, התייקרה אתמול (ג') - כמתוכנן - בשיעור ממוצע של 3%.

 

אלא שעבור נוסעי הרכבת הנאמנים בגוש דן, למשל אלה המתגוררים בראשון לציון, רחובות ומודיעין ומגיעים מדי יום למקום העבודה בתל אביב, ציפתה אתמול הפתעה גדולה עוד יותר. במקום 14.5 שקלים עבור כרטיס בודד ששילמו עד עתה, התבקשו לשלם 15.5. לשם השוואה, מחיר הנסיעה באוטובוס מראשון לציון לתל אביב, עומד כיום (לאחר ההתייקרות בינואר) על 9.8 שקלים בלבד.

 

נוסעים עם השכלה בסיסית בחשבון חשו שמשהו לא לגמרי מתאים, שלפו מחשבון וגילו ש-"3% בממוצע", הופכים במקרה שלהם לפחות, לתוספת של 6.89%. במילים פשוטות - פי 2.3 מההתייקרות הממוצעת המוצהרת על-ידי משרד התחבורה והרכבת. אגב, הייקור הזה חל גם על מי שרוכש כרטיסי חופשי-חודשי ברכבת: עד אתמול עלו אלה 377 שקלים, מאתמול 403 שקלים. וכדי להפוך את ההתייקרות הזו למרגיזה עוד יותר, בחרו ברכבת למנוע אפשרות רכישת כרטיס שכזה במהלך השבוע האחרון של ינואר, בטענה כי "הכרטיסים נגמרו". כעת ברור מדוע.

 

פנינו לרכבת ישראל כדי לקבל תשובה, ובעיקר כדי שמישהו שם יבהיר לנו מה החסרנו בשעורי חשבון - וזו תגובתה: "ההעלאה נעשתה באופן דיפרנציאלי, כך שהתעריפים בקווים פרבריים באזור המרכז הועלו ביותר מ-3% (לצורך התאמה למחירי הנסיעה באוטובוס), והמשמעות היא העלאת התעריף בשקל, במקום בחצי שקל. בקווים בינעירוניים הועלו תעריפים ב-3% לכל היותר, ולעיתים אף ב-2%. יש לציין כי בהתאם לתקנות, התעריף מעוגל למעלה או למטה לחצי השקל הקרוב, וכי ההעלאה נובעת ברובה מהצמדה למדד המחירים לצרכן".

 

כדי לוודא עד כמה צודקת הרכבת בדבריה, שלפנו את המחשבון ובדקנו:

 

חיפה-תל אביב הוא קו בינעירוני לכל הדעות, אלא שהמחיר עלה בו מ-28.5 ל-29.5, וזו עליה של 3.5%, ולא "3% לכל היותר". באר-שבע-תל אביב נכנס אף הוא כנראה לקטגוריה בינעירוני, וההתייקרות שם היא מ-28 ל-29 שקלים. גם כאן מדובר ב-3.6%. יש לציין כי בקווים בינעירוניים אחרים (ירושלים-תל אביב, קרית גת-תל אביב ועוד) נרשמה התייקרות נמוכה מ-3%, אך הקו מודיעין-תל אביב התייקר דווקא ב-6.89%, בדיוק כמו הקווים בין רחובות וראשון לציון לתל אביב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כמה עולה כרטיס?
צילום: אביאל מגנזי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים