שתף קטע נבחר

שעות עד חזרת הרכבות: "שיתוק. יש דרך לשבות"

למרות צו המניעה שהוציאה השופטת, תחנות הרכבת נשארו נטושות, וההערכה היא כי השיבושים יימשכו כמה שעות. נוסעת בתל-אביב: "ראיתי שבית הדין הורה לעבוד כרגיל, ולא תיארתי לעצמי שבכל זאת תהיה שביתה. היא דופקת אותי לגמרי"

צו המניעה היה אמור להחזיר את הרכבות לפסים, אבל הבוקר התחנות נשארו נטושות והנוסעים חיפשו תחליפים. שביתת הפתע, עליה הכריזו אמש בוועד עובדי הרכבת בעקבות מעצרם של תשעה מהם, לא הסתיימה עם צו המניעה שהוציאה שופטת בית הדין לעבודה בתל-אביב אפרת לסקר בלילה, וגם לא לאחר שהאריכה אותו הבוקר עד יום שני הקרוב. תחנות רבות נותרו סגורות, ואחד מפרקליטי הנהלת הרכבת אמר כי להערכתו תנועת הרכבות תחודש בתוך כמה שעות.

 

"יו"ר ועד העובדים בדרום, משה אוליאל, נתן הוראה רק היום ב-7:20, לאחר הפסקת הדיון בבית המשפט, לחדש את תנועת הרכבות, וזה תהליך שלוקח זמן", האשים עו"ד גדעון רובין, המייצג את ההנהלה ביחד עם אלון עזרא ומאיה צחור. גם בוועד טענו כי החזרה לעבודה סדירה לא תתרחש ברגע: "אנחנו מנסים להשיב את העבודה לסדרה, אך הדבר קשה כי כל חברי ועד העובדים שלנו עצורים", אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי. "אנחנו מנסים ליצור קשר עם הוועדים היותר זוטרים כדי להשיב את התנועה לסדרה".

 

נציגי הוועד החליטו על ההשבתה החריגה והמפתיעה, שפורסמה לראשונה ב-ynet, במחאה על מעצר היו"ר גילה אדרעי ושמונה חברי ועד, בהפגנה שקיימו מול ביתו של יו"ר דירקטוריון הרכבת הבא, אורי יוגב. לטענתם, הוא תומך בהפרטת חלקים מרכבת ישראל.

 

"משרד התחבורה מצפצף על הנוסעים"

בתחנות הרכבת בתל-אביב הרציפים נראו כמו בשבת בבוקר, נטושים לחלוטין. סרטי ניילון כתומים והודעות לקוניות על הפסקת תנועת הרכבות בשל השביתה קיבלו את פני הנוסעים שהגיעו לתחנת רכבת מרכז (ארלוזורוב). השלטים האלקטרוניים עדכנו על הרכבות הבאות שהיו אמורות לצאת מהרציף, אבל אף רכבת לא הגיעה - והירידה לרציפים נחסמה.

 

"אני מזדהה עם מאבק העובדים ובטוחה שהוא למען מטרה מוצדקת, אבל בכל

 זאת יש דרך למחות וצריך להודיע קודם כל לציבור שתלוי ברכבת על השבתתה", אמרה ל-ynet לריסה אלרואי, שהגיעה עם חברותיה לתחנה בתקווה לעלות בכל זאת על רכבת לחיפה. "ראיתי שבית הדין הורה לעובדים לעבוד כרגיל, ולא תיארתי לעצמי שבכל זאת תהיה שביתה. כאחת שמשתמשת הרבה ברכבת לצורך לימודים ועבודה, השביתה הזו דופקת אותי לגמרי. אם זה יימשך, זה עלול לשתק מדינה שלמה".

 

אוהד אהרוני, שהתכוון לנסוע לבדיקה רפואית עם בנו הקטן בבית החולים בנהריה, נאלץ לחפש אלטרנטיבה. "אני יודע שלקחתי סיכון שבאתי, אבל זו בדיקה שחיכינו לה זמן רב, ועכשיו צריך להתחיל להסתדר עם אוטובוסים ומוניות שירות שמוסיפים כמעט שעה לנסיעה לנהריה. עם כל הבלגן שיש ברכבת - השריפות, התאונות והתקלות - אני כבר לא מתפלא שעכשיו גם יש שביתה. זה רק מראה כמה משרד התחבורה מצפצף על הנוסעים ומאפשר להפוך את כלי התחבורה שפעם היה האלטרנטיבה השפויה, הזולה והמהירה - לאמצעי תחבורה שכל פעם מפתיע לרעה".

  

המנכ"ל נגד העובדים: "עצרו ונסעו הביתה"

בזמן שדרכם של הנוסעים מתארכת, המשיכו בכירי הוועד וההנהלה להתנצח. אדרי מהוועד טען כי "סגרו לנו את דלת המחאה ואין לנו ברירה אחרת, אלא להשבית". הוא הזכיר את הכרזת שר התחבורה, ישראל כץ, כי יסגור את הרכבת תוך ארבעה חודשים אם בעיית הבטיחות לא תיפתר ואמר כי "אין לנו את הלוקסוס להשאיר 2,000 עובדים ללא קורת גג. אנחנו מוכנים לעשות צעדים מרחיקי לכת עבור בטיחות, אבל לא על גב העובדים. לא נסכים להכנסת עובדי קבלן במקום העובדים הטובים שיש ברכבת".


איך החיילים יחזרו הביתה? הבוקר בתחנת מודיעין (צילום: אוהד צויגנברג)

 

מנכ"ל הרכבת, חקי הראל, טען כי המאבק הוא על בטיחות ועל דרכה של החברה: "לא מדובר על הפרטה או פיטורים, אבל ועד העובדים מסרב לשינוי, ולכל מהלך". הוא טען כי שתי רכבות עם חומרים מסוכנים חונות בעיר, אך סירב לציין את המיקום המדויק. "העובדים פשוט עצרו את הרכבות בחצות ונסעו הביתה", האשים. "זו תמצית התייחסותם לאזרחי המדינה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עמוס בחוף הכרמל
צילום: אבשיג שאר ישוב
זה לא נעים לראות תחנה סגורה
צילום: ירון ברנר
נציגי העובדים בדיון, הבוקר
צילום: בן קלמר
מומלצים