שתף קטע נבחר

"מטוס עם סמל אל על בשבת - תקדים בעייתי"

לאחר הפרסום ב-ynet: מזכיר ועדת הרבנים למען קדושת השבת אמר כי ישנה בעיה בהמראת מטוסים שעליהם סמל החברה בשבת, וצפה ש"הרבנים יתעקשו בעניין זה". עם זאת הדגיש כי יש שיתוף פעולה מלא בין החברה והוועדה

רישיון סאן-דור נשלל, ומעתה מטוסים של אל על מחללים שבת רק בטיסות הרשומות תחת חברות אחרות. כעת נראה שההסדר הזה, שסוכם בסוף השבוע בין ראשי חברת התעופה לבין ועדת השבת החרדית, לא מספק את האחרונים, שדורשים כי דגל המדינה לא יתנוסס עוד על זנב המטוסים הממראים ביום המנוחה - כפי שאלו תועדו ב-ynet.

 

  • הצטרפו לפייסבוק של ynet וקבלו עדכונים חמים וסרטונים בלעדיים

     

    מזכיר ועדת הרבנים למען קדושת השבת, הרב יצחק גולדקנופף, הפועל מטעם מנהיגי הציבור החרדי, אמר ל-ynet כי אף שהדבר נעשה תחת רישומי חברות אחרות, המטוסים שהמריאו בשבת האחרונה עם סמל אל על מהווים תקדים בעייתי מבחינת הוועדה ובכוונתו לכנס את חבריה לדיון בנושא.

     

    גולדקנופף נמנע מלשגר איומים מפורשים או להכריז מלחמה באל על כפי שהיה בעבר, אך הדגיש כי "הרבנים יתעקשו על זה". לדבריו, אמנם מדובר בעניין סמלי בלבד, אך החברה תמיד הקפידה על כך, גם כאשר הטיסות היו באחריותה - כגון של החברה בת "סאן-דור".

     

    למרות המיני-משבר החדש, בצד החרדי בעיקר מברכים על המצב החדש שבו אל על או כל חברה שבבעלותה אינן טסות בעצמן בשבת.

     

    "הגענו להישג אדיר בתחום הזה", אמר גולדקנופף, "זה העניין המרכזי פה, זה מה שחשוב. עד עכשיו סאן-דור ממש חיללה את השבת, גם אם העלמנו עין. בסופו של דבר, מעולם לא חשבנו לקחת את אל על ולעשות אותם לצדיקים גדולים, שהרי המשרדים והמוסכים שלהם עובדים בשבת, וגם כולנו יודעים שאת המטוס שיוצא במוצאי שבת בחצות הכינו לטיסה כבר בשבת. מניסיון של שנים אני יודע שאי-אפשר להשיג את מאת האחוזים".

     

    שיפור ביחסים

    על פי גולדקנופף, לרבנים חשוב כעת בעיקר שהחברה לא תמריא או תנחת בעצמה ביום הקדוש, והמצב החדש בנקודה זו טוב יותר מקודמו: "עדיין יש בזנבות דברים שהם לא בסדר, אבל לא באנו לתקן את העולם. גם דנקנר עושה עסקים בשבת, אבל העיקר שאת 'שופרסל' ואת 'יש' הוא סוגר".

     

    בנוגע להחכרת המטוסים לארקיע וישראייר מחללות השבת אמר המזכיר כי הדבר מקובל כבר זמן רב ואין בו חדש. לדבריו, לא מדובר ב"חכירה רטובה" אלא ברגילה, וכלל לא בטוח שגם בשבתות הבאות הן יטוסו במטוסי אל על, אלא רק כשיזדקקו להם.

     

    גולדקנופף הדגיש שוב כי היחסים בין החרדים לחברת התעופה טובים לאין ערוך מאלה שהיו בשנים עברו. הוא הזכיר כי היו תקופות שבהן "היינו במאבק עולמי" עד שרבנים ואדמו"רים בכירים אמרו כי "סכנה לעלות על מטוס של אל על" ו"עדיף לגזור את הזקן", ואילו כיום ישנו שיתוף פעולה מלא בין הצדדים.

     

    מה נשתנה?

    נראה כי בהמראת מטוס עם סמל אל על בשבת, פעלה החברה נגד עקרונותיה שלה. בדיון שנערך לאחרונה בבג"ץ בעניין העתירה

    שהגישה עיריית חולון נגד רעש המטוסים הזכיר בא כוחה, עו"ד יצחק ברט, את חשיבות הסמל שמאחורי ההצהרה כי אל על לא טסה בשבת.

     

    "אל על לא מבצעת טיסות סדירות בימי שבת ובחגי ישראל. זה החל בהחלטת ממשלת ישראל שאסרה זאת, וזה נמשך עד היום. אף אחד לא אמר כי באל על לא עובדים בשבת, או שחברה בת לא עושה את זה, אך אל על מבצעת את ההחלטה באופן וולונטרי כי אל על נושאת על גבה את דגל ישראל. הטיסות שטסות בקוד שייר (טיסות שמבצעות בפועל חברות אחרות, והן רשומות על שם אל על) אינן של אל על כדי שיהודי בניו יורק לא יפגע מחברה שדגל ישראל מונח על גבה".


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מטוס אל על. נחכר וטס בשבת
    צילום: אוהד צויגנברג
    מומלצים