שתף קטע נבחר

תן לי 90 קילו סאונד: מגבר למכורים בלבד

מגבר אודיו סטריאו משולב בתצורה יוצאת דופן של שלושה חלקים, כולל יחידת סוללות. הפגשנו את המגבר עם אבישי כהן ואומנים נוספים. ביקורת

<< גאדג'טים חדשים בארץ – אודיו, וידאו, סלולר וצילום

 

חברת ASR הוקמה בשנת 1980 על ידי המהנדס פרידריך שייפר בגרמניה. ASR היא יצרנית המתמקדת בקהל האודיופילים הכבדים. בין מוצריה ניתן למצוא שני דגמי מגברים ושני דגמי מגברי פונו עבור פטיפונים.

 

שני דגמי המגברים הינם Emitter 1 ו-Emitter 2 שהוא היקר יותר. בעל החברה לא מאמין בתצורה המקובלת של קדם מגבר (Preamp) ומגבר הספק, אלא במגבר משולב (Integrated) אשר כולל את שני המגברים באותו המארז.

 

90 ק"ג של מגבר משולב

להבדיל מהמגברים המשולבים הקיימים בשוק, ASR מחזיקה בתצורת בניה ייחודית. לא מדובר כאן ביתרון של "חיסכון במקום" או פרקטיות בכלל, אלא להיפך. מדובר במוצר המורכב מכמה חלקים אותם ניתן לרכוש בנפרד. תצורת המינימום כוללת מגבר משולב וספק הכוח שביחד שוקלים 55 קילו. אך זה לא נגמר בזה - ניתן להוסיף למגבר המשולב סוללה אשר מזינה את יחידת קדם המגבר ומספקת עבורו חשמל מבודד ונקי אשר אמור לתת יותר שקט ויתרונות סונים נוספים. הסוללה הזו מוסיפה עוד 35 קילו מה שהופך את המגבר המשולב הזה למפלצת של 90 קילו.

 

על מנת לרכוש את המוצר צריך המון סבלנות. המזמין ימתין לפחות חודש וחצי עד שהמוצר יהיה מוכן. החברה מייצרת על פי הזמנה בלבד ואין לה מלאי זמין קיים. זה אומר שכל מוצר נבנה באופן "ספיישל" עבור הרוכש. 

 

בדקנו את ה-Emitter 1 Exclusive, שהיא המהדורה ה"זולה" יותר (אם אפשר לקרוא לה כך). בחבילה שלנו יש מגבר משולב, ספק כוח וסוללה.

 


 

עיצוב וגימור

רמת הגימור תואמת את המחיר. הגוף עשוי מתכת שחורה מבריקה וכולל בחלקו העליון פרספקס שקוף מבעדו ניתן לראות את כל הרכיבים האלקטרוניים המהדרים את פנים המגבר. בחלקו הקדמי שלוש גלגלות שליטה: בחירת הכניסה הרצויה, עוצמת הקול וגלגלת שממתגת בין הדלקה ושני מצבים נוספים הממוספרים 1 ו-2. שני המצבים הנוספים מגדירים הגנה על המגבר מעוצמות גבוהות מדי. מצב 1 מגביל את עוצמת המגבר המקסימלית ומצב 2 מסיר את ההגבלה.

  

מבט באחורי המגבר חושף את הדבר הבולט ביותר בו: שני צינורות חשמל כסופים ועבים המחוברים ישירות לגוף המגבר. האחד מנותב לסוללה והשני אל ספק הכוח. חיבור ספק הכוח מתבצע על ידי מחבר ביטחון שנראה כאילו נועד לחבר טנק לגוררת עם שתי נעילות שיכולות לשרוד גם פיצוץ גרעיני. מספק הכוח מתחבר "כבל 20" חשמל נוסף, כסוף ואיכותי מאוד עם ראש 20 אמפר (כבל קומקום) שאותו מחברים לרשת החשמל (מסופק עם המגבר).

 

בחלקו האחורי של המגבר ניתן למצוא את שלל הכניסות בתצורת RCA, כאשר אחת מהכניסות הינה ישירה שאינה מנותבת לגלגל בורר הכניסות מה שאמור לקצר את האות הנכנס. יש גם אפשרות לכניסת פטיפון אותה יש להזמין מראש מהיצרן בתוספת תשלום.

