שתף קטע נבחר

הרב אליהו לתושבי איתמר: נקמה זו לא מילה גסה

בדברים שנשא באיתמר בעקבות הפיגוע, אמר הרב אליהו כי לא מדובר במעשה של יחידים. "מי שמרחם על גידול סרטני - מתאכזר לגוף כולו", הוסיף - והזהיר: "זו מלחמה של עם בעם. אם השלטון לא יפעל - הציבור ירגיש צורך לפעול"

הפיגוע באיתמר זיעזע מדינה שלמה, אבל השבר והכאב בקרב תושבי איתמר הוא עצום. לא פשוט להסתובב ביישוב, כמה ימים אחרי שנרצחו בו חמישה בני משפחה אחת.

 

 

"הילדים שואלים שאלות, וקשה למצוא תשובות", מספרת אחת מתושבות איתמר על התחושות הקשות. "ילדה אחת אמרה כי אם יקרה משהו להורים, היא מבקשת להיות אצל סבתא מסוימת, כי שם היא מרגישה הכי טוב".

 

גם למבוגרים לא קל. בנוסף לפחד ולגעגועים, עולות גם שאלות באמונה. את השאלות הללו ביקשו התושבים להפנות לדמות רוחנית בעלת סמכות, ופנו לרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת ובנו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, בבקשה לבוא לבקרם, לשוחח עימם ולענות על שאלות. 

 

הערב (ד') הגיע הרב אליהו לאיתמר, ומסר שיחת חיזוק ואמונה לתושבים. ynet העביר את הדברים בשידור חי. בתחילת דבריו השווה הרב אליהו בין סיפור המגילה - לימי השואה ועד ימינו אנו. בין היתר, דיבר הרב בחריפות כנגד השלטון הפלשתיני, ההבלגה הישראלית והרצון להיראות טוב בעיניי העולם, ואף דיבר על הצורך בנקמה.

 

"לא לרחם על אכזרים"

"אנחנו צריכים להישאר רחמנים, ביישנים, גומלי חסדים, ולהביא אור וברכה לעולם", אמר הרב אליהו, "אבל לא לרחם על הגידולים הסרטניים. מי שמרחם על גידול סרטני - מתאכזר לגוף כולו. בשביל לרחם על הגוף כולו, צריך להשמיד את האחמדיניג'אד. כשהיטלר נפל העולם כולו נשם לרווחה. אנחנו צריכים להביא את האור. זה פורים. ליהודים היתה אורה - ואחר כך לעולם כולו.

 

"כל מה שקרה בחצר המלכות של אחשוורוש, קורה בעולם... כשהמן שולט, כולם נבוכים. כולם בעפר. כאשר עם ישראל מגיב נכון – כולם נהנים, וכשלא – כולם סובלים. כאשר אנחנו מנסים לטשטש את הזהות שלנו, אנו מגיעים למקום הנורא הזה. אני מדבר על המגילה, וקל מאוד לראות את ההשלכות לסיפור שלנו היום. איפה עם ישראל נמצא היום? יש תחושה של נסיון להיראות 'יפה'. של 'מה יגידו'. אנחנו חלק ממשפחת העמים, לא נישאר מחוץ למשתה. נכון, אנחנו חלק ממשפחת העמים – אבל לא במקום הזה. לא בפרק א' של המגילה, אלא יותר כמו שזה נראה בסוף המגילה.

 

"הסיפור שקרה באיתמר גרם זעזוע. זה לא סיפור ישובי או אפילו לאומי. משמע שאנחנו מחוברים לכולם. יש לנו אפשרות להגיב לאחר מכן, ולא מתוך התייפייפות, אלא דוקא מתוך המקום של לבוש מלכות".

 

עוד הוסיף הרב: "די עם הכיפוף המתמיד של השתחוויה. די עם המקום הזה של תתכפפו ותתשתחוו. יש לנו מה לומר לעולם מתוך אחריות ואכפתיות לעולם כולו. לערבים שהניפו את החרב, יש לנו עץ גבוה חמישים אמה".

 

שהמדינה תנקום

חלקו השני של הערב הוקדש לשאלות ותשובות. לאחד הנוכחים ששאל על נקמה, ענה הרב: "נקמה זו לא מילה גסה. זה דבר חיובי. נקמה אמיתית ומשמעותית - טוב שתעשה על ידי המדינה, מאשר על ידי אדם פרטי, ואני מקווה שהמדינה תעשה את זה.

 

"היה שלב שבו עבדו עין תחת עין על כל אירוע; שתי עינים תחת עין. אין ספק שהמדינה חייבת להחזיר לעצמה את כוח ההרתעה. כבר אמר ראש הממשלה שיש הסתה פלשתינית, ואכו מאזן בראש. זה לא אדם פרטי שעשה פעולה פרטית, זה נציג של עם שפגע בנציגים של עם, ולכן הנקמה צריכה להיות בידי ממשלת ישראל. ואני מקווה שהיא תעשה את זה, ולא אנשים פרטיים". 

