שתף קטע נבחר

אובדן להלכה? מצב הרכב יצוין ברישיון

משרד התחבורה יחייב לציין ברישיון הרכב אם הוגדר כ"אובדן להלכה", על-ידי חברת הביטוח. מנתונים שנאספו ביחידת אתגר עולה כי ככל שכלי הרכב חדשים יותר- גדל האחוז של כלי רכב המוגדרים "אובדן להלכה"

משרד התחבורה יחייב בקרוב לציין ברישיון הרכב, אם הוא הוגדר על-ידי שמאי חברת ביטוח כ"אובדן להלכה", תוקן ועלה מחדש לכביש - כך מסר עוזי יצחקי ממשרד התחבורה, בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת. הדיון נערך בנושא הצעת החוק של ח"כ אמנון כהן, שדרש לבטל לגמרי את הגדרת "אובדן להלכה" בכלי רכב, ולהגדיר אותו כ"אובדן גמור", כבר בנזק של מחצית מערכו - במקום 60% כיום. להערכתו, הדבר ימנע את תופעת גניבת כלי הרכב לשם פירוקם לחלקים.

 

נציג יחידת אתגר של המשטרה, אמר בוועדה כי התופעה בה כלי רכב שנפגעו קשה בתאונות מוגדרים על-ידי חברות ביטוח והשמאים כ"אובדן להלכה", התרחבה מאוד בשנים האחרונות, והיא נפוצה בעיקר בכלי רכב חדשים יחסית, שערכם בשוק גבוה יותר. לפי נתוני אתגר, בכלי רכב משנות הייצור 2000 עד 2005 שניזוקו קשה בתאונות, מגיע אחוז ההגדרה "אובדן להלכה" ל-28%. בכלי רכב חדשים יותר, משנות הייצור 2007-2009, הוא מגיע ל-30%. באתגר טוענים כי לא מיישמים את התקנה, המחייבת בדיקת כלי רכב כאלה בצורה קפדנית במכון מורשה (תקנה 309), ולכן נעים על הכבישים עשרות כלי רכב בעלי פוטנציאל לסיכון בטיחותי.

 

עו"ד זאב פרידמן, היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, אמר כי סביב כלי רכב המוגדרים "אובדן להלכה", התפתחה מערכת שלמה של סוחרים, מוסכים, מכוני בדיקה ומערכת שיווקית, שכולם מטעים את הצרכן. לדבריו יש לחייב דיווח למשרד התחבורה על כלי רכב אלה, לאסור מכירת רכב שהושבת אם לא עבר בדיקה, ולהוסיף לרישיון הרכב את ציון עובדת שיקומו לאחר תאונה קשה.

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים אמר כי החוק המוצע לא יתקן את המצב, אלא רק רק יוריד את הרף בו ניתן לתקן רכב שניזוק קשה ל-50%. לדבריו, תופעת תיקוני הרכב שעברו תאונות קשות תימשך בעידודן של חברות הביטוח. לוי אומר כי החוק צריך לקבוע שכאשר חברת ביטוח מחליטה לרכוש רכב שאינו טוטאל-לוס, תהיה עליה חובה להתייחס אליו כאל טוטאל לוס ולא ניתן יהיה לתקנו.

 

עו"ד בתיה לונדון, נציגת איגוד חברות הביטוח, אמרה כי יש מבוטחים שמעוניינים שחברת הביטוח תרכוש מהם את הרכב. לדבריה, באובדן להלכה מחייבת הוראת החוק כל מבטח לפקח על התיקון, ולהעביר את הרכב בדיקה במכון התקנים. אישור זה נתון לפיקוח אתגר, וחברת הביטוח מחוייבת בכל מקרה להעביר את היסטוריית הרכב לאזרחים שמבקשים זאת ממנה. לטענתה, הרכב עובר לסוחר רק לאחר התיקון המפוקח באמצעות שמאי מורשה של חברת הביטוח.

 

אלא שדבריה נסתרו על-ידי היועצת המשפטית של איגוד המוסכים, עו" ד אינגריד הר אבן, שאמרה כי המציאות בשטח היא שכלי רכב אלה מתוקנים במגרשים בצורה לא מפוקחת ולא בטיחותית, וכי המידע על היסטוריית הרכב אינו נמסר לצרכנים. החוק הנוכחי לא מחייב שהשמאי יבדוק את הרכב לאחר התיקון אצל הסוחר, וזה אכן לא נעשה. ניתן לתקן כלי רכב שניזוקו קשה, אבל סוחרי הרכב בכל זאת מתקנים באיכות לקויה, כדי להרוויח כמה שיותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יאללה, נתקן ונחזיר לכביש
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים