שתף קטע נבחר

אופל אסטרה GSI - זאב בעור אסטרה

האסטרה המשפחתית של אופל קבלה מנוע 2.2 ליטר חדש ולוגו מחייב בשם GSI . האם זה באמת הופך אותה ספורטיבית?

ביציאה מהחניון המשותף הבנתי שהפעם אין סיכוי להטרדות מצד שכנים צעירים חובבי הגה. כרגע נטשתי מאחור אופל אסטרה GSI שאינה מרמזת בכלום כמעט על זיקה כלשהי ל-GSI המקורית בוודאי שלא לאחרונה שהגיעה אלינו. צמד פנסי ערפל קטנים וחישוקים קלים בעלי מראה תמים (מדי?), אינם מספרים על שוני כלשהו לעומת האחיות הסטנדרטיות יותר. ספוילרים במידה אקסטרה-לארג', כנפיים תפוחות וחצאיות שאפיינו גרסאות חמות של אופל בעבר פשוט אינם קיימים כאן. האם זו באמת זאב בעור כבש כפי שהיצרן רוצה שנאמין, או סתם כבשה עם תיאבון בריא?

פילוסופיה?

את הדיון הפילוסופי בשאלה לאן נעלמה רוח ה-GTI המקורית אחסוך מכם. בואו נתמקד בפרטים של הפציינטית שמגיעה באדום לוהט - אולי כדי לרמוז שבכל זאת האסטרה הזו חמושה במנוע ה-2.2 ליטר החדש של ג'נרל מוטורס, נפח שאפילו בעידן הגולף V6 נראה מרשים עבור קומפקטית. ההספק המרבי בן 147 כ"ס, נאה למדי אך אינו פורץ שום גבול. גם בנתונים של 218 קמ"ש מרביים וזינוק ל-100 ב-8.8 שניות אין צורך להקל ראש. בסופו של דבר, את הלאנטיס ברמזור אפשר הרי להשאיר מאחור. כן, שכחנו להזכיר כי מלבד השתלת מנוע בריא וגדל נפח, במקרה זה יש לנו גם עסק עם מתלים מכוילים אחרת והנמכת מרכב. האסטרה 2.2 הידנית (לא האוטומטית) נמוכה ב-2 ס"מ מאחותה עם ה-1.8 ל' וכיול המתלים שלה נוקשה יותר.

קצת אחרת

גם בתא הנוסעים הרמזים הספורטיביים דקיקים לכל היותר ומתמקדים ברקע צחור למחוונים, ניגוד קל אך מתבקש לסביבה השחורה והתכליתית של אופל מאז ומעולם. מלבד זאת יש כאן מושבים כהים בעלי תמיכה בולטת, "כמו רקארו", אבל רק כמו. הדלתות עוטות בד קודר אף הן, בגימור שהגרמנים של אופל מכנים סקייליין. בקיצור, לא ממש מרשים ויותר מדי שבלוני. בעידן הגולף והפוקוס זה אפילו פשוט מדי.
אולם גם אם היא לא ממש מחצינה כוח, ה-GSI מחפה על-כך ברשימת אבזור נאה ורמת הידור גבוהה מכל אסטרה אחרת. מלבד מתגים מוכרים ומוארים המתפעלים חלונות ומראות, יש גם אחד שאחראי על פתיחת ה… גג. יש מערכת שמע איכותית (רדיו-דיסק) עם תפעול מההגה, אזעקה מקורית ואפילו מגירות נשלפות לתקליטורים. תא הכפפות המואר נפתח לשני גבהים, ותאורת המפות טובה. איך שהוא, גם הפלסטיק נראה טוב מעבר.
מעבר לכך קל לסגל תנוחת נהיגה טובה (ההגה מתכוון לגובה ולמרחק), מושב הנהג נוח , אך למרות מראה ספורטיבי הוא לא יעניק אחיזה מספקת בפניות המהירות. אבל לא נקדים את המאוחר.