 

הרב הוסיף וסיפר שלאחר הפיגוע התבקש על ידי אישיות ביטחונית לסייע ולעצור את פעולות "תג מחיר". "אמרתי: אם אתה מצפה שאמנע את מי שעושה 'תג מחיר' – אתה טועה. אני לא עובד אצלך. אבל אני רוצה לומר לך שאם השלטון לא יפעל - הציבור ירגיש צורך לפעול. ואם אתם לא תפעלו – גם אם אני אעמוד עם שתי ידיי עד קצה גבולן, לא אצליח לעצור את מי שרוצה לפעול".

 

"מלחמה של עם בעם"

לשאלה בנוגע ליחס לערבים, אמר הרב אליהו: "אני חושב שזו קצת תמימות לחשוב שזה מעשה של יחידים. כך אמר גם ראש הממשלה, ואני חושב שצריך להאמין לו. זה מעשה של ציבור. לתפוס רק את המפגעים ולהרוג אותם? בשום אופן לא. מי שמתנהג בצורה כזו עלול להרוס את עם ישראל. זו מערכת שלמה. הם חלק מלאום שנלחם. זו מלחמה של עם בעם. כל מי שחושב אחרת, טועה".

 

אחד הרגעים המרגשים בערב נרשם כאשר אחת הנוכחות קמה ואמרה בקול מהוסס: "אני לא יודעת איך לשאול את זה... יש פה משהו לא בסדר, באיתמר? למה אנחנו? למה כל פעם איתמר ואיתמר?"

  

"זה כמו לשאול למה אחוז הנפגעים בצה"ל גבוה יותר בקרב היחידות המסתערות, מאשר בקרב היחידות העורפיות", השיב הרב. "יש חיילים שנמצאים בקו החזית. מי ששם, מהווה את הכוח המשמעותי, וגם סופג את כל האבדות. קו החזית של איתמר הוא יותר חזית מכל יישוב אחר. אתם יושבים על הגדר של הפורעים. אתם חיל החלוץ אשר לפני המחנה. כל סיבה אחרת - זה פשוט לחפש במקום הלא נכון".

 

הוא סיפר כי אביו, מי שנחשב למקובל וכיהן כרב הראשי, מרדכי אליהו זצ"ל - אמר פעם לאחד מראשי הממשלה שבא להתייעץ עימו ערב נסיעה לארצות הברית, כשהוא חושש ומוטרד: "אתה יודע שאתה ראש ממשלת ישראל? אתה יודע שהמעשה שעם ישראל עושה עכשיו זו התממשות של נבואה? מאחוריך עומדים הנביאים ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל, הושע, עמוס ומיכה שדיברו בשם בורא העולם... אז מי זה נשיא ארצות הברית? אתה לא אדם בודד. במעשיך אתה ממש את מה שהבטיח ה' לרחל אמנו... עם זה אתה הולך".

 

בסיום הערב בירך הרב את הנוכחים ואמר: "אם נבנה עוד יישובים, ועוד עוצמה ועוד תורה – ננצח. יהי רצון שהקב"ה יביא לכל היישוב הזה ברכה עד בלי די, ויתקיים בכם 'כי מלאכיו יצווה לשמורך בכל דרכיך', 'ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם'".

 

למרות המכות - האוכלוסייה גדלה

הטבח באיתמר נגע בלבבות רבים. ב-26 שנות קיומו של היישוב איתמר נרצחו בתחומו כ-20 איש - רובם מהיישוב, וחלקם תלמידים משיבת "חיצים" שבמקום. לפני תשע שנים היו אלה בני משפחת שבו, שמחבל חדר לביתם ורצח את האם רחל ושלושת ילדיה, נריה, צביקה ואבישי.

 

בעקבות הפיגועים הקשים היישוב עבר משבר, אך יצא ממנו מחוזק. אוכלוסייתו גדלה, הישיבה הגבוהה במקום, בראשותו של הרב הצבאי הראשי לשעבר אביחי רונצקי, התפתחה מאוד, ואף ישיבת "חיצים" הרחיבה את שורותיה.

 

אתמול הגיעה ליישוב משלחת של חברי "ישראל שלי", שדולת הח"כים למען ארץ ישראל, וקבוצות נוספות המגיעות לעודד, לחלק משלוחי מנות ולקנות מתוצרת הישוב והגבעות הסמוכות. בנוסף מתארגנת מסיבת פורים גדולה ביישוב במוצאי שבת הקרובה, הפתוחה לקהל הרחב.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ההלוויה. כאב של יישוב
צילום: רויטרס
הרב שמואל אליהו
צילום: אביהו שפירא
מומלצים