שתף קטע נבחר

שוּנה מבנה הבגרות במתמטיקה. מורים: בדיחה

כחודשיים לפני הבגרות הודיע משרד החינוך על שינוי מבנה הבחינה והורה לשים דגש על בעיות מילוליות. "המשרד מנותק מהנעשה בכיתות, זו חפיפניקיות", הגיבו מורים

אחרי ההדלפות של טפסי הבחינה , הבגרות במתמטיקה ממשיכה לעורר סערות במערכת החינוך: חודשיים לפני הבגרות במתמטיקה, החליטה הנהלת המרד לשנות את מבנה הבחינה. משרד החינוך הודיע כי במסגרת שינויי המבנה יושם דגש רב על נושאים של הבנת הנקרא, כגון בעיות מילוליות, במה שמכונה "אוריינות מתמטית". ההודעה עוררה כעס בקרב המורים.

 

 

המורים למתמטיקה רגילים לכך שמדי פעם נערכים שינויים במבנה בחינת הבגרות. לרוב זה נעשה בצורה הדרגתית, על מנת שבתי הספר יוכלו להיערך בהתאם. אולם לפני ימים ספורים, שלח מנהל הפיקוח על הוראת המתמטיקה למורים חוזר ובו המבנה החדש שייושם כבר בבחינת הבגרות הקרובה, שתתקיים במהלך חודש מאי.


"משרד החינוך מנותק מהנעשה בכיתות" (צילום: זוהר שיטרית)

 

עיקר הדאגה בקרב המורים עוסק בפתרון הבעיות המילוליות הדורש יכולת קריאה וניתוח של טקסטים מתמטיים ברמה גבוהה. "המורים מתבקשים להדגיש בהוראתם את הצורך בניתוח מילולי של שאלות, פתרון שאלות מילוליות שגרתיות, וכן פתרון של שאלות שאינן שגרתיות. המורים מתבקשים, במידת האפשר, לשלב שאלות מסוגים אלה בבחינות התקופתיות של התלמידים לאורך השנה", נכתב בחוזר.

 

"לא ייתכן שאנו מלמדים כל השנה בצורה מסוימת ופתאום רגע לפני הבחינה מגיע משרד החינוך ומשנה את הכללים", אמרו מורים רבים בכעס, "זו הוכחה לכך שבמשרד החינוך מנותק לחלוטין מהנעשה בכיתות".

 

מורה בכיר למתמטיקה מאזור המרכז הסביר כי הסיבה לשינוי המבנה נמצאת בהישגים הנמוכים של תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים, אשר שמים דגש על אוריינות מתמטית. "אין ספק שהכיוון נכון ונועד לחזק את מיומנויות הקריאה בקרב תלמידים, אבל להטיל כזאת 'פצצה' חודשיים לפני הבחינה זו בדיחה עצובה, מה גם שממילא אחרי פסח מתחילות המתכונות והבגרויות ואנו כמעט ולא פוגשים את התלמידים", אמר המורה.

 

לדבריו, השינויים במבנה הבחינה עלולים לפגוע גם בהישגי התלמידים ולכן לצורך הכנה טובה נדרשים שינויים גם בתוכנית הלימודים, ומתן דגש על מיומנויות הבנה וקריאה של בעיות מתמטיות. "ייתכן מצב שבו יש תלמיד שהוא מבריק בפתרון משוואות מתמטיות אך הוא מתקשה במיומנויות של הבנת הנקרא ואין ספק שכעת הוא יתקשה בפתרון הבחינה וצריך לחזק אצלו גם את כישורי האוריינות".

 

רכז בכיר של מקצוע המתמטיקה מצפון הארץ הוסיף כי בשנים

 האחרונות הדגיש משרד החינוך את חשיבותן של הבעיות המתמטיות, אך לטענתו, הנושא מעולם לא צוין בחוזר רשמי.

 

"לא ניתן לצפות מהמורים ללמד אוריינות מתמטית אם אפילו אין ספרי לימוד וחוברות עבודה בנושא", אמר הרכז, "עד כה ההתייחסות לכך בבגרויות הייתה בשוליים והתחושה היא של 'חפיפניקיות', במקום שמשרד החינוך יודיע שנה או שנתיים מראש על השינויים וידאג לתוכניות לימוד מסודרות, אז הוא פועל בצורה של 'שלוף' ומאלץ את המורים לאלתר ולבנות מערכי שיעור בעצמם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"משנים את הכללים"
צילום: רויטרס
מומלצים