מה שיש בקנקן

האסטרה תמיד הבריקה יותר בכביש ופחות באולם התצוגה, וה-GSI פותחת היטב, תרתי משמע. לא צריך יותר מאור ירוק אחד כדי להבין שהאסטרה הזו מהירה, יותר ממה שנדמה או צפוי. העניין הוא שאתה נזקק לחיזוקי מיאוץ-באור-היום לאו דווקא מטעמי ילדות עשוקה, אלא דווקא בגלל האופי הלא ספורטיבי של יחידת המנוע החדשה. נכון, הוא מעודן למדי, שקט בהחלט היכן שצריך ואפילו אינו מסרב לעלות לסל"ד גבוה. אבל משהו בתגובת המצערת (האלחוטית), ובצבירת הכוח המדודה אינו מספק.
התחושה היא שרק בסל"ד גבוה מתחילה החגיגה, סל"ד גבוה מדי שאינו מותיר מספיק מקום לאזור שעשועים מתבקשים. מנתק ההצתה מתערב לדוגמה כבר ב-6500 סל"ד. אז זה אמנם 700 סל"ד מעל לנקודת שיא ההספק כך שאין ממש סיבה לסל"ד גבוה כל-כך, אולם דווקא שם מקבל המנוע צליל נאה.
בכל מקרה, אל תתנו לזה להטעות אתכם יותר מדי. גם אם היא אינה מחצינה ספורט בס' רבתי, האסטרה מוכנה למשוך היטב כבר מתחילת הסקאלה, והיא עושה זאת היטב, ובאופן המאפשר לתת מנוחה ליד ימין שעל הבורר. אגב, עלייה ללא צורך לסל"ד גבוה תסתכם בסופו של דבר גם בצריכת דלק ממחוזות כפולי נפח והספק של 6.8 ק"מ לליטר. נהיגה מתונה תביא תוצאות עדיפות בהרבה - 9.0 ק"מ לליטר.

והכוח?

147 כ"ס עוברים כאן דרך תיבת ההילוכים לצמיגים הקדמיים. פעם, לפני עשור ומעלה, מספר כזה היה מוזכר בדרך כלל תוך הבעת ספקנות לגבי אחיזת כביש בתנאים מסוימים. אולם היום, מכוניות הנעה קדמית מודרניות מתגברות על-כך בקלילות. לאסטרה למשל, זה לא ממש מדגדג והגה נלחם בנהג אינו בלקסיקון כאן. אנחנו גם לא הופתענו אגב, לאור היכרות עמוקה עם גרסאות מודרניות של אופל למשפחתית.
לכן מפתיע, מאכזב ומצער לגלות שמהנדסי אופל שתלו באסטרה GSI בקרת אחיזה אבל "שכחו" גם לאפשר את ניתוקה. המערכת עצמה מתגלה כטובה ולעתים אפילו מועילה, עם התערבות אלגנטית יחסית למערכות אלה. אך על כבישים צרים ומפותלים במיוחד אתה מגיע כמעט לשיא - אבל נאלץ להתפשר עם משובות האלקטרוניקה. זה מפריע במיוחד בפניות חדות אליהן אתה מגיע רק כדי לשמוע יללות גומי ולהצטייד במנת הדרמה השבועית. כיוון שהחרטום נשאר תמיד בכיוון הנכון, נחוצות פרובוקציות אמיתיות כדי לנער את הזנב. מתסכל מדי. גם בסעיף הבלימה אפשר היה לשפר, עם מחסור בולט בעוצמה מיידית לדוושה האמצעית. חוץ מזה הם בסדר, לא יותר, ואפילו אינם סובלים מעייפות חומר מהירה תחת עומס רב.
צא לכבישים קצת יותר מהירים ופחות תובעניים ותגלה שלאסטרה יש עדיין יכולת מצוינת לצלוח פניות, לשנות כיוון בזריזות ולהגיב היטב להוראות הדוושה. ההגה אמנם יכול היה להיות מהיר יותר במכונית עם זיקה ספורטיבית, אך הוא מתקשר היטב. אגב, באותם מקומות בדיוק – כבישים מהירים, ארוכים – מתגלה בעיה קלה בכיול המתלים שיכולים (ונדרשים) היו לקבל נוקשות גבוהה יותר. צמיגי ה-205/50 על חישוקי "16 אינם מסוגלים (וצריכים) לטפל בכך. אפשר גם לוותר על רעש רוח מכיוון מראות הצד והגג הנפתח.
בכל זאת, כדאי לזכור שלאלה היה גם מחיר - נוחות נסיעה בבילוי עירוני. כאן מפתיעה האסטרה GSI לטובה לעומת גרסת ה-1.8 למשל. ההקשחה וההנמכה, יחד עם משקל מתלה קטן יותר (תודות לחישוקי האלומיניום) מביאים לנוחות ועידון טובים יחסית לכל גרסאות האסטרה האחרות.

