שתף קטע נבחר

פרשת השבוע: הקשר שבין סקס לכלכלה

לרשימת ההתנהגויות המיניות האסורות המופיעה במקרא, יש גם תפקיד כלכלי - ולא רק חברתי. יחסי מין אסורים, כמו בין אחים, עשויים להחליש את התא המשפחתי שתפקידו לשמור על הרכוש ולדאוג שהוא יעבור הלאה לדורות הבאים

פרשת "אחרי מות" עוסקת, בין היתר, באיסורי חיתון בין קרובים ובהגבלת התנהגויות מיניות שונות. איסורים והגבלות אלו במקרא, נועדו לשמר ולחזק את התא המשפחתי מפאת חשיבותו ככלי מרכזי לקידום חברתי - וכלכלי.

 

 

המשפחה במקרא

במקרא, המושג משפחה מתאר יחידת משנה בתוך השבט. לעיתים, נעשה שימוש במושג "בית אב" לתאר משפחה מצומצמת, או משפחה מורחבת. המשפחה במקרא היא יחידה מאורגנת ומגובשת אשר נועדה לשמור על הרכוש המשפחתי, להגדילו ולהעבירו לדורות הבאים.

 

הצורך ביציבות התא המשפחתי, קשור בבד בבד לצורך כלכלי - ההנחה היא כי אם התא המשפחתי רופף, לא ניתן יהיה להגן ביעילות על הרכוש הפרטי ולפתחו.

 

בהתאם לכך, אנו מוצאים במקרא איסור על התנהגויות שונות אשר אינן תורמות לחיזוקו של התא המשפחתי ואף עשויות להחליש אותו. הכוונה היא, בין היתר, לאיסור על נישואי קרובים והתנהגויות מיניות שונות, שהמקרא רואה בהן סטיות.

 

ביחס לאיסור על נישואי קרובים, מדובר באיסור המקובל בכל התרבויות עד ימינו. ההצדקה לכך נובעת מהשכיחות של מחלות תורשתיות ופגמים מולדים בנישואים אלה.

 

ביחס לסטיות המיניות, ובכלל זה יחסים הומוסקסואליים, המקרא נוקט בעמדה לפיה פעילות מינית צריכה להיות מופנית לפריון בלבד. הגדלת התא המשפחתי וחיזוקו, מתוך ראיית חשיבותו הכלכלית, היא אחת מהמטרות של האיסורים כאמור.

 

חשיבות המשפחה בכלכלה

משחר ההיסטוריה, המשפחה משמשת כמוסד חברתי הממלא פונקציות כלכליות וחברתיות. למשפחה מספר יתרונות כלכליים: עלות המחייה לנפש היא זולה משמעותית בהשוואה לאדם החי לבדו - שני אנשים ויותר הגרים יחדיו, אינם צריכים שני בתים, שני תנורים וכו'. כמו כן, המשפחה מגשימה את עיקרון ההתמחות, היינו שכל אחד עושה את מה שהוא טוב בו. כך לדוגמה, אחד מבני הבית עובד "בחוץ", בעוד השני אחראי על צורכי הבית והילדים.

 

המשפחה היא מוסד אנרכיסטי במובן זה שהמשפחה יכולה להתקיים במנותק מהמשפט והמדינה. בדומה לשפה, אף אחד לא תכנן את מוסד המשפחה, ואין צורך בסמכויות שלטוניות כדי לקדם ולפקח עליו. מוסד המשפחה, כמו השוק, הוא תוצר של אינטראקציות וולונטאריות לסיפוק צרכי האדם. כפי שאסביר להלן, הסוציאליזם ו"מדינת הרווחה" חותרים תחת שני המוסדות האלה.

 

הכלכלן והפילוסוף לודוויג פון מיזס (1881-1973) מייחד דיון מעמיק במוסד המשפחה בספרו "סוציאליזם" שפורסם בשנת 1992, ובו הוא מסביר כי אחת ההתקפות המרכזיות של הסוציאליזם הוא על מוסד המשפחה. השאלה היא מדוע השיטה הסוציאליסטית כל כך עוינת למוסד המשפחה?

 

במשק המבוסס על קפיטליזם, אדם פועל לטובת ילדיו ומחנך אותם לאחריות אישית, ואילו בעת זקנותו, ילדיו יסייעו לו. סיטואציה זאת יוצרת תמריצים אמיתיים להצליח, לחסוך, ולסייע אחד לשני בעת צרה. מאידך, "מדינת רווחה" הדואגת לילדים, לחלשים לזקנים, ולמחוסרי העבודה, פוגעת באותם תמריצים בסיסיים. הרעיון של מדינת הרווחה הוא שהאנשים יסתמכו על המדינה ולא על המשפחה והקהילה.

 

יישום הקפיטליזם מוליד התנהגות מוסרית ומבטיח צדק. במשק קפיטליסטי מובהק, המשפחה הופכת להיות מכורח הנסיבות למוסד צדקה וחסד. מאידך, מדינת הרווחה המבטיחה ביטחון כלכלי מן העריסה ועד הקבר, מחלישה את הכוחות המוסריים הטבועים באדם, ומנטרלת את הלכידות המשפחתית והקהילתית.

 

ד"ר אבי נוב הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי ומנהל את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים , הכולל מאמרים וחדשות מיסוי. ניתן לפנות אליו במייל:  avinov@bezeqint.net 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Index Open
יחסי מין - רק למען הפריון
צילום: Index Open
מומלצים