שתף קטע נבחר
צילום: ירון ברנר

המוכרים הטעו אתכם? תוכלו לבטל את העסקה

הוטעיתם על ידי סוחר בעניין מהותי בעסקה? תוכלו לבטל את העסקה תוך פרק זמן סביר ולקבל את כספכם. אולם, צריך לשים לב שגם לצרכנים, ולא רק לסוחרים, יש חובות שקובע החוק: למשל, להחזיר את המוצר בדיוק למקום ממנו קיבלתם אותו, וגם לשלם עבור השימוש שכן עשיתם בו

צרכנית, שקנתה לפני כמה חודשים במסגרת עסקת רוכלות שואב אבק, גילתה לאחר מעשה כי איש המכירות הממולח שהגיע לביתה לא הסביר לה פרטים מהותיים לגבי המוצר. היא חשה שהוטעתה, ורצתה לבטל את העסקה.

 

 

כיוון שעל פי חוק היא הייתה רשאית לבטלה תוך 14 ימים, היא פנתה לחברה ברוח זו, וביקשה לקבל את כספה בחזרה. כאן ניסו לשכנעה לחזור בה, והצליחו לקבוע תור לביקור טכנאי שיבוא אל ביתה ויסביר לה מה שנחוץ להסביר.

 

אלא שביקור הטכנאי נקבע לתאריך מאוחר יותר מן התאריך האחרון לביטול העסקה. וכך, היות שגם אחרי ביקורו היא לא השתכנעה והעדיפה להחזיר את שואב האבק ולקבל חזרה את כספה, היא עמדה לכאורה לפני שוקת שבורה, שכן הזמן לביטול העסקה כבר חלף.

 

במקרה זה נפתרה הבעיה תוך שיתוף פעולה של מתנדבי שירות הייעוץ לאזרח (שי"ל) בסניף כפר סבא עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד התמ"ת - פנייה מצד הרשות לסוחר הביאה לביטול העסקה ולהשבת כספה של הצרכנית. אולם, כדאי לדעת, כי במקרים כמו זה יש לצרכן אמצעי התמודדות נוסף וחשוב עם ההטעיה.

 

הוטעית בעניין מהותי? זכותך לבטל 

אי-שם, במעמקי חוק הגנת הצרכן, מסתתר סעיף הקיים בדיוק למצבים כאלו. סעיף 32 לחוק קובע כי כאשר נעשתה עסקה והוברר כי בוצעה לגביה הטעיה מהותית, גם אם לא העוסק היה זה שהטעה את הצרכן, רשאי הצרכן לבטל את העסקה בתוך זמן סביר מהמועד שבו נודע לו על ההטעיה.

 

בואו נראה על מה בעצם מדובר כאן. ראשית, הסעיף הזה חל כאשר בוצעה הטעיה מהותית בעסקה מסוימת, ואז רשאי הצרכן לבטלה על פי הוראות הסעיף, כפי שנראה בהמשך.

 

שנית, כאשר בוצעה הטעיה כזו - כלל לא חשוב אם מי שהטעה לא היה העוסק שמכר לצרכן את המוצר או השירות. זו הוראה חשובה מאוד, מפני שלפעמים ההטעיה נגרמת, למשל, עקב מסירת פרטים לא נכונים, או העלמת פרטים חשובים, על מארז של מוצר. במצב זה, מי שגרם את ההטעיה הוא היצרן או היבואן, ולא הסוחר שמכר את המוצר בפועל לצרכן.

 

ולמרות זאת, במצב זה רשאי הצרכן לבטל את העסקה ולהחזיר את המוצר, והסוחר יהיה זה שיצטרך להתמודד עם היצרן/יבואן, אך לא על גב הצרכן.

 

כאמור, כאשר צרכן סבור כי הוטעה בעניין מהותי בעסקה, הוא רשאי לבטלה בתוך זמן סביר מהמועד שבו נודע לו על ההטעיה. מהו זמן סביר? הדבר הושאר לשיקולו של כל בית משפט שבפניו תידון תביעה עקב ביטול עסקה בנסיבות אלו. כל מקרה יידון לגופו.

 

יש לכך יתרון במובן זה, שלא נקבע סד-זמנים נוקשה שרק במסגרתו יוכלו צרכנים שהוטעו לבטל עסקות. יהיו מצבים שהזמן הסביר לביטול העסקה - לפי נסיבותיה - יהיה ימים, ובמצבים אחרים ייתכן שיהיה מדובר בשבועות או אף בחודשים.

 

חובה להחזיר כסף תוך שבעה ימים

כדאי לשים לב, שהחוק אינו מחייב את הצרכן להודיע בכתב על ביטול העסקה (אם כי הדבר מומלץ, כדי לתעד את ההליך). אולם, לא משנה כיצד ביטל הצרכן את העסקה - בשיחה בעל-פה, בשיחת טלפון, או בכתב בדרך זו או אחרת - חלות על הסוחר שתי חובות: עליו להחזיר לצרכן, בתוך שבעה ימים מיום שקיבל הודעה על הביטול, את מחיר העסקה, ובאותו אמצעי תשלום שבו שילם הצרכן.

 

גם הצרכן מחויב לפעול כלפי הסוחר בשני מובנים: עליו להחזיר את המוצר לסוחר, ולעשות זאת במקום שבו הוא עצמו קיבל את המוצר. וכך, מי שקנה מוצר בחנות יחזיר אותו לחנות, אך מי שקנה מוצר במסגרת עסקת מכר מרחוק או עסקת רוכלות וקיבל את המוצר לביתו, צריך להעמיד את המוצר לרשות הסוחר בבית. מי שקנה מוצר במסגרת מכר מרחוק ואסף את המוצר מן הספק במקום כלשהו שאינו ביתו, יחזיר את המוצר לאותה נקודת איסוף.

 

כאשר מה שנרכש בעסקה הוא עסקה מתמשכת - כגון קבלת שירותים מספק אינטרנט, מנוי למכון כושר וכדומה - על הצרכן לשלם לסוחר את המחיר היחסי עבור השירות שניתן לו עד שהודיע על ביטול העסקה.

 

אסור לגרום נזקים למוצר

כפי שניתן לראות, הסעיף מנוסח כך שאינו מותיר שום מרחב תימרון לסוחרים: ברגע שנמסרת להם הודעת ביטול, עליהם לקבל חזרה את המוצר ולהחזיר את הכסף לצרכן. אך מה אם בתקופה שהמוצר היה ברשות הצרכן נגרם לו נזק? החוק נותן לכך פתרון וקובע, כי אם ערך המוצר ירד כתוצאה מהרעה משמעותית במצבו, יוכל הסוחר לתבוע את הנזק שגרם לו הצרכן.

 

אך מהי "הרעה משמעותית" במצב המוצר? גם כאן יהיה זה בית המשפט שיצטרך להכריע. מכל מקום, הוראה זו צריכה להוות תמרור אזהרה לצרכנים: גם אם הוטעו בעסקה והם מבקשים לבטלה, לא נובע מכך שהם יכולים להשתמש במוצר כך שיפגעו בערכו באופן משמעותי. במילים אחרות, על הצרכן להשתמש במוצר באופן סביר, ולא לגרום לו נזק עקב רשלנות או בכוונה. 

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות ומנהלת פורום צרכנות ב-ynet 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התחרטתם? לא חייבים להודיע בכתב
צילום: Index Open
מומלצים