שתף קטע נבחר
צילום: Index Open

הישראלי במטוס: גרמנים ואיטלקים טובים יותר?

מאות גולשים הגיבו לטור שבו תיארה דיילת אוויר את פניו של התייר הישראלי. האם זה מופרך, או האמת לאמיתה? הלקאה עצמית, או דווקא תיאור מעודן של מציאות עגומה?

הטור האישי, שבו דיילת אוויר בחברת תעופה אירופית ציירה כמה מהקווים האופייניים של התייר הישראלי, הקפיץ רבים משלוותם וצבר מאות רבות של תגובות. הדיילת תיארה כמה התנהגויות, בהן הדרישות הגבוהות בתחום המזון, ההסתובבות שאינה פוסקת בין השורות, התור הנצחי לשירותים, מאבקי הנוסעים על משענות המושבים והתנהגות חבורות הצעירים הקולניות על סיפון המטוס.

 

  • המדריך: כל הטיפים לטיסה נעימה

 

הטענה המרכזית של הדיילת היתה שהנוסע הישראלי מתאפיין בהתנהגות שמציבה אותו בין המעצבנים ביותר בעולם. רוב המגיבים התנצחו עם הכותבת, אך היו לא מעטים שהסכימו עם התיאור, וכאלה שאף טענו כי היה "חלבי" מדי. המילים "חוליגנים", ערסים" ודומות להן חזרו בתגובות רבות. הנה כמה מהתגובות שאתם כתבתם לטור:

 

"לקרוא ולהתבייש", כתב המגיב הראשון. הגולש חיימק'ה תהה: "ועל הקרקע אנחנו יותר נורמליים?". "אין מה לעשות. עם של בהמות", כתב אחד הגולשים – וקיבל תשובה מוחצת מגולש אחר: "מספיק לקרוא את תגובתך על מנת להצדיק אמירה זו".

 

גולש מסן פרנסיסקו תיאר זאת כך: "כל ביקור בארץ זה מלחמה מחודשת על דברים שבמקומות אחרים פשוט לא צריך להלחם עליהם. מקום בתור, היכולת לרדת מהרכבת לפני שכל מי שחיכה בתחנה יעלה עליה, לנסוע בלי לפחד שיחתכו אותך כל הזמן. כל ביקור במסעדה אתה הופך לחלק מגידול הילדים של כ-ו-ל-ם, כי הרי אסור להציב לילד גבולות, זה יפגע בהתפתחות שלו, ועוד ועוד. תבלו שלושה חודשים בארה"ב / במרכז אירופה / בניו זילנד ולא עם ישראלים כל הזמן, ופשוט תשימו לב איך אנשים אחרים מתנהגים. יש טיפהל'ה כבוד לאנשים שאתה לא מכיר".

 

לא המצאנו את גסות הרוח

מנגד, הגולש דני ב. טען כי "את גסות הרוח תמצא אצל הנוסעים בני כל הארצות". הוא סיפר כי בעת ששהה בבית מלון באתונה יחד עם קבוצה של בני נוער מקפריסין – הפכו אלה את המלון בצרחות ובגסות הרוח שלהם. "לרגע רציתי לדבר איתם עברית כי הרעש היה מוכר, אבל התברר שהם לא מישראל", סיפר.

 

גם הגולש שהזדהה כ"נוסע מתמיד" טען כי מדובר ב"אוסף שטויות כדי לתפוס כותרות". "בתור מי שטס מספר פעמים בשנה לארה"ב, גם דרך נמלי התעופה באירופה - הישראלים בסדר גמור !מספר פעמים יצא לי להיות נוכח למריבות של איטלקים, אמריקאים וכו'. מספיק עם השנאה העצמית - אנחנו עם ככל העמים ובטח לא ברברים".

 

גולש אחר קרא לישראלים להיות גאים במי שהם, תוך השוואה לאזרחי העולם: "שמעתי חבורות קולניות של אנגלים,

גרמנים, ואמריקאים. טרם המציאו את המילה שתתאר מי הם בדיוק". ורדינה כתבה כי "כמי שנוסעת הרבה – הגרמנים והאיטלקים לא פחות מגעילים", אך הוסיפה: "זה, כמובן, אינו פוטר את הישראלים, האיומים בטיסות. הכל מגיע להם. נוסף לזה, לאחר שישראלים מבקרים בשירותים יש צורך בחיטוי יסודי של השירותים לפני שיהיו ראויים לשימוש חוזר. התבהמות טוטאלית".

 

"תיאור מופרך ומוגזם", כתבה אחת הגולשות והוסיפה: "אני מבינה את הביקורת של הדיילת, שבודאי מתייחסת לנוסעים אחדים שפגשה בהם, אבל חושבת שלהטיח אותה בעם שלם זו חוצפה וקטנות בפני עצמה". גם נוש מבריסל טענה כי המתואר בטור "מוגזם בטרוף". לדבריה, הישראלים החיים בחו"ל הם השגרירים הטובים ביותר למדינת ישראל. "הבלגים, הצרפתים והפלמיים צריכים ללמוד הרבה מהיחס והנדיבות כמו שרק לנו יש", כתבה.

