שתף קטע נבחר

מינוס באשמת הבנק: כיצד הפך הצ'ק הדחוי למזומן?

טעויות בחשבון קורות ומכיוון שמדובר במספרים, ניתן גם לתקן אותן, אולם מה שקשה מאוד לתקן הוא הרושם השלילי שנוצר כלפי הלקוח כתוצאה מהתנהלות מוטעית של הבנק. הצ'ק של ת' הוא מקרה קלאסי

בין אם אנו מקפידים להתנהל ללא יתרות חובה ובין אם התרגלנו לחיות עמוק באוברדראפט, לא פעם דווקא טעות של הבנק עצמו עלולה להכניס אותנו עמוק מתחת לאפס.

 

במקרה הטוב, אם מתמזל מזלנו, נאתר אותה במהירות, במקרה הפחות טוב נדע רק אחרי שנקבל טלפונים זועמים על כך שצ'קים שמסרנו חזרו.

 

ת' לקוחה בסניף בנק לאומי בגבעתיים, מסרה לאביה צ'ק ע"ס 1,366 שקל בתחילת חודש מאי. ת' ידעה כי מצב החשבון שלה על סף המינוס וכי יקח כמה ימים עד שתיכנס המשכורת. ת' שמשתדלת לנהל את החשבון שלה ללא אוברדראפט ולכן אינה מחזיקה במסגרת אשראי, הקפידה לרשום את מועד הפירעון של הצ'ק לאמצע חודש מאי.

 

אביה של ת', שעבר כבר את גיל ה-80, לא זכר את דבריה של ביתו שאמרה לו כי עליו להפקיד את הצ'ק רק באמצע החודש, הוא ניגש לאותו סניף בנק בה מתנהל חשבונה והפקיד אותו עוד באותו יום. אולם למרבה הפלא, פקידי הבנק קיבלו את הצ'ק, זיכו את חשבונו של אביה וחייבו את חשבונה של ת' באופן מיידי.

 

ת' שכלל לא היתה מודעת למשיכת הצ'ק, המשיכה להתנהל כרגיל ומסרה צ'קים שונים נוספים. תוך ימים ספורים החלה לקבל טלפונים נזעמים ממקבלי הצ'קים, אפילו הוראת החיוב החודשית לקופת החולים חזרה הואיל ולא היה כיסוי. ת' המופתעת מיהרה לבדוק את חשבונה והנה התגלתה לה המציאות המקוממת – הבנק פרע את הצ'ק מיד, בניגוד לדרישתה המפורשת. אם לא די בכך, חייב אותה הבנק גם בשלל עמלות בסכום של מאות שקלים, על החזרת הוראות הקבע והצ'קים.

 

"זו היתה סיטואציה ממש לא נעימה" מספרת ת' ל ynet, "אני מוצאת את עצמי צריכה לתת הסברים לכל מי שחזר להם החיוב, ולטעון שזה בכלל לא באשמתי אלא באשמת הבנק. מה היה קורה אם הייתה חוזרת לי כמות צ'קים שבגללה עוד החשבון שלי היה מוגדר כחשבון מוגבל?"

 

מיותר לציין כי חלה חובה על הבנק ממנו נמשך הכסף, כלומר הבנק בו מנוהל חשבונה של הלקוחה, לוודא מהו תאריך הפרעון הרשום בצ'ק, זאת בנוסף לחובתו של הבנק בו מופקד הצ'ק - לשים לב לנתונים הרשומים על גבי ההמחאה.

 

יש להניח כי במקרים כאלו, כאשר יוכיח הלקוח כי נעשה לו עוול, הבנק יתנצל וישיב את העמלות שנגבו, אולם הוא לא יוכל לתת מענה לרושם השלילי שנוצר כלפי הלקוחה בגין התנהלותו.  

 

"גם אם אקבל את העמלות שנגבו ממני חזרה, זה לא ישנה את הסיטואציה אליה נקלעתי", מוספיה ת'. "הבנק לא ידבר במקומי עם אותם אנשים שחזרו להם הצ'קים שנתתי, אני זאת שאצטרך לספק להם הסברים ולהתמודד עם אי הנעימות הגדולה שנגרמה לי".

 

מבנק לאומי נמסר בתגובה: אנו מתנצלים בפני הלקוחה על אי הנעימות, אנו משיבים ללקוחה את כל העמלות ופועלים להחזר המצב לקדמותו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הקפידו למלא את הצ'ק בצורה ברורה - אולי זה גם יעזור
מומלצים