 

משני צדדיו ניתן לראות את יציאות הרמקולים. ASR משתמשים בטרמינלים מהדגמים העליונים של WBT הגרמנית שנחשבים לטרמינלים הטובים ביותר בעולם.

 


 

מפרט טכני 

המגבר מציג נתון הספק של 160 וואט ב-8 אוהם, 290 וואט ב-4 אוהם, 520 וואט ב-2 אוהם ו-700 וואט ב-1 אוהם. זהן נתון מרשים ביותר משום שהוא מוכיח שהמגבר הזה, שיורד עד 1 אוהם, מסוגל לעבוד כמעט בקצר. המשמעות של הנתון הזה היא שהוא יניע כמעט כל רמקול שישודך אליו. בנוסף המגבר מציג נתון יחס אות לרעש שעומד על 90 דציבל שאינו נתון נדיר במחוזותינו, והיענות לתדר שנעה בין 1 הרץ ועד ל-500 קילוהרץ שזה מנעד מאוד מרשים, אם כי חסר משמעות במובן מסויים משום שכך או כך אוזן אנושית אינה שומעת את התדירויות הגבוהות הללו.

 

ספק הכוח מציג גם הוא נתונים מרשימים. נתון קיבוליות (mF) שעומד על לא פחות מ-86,000 והסוללה מציגה נתון קיבוליות של 40,000. זה אומר שזרם גם לא ממש חסר לו. מאידך, למרות הזרם המרשים והלא מעט וואטים המגבר הזה עובד ב-Class B לאורך כל הדרך. זה לא אומר יותר מידי מבחינת הצליל אבל זה מסביר את הסיבה לכך שהוא כמעט ואינו מתחמם.

 


 

הסוללה מספקת חשמל לדרגת ה-Pre של המגבר בלבד והיא מסוגלת לעבוד עד 9 שעות ברצף. כשהסוללה מתרוקנת היא יונקת חשמל מהרשת ומתמלאת מחדש. הסוללה לא יכולה להיטען ולספק חשמל באותו הזמן, ולכן בזמן הטעינה הקדם מגבר מקבל חשמל מהרשת. בזמן הזה לא הורגש שינוי בצליל.

 

מבחן האזנה

נתתי למגבר להתחמם (אם אפשר לקרוא לזה "מתחמם") משעות הבוקר המוקדמות ואת ההאזנה התחלתי בצהרי היום.

  

קלאסית

פתחנו במוסיקה קלאסית עם ארבע עונות של ויואלדי בהוצאה של Bis. המגבר מצליח להציג כינורות כפי שכינורות אמורים להשמע, ההפרדה מדהימה, הצליל מאוד מפורט וחי והמגבר מציג איזון טונלי מדהים. בסעיף המיקרו דינמיות, ה-ASR מצליח לבודד כלי אחד מיני רבים באופן שקל מאוד להבחין בו. מהירות ומיידיות מהווים שני יתרונות מאוד בולטים בו.

  

המשכנו את הבדיקה עם הסימפוניה החמישית של גוסטב מהאלר. זוהי גם יצירה תובענית וקשה מאוד לשיחזור. גם כאן גילינו הפרדת כלים מדהימה, הצליל מאוד גדול, מפורט ומערב. יחד עם זאת קשה להתעלם מהנטיה הקלילה לבהירות שיש למגבר הזה. זה אומנם לא מציק בשילוב הרמקולים שלי שהם מאוד נטרלים אך רמקולים מהמשפחה האנליטית יכולים בהחלט לחשוף את החסרון הזה. מאידך, המגבר הזה חושף בס אימתני, חזק, מוגדר ומופרד באופן שקשה מאוד שלא להתרשם ממנו לטובה. המידבס בהחלט מלא, דינמי ואנרגטי מה שמוסיף מאוד למשקל הצליל. הבמה גם כאן, כמו בשאר הקטעים, מאוד מוגדרת ומסודרת. יש הרבה אוויר בין הכלים ועומק שממחיש היטב את סידור הישיבה של הנגנים.

 

גם במוסיקה אלקטרונית מרגישים כמה המגבר הזה מהיר, דינמי ומדויק. Venetian Snares בתקליט Hospitality מנסה לאתגר את המגבר. גם בעוצמות לא גבוהות הוא מגלה מעט בהירות, מה שמעיד שהמגבר לא מאבד איזון טונלי בעוצמות גבוהות - הוא פשוט מעט בהיר באופיו וקטעי מוסיקה אלקטרונים חושפים זאת היטב.