 

מה לעשות - יש לנו קוצים

"די להלקאה העצמית", הזדעקה יעל מרעננה, שטענה כי התיאור מאוד לא אקטואלי וכי לאחרונה חזרה בטיסה ארוכה, שבה לא הורגשו התופעות שהוזכרו. "הדבר היחידי שישראלים עדיין לא מתגברים עליו זה הצורך לעמוד מייד כשהמטוס נוחת ולהתארגן ליציאה. אין מה לעשות, יש לנו קוצים, אנחנו חסרי סבלנות ומוכנים מייד לפעולה".

 

ניר מהמרכז ביקש לפנות לכותבת והציע: "שתעבוד בהודו או במדינות ערב . שם יותר מנומסים... נסיכת הדיילות הרגישה והעדינה... נזכיר לך שמקצועך הוא לשרת ישראלים שכאלו, ונימוסים והליכות זה בחוג אחר".

 

"אני לא ארד לרמה של הכתבה הזו ולא אדבר על הנוסע הסיני, הצ'כי

או הברזילאי", כתב גולש שלא הזדהה. "חוסר ביכולת לקבל את השונה היה צריך למנוע את קבלתך לעבודה עם קהל הטרוגני ולמעשה בעיה של חברת התעופה שלך".

 

"נדמה לי שכשמדובר בישראלים הנטייה היא להגזים לכל כיוון, וזה די נמאס", כתבה אחת המגיבות, "בכל עם יש קולניים יותר ופחות, מנומסים יותר ופחות - די כבר עם ההשמצות הבלתי פוסקות האלה".

 

מתביישים להיות ישראלים

גולשת שחתמה בשם "ישראלית מנומסת", טענה כי מאוד לא נעים להיות בין ישראלים על המטוס. "משפחתי ואני מתנהגים בנימוס כפי שחונכנו, ומאד לא נעים לראות (ואנחנו בהחלט רואים) איך הרבה ישראלים אחרים מתנהגים בינם לבינם וכלפי הדיילים/ות. אנחנו בהחלט שמים לב איך הדיילים/ות מסתכלים עליהם, ולא נעים לנו שהם חושבים שכל הישראלים כך".

 

גולשת אחרת טענה כי טיסה עם ישראלים היא חוויה שגורמת חלחלה: "את הברבריות, כוחנות, שתלטנות, אגואיסטיות, אגרסיביות, ניתן לראות במטוס כפי שנראים על הכביש, וכפי שרואים אותם במקומות העבודה".

 

גולשת אחרת סיפרה כי ההתנהגות הזו לא מסתיימת על המטוס. "בכתבה הבאה לא יזיק להראות את ההתנהגות של הישראלים הטיפוסיים בשדה התעופה.... כמו הדחיפות בצ'ק אין, הצעקות בביקורת הדרכונים, הדחיפות כשמחכים למזוודות ולתת לילדים לנסות להכניס ידיים למסוע כי 'הם רק משחקים, זה לא מסוכן'".

 

האמת נמצאת אי-שם באמצע

הגולש "א.א" ניסה להציע פתרון יעיל לטיפול באחד המפגעים – קבוצות הנערים המשתוללות. "על הדייל לגשת אליהם ולהודיע להם שבמידה ולא יחדלו לאלתר מהתנהגותם הפרועה, הם יעוכבו לחקירה מיד עם הנחיתה". לאחר מכן הציע לתת למלון התרעה על הגעתם של הנערים ו" בעל המלון שכבר קיבל התראה על התנהגותם במטוס ידרוש מהם לחתום על ערבון בסך כמה אלפי דולרים, שימומש במקרה של נזק למתקנים".

 

כמה מהמגיבים נצמדו לטענה כי גישתו של הטור אנטישמית. הגולשת מיכל

כתבה בתגובה לאחר מהם כי גם דיילים ישראלים היו כותבים תיאור דומה: "בתור מי שעבדה כדיילת אוויר באל- על אני יכולה לומר לך שהביקורת נאמרה מאוד בעדינות".

 

"כמו תמיד, האמת מתחבאת אי שם באמצע", כתבה קוראת תושבת גרמניה שניסתה לאזן את הדברים. "כמי שטסה פעמים רבות נתקלתי במקרים של ישראלים גסי רוח, אך גם במקרים של גרמנים שיכורים לחלוטין, של צרפתים שהתחילו לצרוח מיד כשהטיסה המריאה, של איטלקים וספרדים גסי רוח. בניגוד לדיילת, לא הכללתי מיד על כל הצרפתים, או האיטלקים. יש ויש בכל עם".

  

ומה אתם חושבים על דמותנו במטוס? ספרו בטוקבקים.

 

אתם בעלי עסק או נותני שירותים מתחום התיירות? אם יש לכם מה לספר לנו על התייר הישראלי כיתבו לנו: tourism@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: כרמית ראובן
האשמות באוויר. אילוסטרציה
צילום: כרמית ראובן
מומלצים