שתף קטע נבחר

ח"כ שאמה: הכנסת תתמוך בפיצוי סוחרי רח' יפו

יו"ר ועדת הכלכלה הבטיח לבעלי העסקים שנפגעו מעבודות הרכבת הקלה בירושלים כי הכנסת תתמוך בעיריית ירושלים, אם היא תתבע מהממשלה לפצותם על הנזקים, הנאמדים ב-1.7 מיליארד שקל. אלי מזרחי, חבר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה: "העירייה לא קיימה הבטחתה להקים לנו קרן פיצויים"

 

הכנסת תתמוך בעיריית ירושלים, אם היא תתבע מהממשלה לפצות את בעלי העסקים שבמרכז העיר על הנזקים שגרמו להם עבודות ההקמה של הרכבת הקלה, הנאמדים ב-1.7 מיליארד שקל. הבטחה זו נתן היום (ד') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) בדיון מיוחד על מצוקה זו שנערך בעקבות סיור של הוועדה בקטע המרכזי של תוואי הרכבת שנערך השבוע.

 

 

"המרכז של בירת ישראל נראה היום כמו בית שימוש ציבורי אחד גדול. הרכבת הקלה עשתה לנו מה שפיגועי הטרור לא הצליחו", אלו רק חלק מקולות המחאה ששמעה הוועדה מפי בעלי העסקים, קורבנות הרכבת הקלה, בגלל עבודות ההקמה שנמשכות כבר 8 שנים ומשתקות את רחוב יפו, מעורקי התחבורה הראשיים בעיר.

 

"היום ברור לכולם שהפיצויים מגיעים לבעלי העסקים אם חברת סיטי-פס השותפה בפרויקט כבר קבלה מיליונים מהמדינה השותפה בפרויקט, על הפיגורים בלוח הזמנים, ונראה כי בעניין זה תלוי מי מפעיל את הלחץ", אמר ח"כ שאמה-הכהן. "העירייה לא יכולה לפצות והממשלה לא רוצה, ונותר רק לעירייה לתבוע מהמדינה את הפיצויים בשם בעלי העסקים".

 

ראש העירייה ניר ברקת הגיב על כך באומרו שלא הוגן מצידו לתבוע את הממשלה כשגם העירייה שותפה בפרויקט, וזה כאילו שהיא תובעת את עצמה. שאמה-הכהן השיב לו כי המסלול היחיד להשגת הפיצויים הוא המערכת המשפטית ובמקומו של ראש העירייה הוא היה הולך בדרך זו או לפחות עוזר לסוחרים בכל הכלים המשפטיים להגיש את התביעה בעצמם.

 

נציגי הסוחרים שהשתתפו בדיון תקפו את ברקת על התחמקותו: "אנחנו בחרנו בך ורק אתה הנציג שלנו", קרא אלי מזרחי מוועד סוחרי שוק מחנה יהודה, מראשי הנפגעים מהעבודות ששיתקו את התחבורה במרכז העיר והקטינו את תנועת הקונים. ח"כ רחל אדטו (קדימה) שהשתתפה בסיור הוועדה מוקדם יותר השבוע, הזכירה בעלת חנות שהציגה מסמכים לפיהם הפדיון היומי שלה ירד ל-200 שקל בלבד.

  

אלי מזרחי, חבר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, גילה כי הבטחה להקים עבורם קרן פיצויים שקיבלו לפני 11 שנה מנציגי הממשלה והעירייה לא קוימה. "חזרו ואמרו לנו, כשנגיע לגשר נעבור אותו, ומהגשר שהוקם לרכבת בכניסה לעיר ועלה 400 מיליון שקל, לא נראה גרוש". הוא גם הזכיר לברקת את אחריותו להם לאחר שעודד אותם לפני שנבחר להפגין נגד מחדל הרכבת.

 

ראש העירייה אמר כי אכן היה ברור לו כשנבחר לראשות העיר ב-2009 כי הרכבת היא כשל ניהולי וראוי לפצות את בעלי העסקים שנפגעו. "שקלנו שתי מחשבות פילוסופיות, לתת להם הנחה בארנונה או לייצר אירועים כדי להחזיר את החיים למרכז העיר שיגבירו את תנועת הקונים. בחרנו באפשרות השנייה כי ההנחה בארנונה בטלה בשישים לעומת ההכנסה שיקבלו מהאירועים".

 

ח"כ אדטו ענתה לברקת כי שיקול הדעת שלו היה מוטעה: "לא הוגן לקחת ארנונה מהסוחרים שאיבדו פידיון של מאות או אלפי שקלים ביום בגלל שחסמו את הכניסה לעסקים שלהם ובמשך שנים לא מקבלים את השירותים שהארנונה אמורה לממן".

 

אדטו הודיעה על הצעת חוק שהגישה כדי לחייב את ועדת הארנונה העירונית לתת את ההנחה למי שנפגעו. ברקת שאל מי צריך לממן את ההנחות וח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ (קדימה) הפנתה אותו לממשלה. "צריכה להיות אחריות מיניסטריאלית ורטרואקטיבית לתוצאות המחדלים שנגרמו בגלל אי עמידה בלוח הזמנים".

 

ברקת השיב לביקורת כי הברירה בין חלופות הפיצויים היתה כמו בין "דֶּבֶר לכולירה, וכאן אין מתוק בלי מר". לדבריו הוא בירר עם משרד הפנים את האפשרות של מתן הנחות בארנונה ונענה, "תשכח מזה". עוד אמר כי לפי שעה הוא ממוקד בהפעלה ניסיונית של הרכבת בחודש הבא, הוא גם מבין את מצוקת הסוחרים, ואם הממשלה תבדוק השקעות לעתיד הוא ימליץ על קופה לפיצוים.

 

היו"ר שאמה-הכהן סיכם כאמור במתן גיבוי של הכנסת לתביעת פיצויים של העירייה מהממשלה, ושלל את התועלת שבהסדרת הפיצויים בחקיקה. "השגת הפיצויים בדרך המשפטית היא המועדפת ביותר" אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת הקלה
צילום: AP
ח"כ שאמה-הכהן. סייר ברחוב, הגיב בוועדה
צילום: עידית חנוכה
מומלצים