שתף קטע נבחר
 

הרכבת תעבור בשטחים - החברה הגרמנית נסוגה

על פי דיווח במגזין "דר שפיגל", חברת הרכבות הגרמנית דויטשה באהן נכנעה ללחצי ארגונים פרו פלסטינים, אותם הובילה "קואליציית הנשים לשלום" הישראלית, ותפסיק את עבודתה על קו ת"א-ירושלים, אך תמשיך לפעול בישראל

חברת הרכבות הגרמנית הלאומית דויטשה באהן (Deutsche Bahn) תפסיק את עבודתה על קו ת"א-ירושלים כיוון שהוא עובר בשטחים. סוכנויות הידיעות מדווחות כי לפי מגזין "דר שפיגל", החברה תפסיק את עבודותיה בקו, אחרי שנכנעה ללחץ שהופעל עליה מצד אקטיביסטים גרמנים, פלסטינים וישראלים, ובראשם קואליציית הנשים לשלום, ארגון פמיניסטי ישראלי. 

 

הארגונים הפרו פלסטינים טענו בקמפיין שערכו, כי חלק מפסי הרכבת יעבור בשטחים, ומדובר בהפרת כללי המשפט הבינלאומי, וקראו לחברה ליסוג מהפרויקט. כבר ב-14 במרס גורם במשרד התחבורה הגרמני הגדיר את הבנייה בעייתית וכהפרה פוטנציאלית של כללי המשפט הבינלאומי. דויטשה באהן היתה אחראית על בקרת חשמל וקשב בקו.

 

על פי הדיווח בדר שפיגל, שר התחבורה הגרמני, פטר רמסאור, דיבר עם מנכ"ל החברה, רודיאר גרובה על הרגישות הפוליטית של הנושא. בחברת הרכבות מסרו למגזין שהפרויק "בעייתי" מבחינה פוליטית, ומפר את כללי המשפט הבינלאומי. דובר החברה אמר כי הודעה נמסרה לישראל.

 

בבלוג של change.org  (ארגון ל"שינוי חברתי"), חגגו את ההצלחה. האקטיביסט שכתב את הפוסט תיאר זאת כ"הפסקה של סיוע בבניית קו שיעבור בכפרים פלסטיניים בשטחים המוחזקים, קו שמיועד באופן אקסקלוסיבי לאזרחים ישראלים".

 

"הסקטור העסקי מפר את הצהרות מדינות האיחוד"

את המאבק כאמור, הובילה דווקא קבוצה ישראלית: קואליציית הנשים לשלום, ארגון שלום פמיניסטי ישראלי. הארגון, לפי הגדרתו, "מחויב לסיום הכיבוש ולהשגת שלום צודק". במהלך 2007 הקואליציה הקימה את פרויקט "מי מרוויח מהכיבוש?" (who profits) שמטרתו לחשוף את החברות והתאגידים שמעורבים בכיבוש, ולקדם שינוי בדעת הקהל ובמדיניות החברות ולבסוף להוביל כך לסיום הכיבוש.

 

מרב אמיר, שמוגדרת כמתאמת של "מי מרוויח", חגגה את ההחלטה של הממשלה הגרמנית. "אני רוצה לברך את הממשלה הגרמנית על שהצהירה באופן כה צלול ובולט על חוסר הלגיטימיות של קו הרכבת, מבחינת המשפט הבינלאומי", צוטטה בבלוג. "זה מעודד לראות ממשלות שפועלות לפי האמנות עליהן חתמו, וקוראות לממשלות אירופיות אחרות לעשות את אותו הדבר.

 

עוד טענה שזהו אחד ממקרים רבים בהם חברות אירופיות ואמריקאיות מעורבות בפרויקטים של בנייה "לא חוקית" של ישראל בשטחים המוחזקים. "יש אי התאמה בין מה שממשלות האיחוד האירופי אומרות, לבין מה שקורה בשטח", אמרה. "הן מצהירות שההתנחלויות אינן חוקיות, אך הסקטור העסקי מפר את אותן הצהרות עצמן, ומעודד את השליטה הישראלית בשטחים". 

  

ועל אף כל זאת, דויטשה באהן תמשיך לעבוד על פרויקטים אחרים בישראל. העבודה על קו הרכבת בין תל אביב וירושלים צפויה להסתיים עד 2017 ולהפחית את זמן הנסיעה ב-28 דקות.

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "דויטשה באהן אחראים על חלק קטן מהפרויקט - נושאי בקרה. בימים אלה אנו נערכים לקחת חברה שתחליף את דויטשה באהן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא בבנייה גרמנית. רכבת ישראל
מומלצים