 


 

רוק

במסגרת הרוק השמענו את Brothers in Arms של Dire Straits ואת Scenes From a Memory של Dream Theater. לא הרגשנו בהירות בסאונד, אלא להיפך. האיזון הטונלי היה על הגוון המאוד מאוזן וניטרלי, והסולנים נשמעו פשוט מעולה.

 

ג'אז

השמענו את אבישי כהן מתוך ההופעה שלו בבלו נוט. ההקלטה הזו היא אחת מהטובות ששמענו בתחום הג'אז, למרות שהיא מהופעה חיה ולא אולפן. מחיאות הכפיים נשמעות מופרדות וטבעיות כל כך שאפשר לחוש את ההופעה מבפנים. הכלים נשמעים מאוד טבעי ויש פרופורציה נכונה בין הפסנתר לקונטראבס. בסולו הקונטרבס מגלים את השליטה האדירה והרזולוציה המרשימה של המגבר. 

 


 

נקודות ציון

שיכוך

יש הבדל גדול בין להניח את הרכיבים על הרצפה לבין על מעמד ייעודי למוצרי אודיו. מעמד ראוי מביא את הצליל לתוצאה טובה יותר במיוחד בכל הנוגע למיקרו פרטים, שקט וכמובן פירוט. יחד עם זאת, גם כאשר הנחנו את הסוללה וספק הכוח ישירות על הריצפה התוצאה היתה מרשימה.

 

חום

ספק הכוח והסוללה אינם מתחממים באופן קיצוני. אפשר לומר שהם מגיעים לטמפרטורה שאינה גבוהה בהרבה מעבר לטמפרטורת החדר. לעומת זאת, למרות שגם ענין זה הינו זניח למדי, המגבר עצמו מתחמם מעט ולכן יש למקם אותו במקום מאוורר ונושם.

 

התאמה לרמקולים

מדובר במוצר ניטרלי למדי אך נוטה לבהירות קלילה. רמקולים מהמשפחה הניטרלית או החמה יתאימו לו אך שידוך רמקולים בהירים יהיה פחות מומלץ. בנוסף, מדובר במגבר חזק במיוחד שיניע כמעט כל רמקול שישודך אליו גם אם הוא נחשב לקשה להנעה.

 


 

 

סיכום

ממוצר כזה לא ציפינו לפחות ממושלם. מדובר במוצר ברמה שלא ניתן להתעלם ממנה. הוא ניטרלי ומהיר ודינמי במיוחד. למגבר צליל מהיר ומיידי בצורה בלתי רגילה, טבעית ונייטרלית. המגבר משמיע צליל שמאוזן על הגוון הניטרלי אך נוטה לבהירות קלה. הוא אינו משנה את אופיו בעוצמות גבוהות ומצליח להעביר בקלות כל סגנון מוסיקה, תובעני ככל שיהיה, בביטחון מלא.

 

מעבר לאיכות הקולית המרשימה, המוצר מעוצב בצורה יוצאת דופן, שהופכת אותו לאטרקטיבי למראה. רמת הגימור המרשימה והתאורה הפנימית הופכת אותו למיצג אמנותי.

 


 

בשורה התחתונה

קשה למצוא מגברים בטווח המחיר הזה וגם מאותה ארץ יצור זו שיהיו לא טובים. בפועל רובם מתגלים כמרשימים וכל אחד מציג את היתרונות שלו (ובדרך כלל מעט מאוד חסרונות סוניים). יחד עם זאת הלוק המדהים, הגודל והמשקל הרב הופכים אותו כבר למוצר שלא רק עולה יקר אלה גם נראה כזה. כל זה בתוספת איכות סונית פנומינלית בכל סיגנונות המוסיקה שמסוגל להניע כמעט כל רמקול שקיים בשוק הופכים אותו לאחד מהמגברים המשולבים הטובים ביותר בגזרת המחיר הזו.

 

מחיר

מהדורת Emitter 1 Exclusive + ספק כוח + סוללה: 58,000 שקל.

המהדורה המסוקרת הכוללת מחברים wbt מכסף: 61,500 שקל.

אחריות ושירות: אודיו פידליטי.

 

ביקורת: קנון SX30 IS - מצלמה עם זרוע ארוכה >>

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים