שתף קטע נבחר

ביקורת קשה על המוסד: מינהל לא תקין

מבקר המדינה - המפרסם לראשונה דו"ח על המוסד - מצא ליקויים חמורים בתוכניות הבנייה, המצביעים על מינהל לא תקין. הוא מתריע מפני פתיחת פתח ל"פגיעה בטוהר המידות"

לראשונה מפרסם מבקר המדינה ממצאים על פעילות המוסד. המבקר, השופט בדימוס, מיכה לינדנשטראוס, מצא ליקויים קשים בנוגע לבנייה במתחם המוסד, המצביעים על "סדרי מינהל בלתי תקין, עד כדי תרבות ארגונית לקויה ויש חשש, כי עשויים לפתוח פתח לפגיעה בטוהר המידות". עוד נמצא כי המוסד שוכר מבנים, אך לא משתמש בהם.

 

פעולות הבינוי במתחם המוסד מסתכמות במאות מיליוני שקלים, אבל מתברר שהמוסד לא קיים חובת מכרז, ביצע שינויים תכופים ולא נצמד לתוכנית-אב. התוצאה היתה גידול ניכר של עשרות אחוזים בעלויות.

 

קראו עוד מתוך דו"ח הביקורת 61 א':

  

בפרויקטים מסויימים לא יועד תקציב מראש והתוכניות גובשו תוך כדי תהליך התכנון. התכנון הלקוי בקביעת הייעוד והשימוש במבנים גרמו להוצאה נוספת של מיליוני שקלים.

 

באחד הפרויקטים שהזמין המוסד, בנוגע לבנייה, הוזמנו שבעה קבלנים להציע הצעות, אך עוד לפני שהחל המכרז הסגור, החל אחד הקבלנים, שביצע באותה עת פרויקט אחר בארגון, בעבודות הכנה לקראת הפרויקט החדש. עבודות אלו הסתכמו בלא פחות מ-3.7 מיליון שקלים. עוד עולה מהדו"ח, כי אותו קבלן הציע הצעות נמוכות מאוד ובלתי סבירות ובפרטים רבים המחירים ליחידה היו 0% מהאומדן. המבקר כתב כי עולה החשש שמא נתונים מסוימים נחשפו לבעלי עניין טרם המכרז.

 

יש חברים, יש מכרזים

עוד מצא המבקר כי קשרים עוזרים גם במוסד. המבקר מצא כי נוהל בינוי בארץ של המוסד כללי ביותר ואין בו מענה לפרויקטי בנייה גדולים - המבוצעים בשנים האחרונות. הוא מצא כי תהליך בחירת המתכננים והמפקחים באותם פרויקטים, שהם כמובן עתירי ממון, נעשה על סמך רשימות אותן מגישה היחידה, לעתים על פי היכרות אישית, ללא הצעת חלופה ובדרך כלל בלי שוועדת המכרזים קיימה דיונים לבחינת בקשות היחידה.

 

גם בשכירת מבנים על-ידי המוסד התגלו בעיות קשות. התברר כי אחת מיחידות המוסד מחזיקה במתחם משרדים בשטח של כ-350 מ"ר, שאינו בשימוש אותה יחידה משנת 2006 והוא עומד ריק. כשנה קודם לכן מתחם המשרדים היה בשימוש יחידה אחרת ושתי היחידות אינן צופות שימוש עתידי באותם משרדים. המבקר כתב כי הדבר לא ראוי ומדובר בבזבוז כספי ציבור.

 

גם ביחידת התחבורה במוסד נמצאו ליקויים. המבקר מצא כי מתוקף הסכם עם האוצר זכאים הנהגים לתמריץ על שעות נוספת. הוא העיר כי יש לשלם את התמריץ על בסיס סך השעות הנוספת שביצע הנהג בפועל ולא על בסיס שקלול כל השעות הנוספות בתוספת אחוזים לכל שעה נוספת, כפי שנוהג המוסד לשלם. יום העבודה הרגיל של הנהגים ביחידת התחבורה הוא בין 8:00 ל-16:30, בעוד ששעות העבודה המקובלות של עובדי המוסד הן עד 17:30. המבקר העיר כי קיצור יום העבודה הרגיל של הנהגים תורם להגדלה, שלא לצורך, של הוצאות המוסד על שעות נוספות.

 

לינדנשטראוס כתב כי מאוסף הליקויים בדו"ח משתקפת "פגיעה משמעותית ומדאיגה בסדרי המינהל התקין", כולל חוסר יעילות ובזבוז כספים. הוא קרא לראש המוסד, תמיר פרדו, לפעול בהקדם לבדיקת הסיבות לליקויים, לתיקונם ולהפקת הלקחים במישור המערכתי וגם במישור האישי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המוסד. גם מבזבזים
ראש המוסד פרדו. המבקר רוצה שייפעל
צילום: עידו ארז
מומלצים