מילת סיכום

החדשות הרעות הן שה-GSI הזו אינה מכונית ספורטיבית במיוחד. היא נעדרת אותה כריזמה ההופכת את החיים עם המכונית מנישואים-של-אושר לרומן לוהט וסוחף. את הגרסה הזו של אופל לאסטרה המשפחתית צריך לבחון דווקא בעיניים שאינן נעוצות דווקא בקו המהיר ביותר של כל פנייה בכביש מפותל, אלא כחבילה מוטורית-משפחתית-מתקדמת. אגב, היבואן המקומי בחר ב-GSI כלוגו, אך אין צורך להתרשם מכך יותר מדי. חלק ממדינות אירופה בחרו ב-SRI המנמיך מעט את רמת הציפיות לחובב ההגה ומזכיר גרסאות מתונות יותר של אופל.
ועכשיו לחדשות הטובות. האסטרה היא אחת הקומפקטיות הטובות בארץ לנהג ובגרסה זו היא טובה עוד יותר. למרחב וההתנהגות הטובים מתווספים כאן ביצועים משופרים וניסיון לרענון תא הנוסעים. אגב, אופל מעדיפה לשווק אותה כמעין סופר-קומפקט, לכן גם היא מגיעה בגרסת שלוש (נאה יותר) או חמש דלתות. זו גם הסיבה שהמכונית מגיעה במקור עם צמיגים צרים וחישוקים צנועים יותר שאינם דורשים 4,300 שקלים לטובת ה-"16. כך או כך, עם מנוע 2.2 ליטר כמעט ואין לה מתחרות, למעט הגולף היקרה יותר בגרסאותיה החזקות (GTI או V5). האסטרה עולה עליהן בבירור בכל הקשור להנאה מנהיגה, דווקא הגולף היא סופר-קומפקטית מהודרת יותר.
בכל מקרה, האסטרה מציגה בעיקר תמורה טובה. עם 115,000 שקלים כתג-מחיר, האופל זולה משמעותית מהגולף. אם תכניסו לחישוב גם את האבזור המקורי, אפילו לאנטיס 1.8 ליטר עלולה להרגיש מאוימת. עבור חסכנים, מציע היבואן הנחה מעניינת של 10,000 שקלים נוספים, תמורת הוויתור על מושבי ספורט, גג נפתח, חישוקים קלים (אך עם אותם צמיגים) ומערכת שמע נחותה. בהחלט אטרקטיבי, רק אל תצפו לברקים ורעמים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אופל אסטרה GSI
לא ממש מתבלטת
מבפנים, שינויים קלים...
מבחוץ, 147 כ"ס מספקים למדי ממנוע 2.2 ל` של ג`י.אמ.
הכתובת היתה על הקיר (דלת במקרה הזה)
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים