שתף קטע נבחר

ביזארשת: ספיישל אמנות

שקיעות בגוגל אימג'ס, פסלים שעשויים מפלייסטיישנים ישנים ועלוני אזהרה מהסכנות הטמונות בנינטנדו ווי ועוד קונסולות - הכל בשם האמנות

<< הבית בוער. מה תקחו איתכם?

 

שקיעתה של גוגל

גוגל תמונות היא גלריה אד-הוק שמציגה תערוכות נושאיות לפי מילות החיפוש שהכנסתם בה. זה כנראה הרקע הרעיוני ליצירה המשובחת של האמן ג'ספר אלינגס, שיצר וידאו של שקיעה שמורכב מצילומי סטילס של חופים ושקיעות שהוא מצא בגוגל תמונות.

 

 

 

אלינגס קורא ליצירה "Sharing a Beautiful Sunset" (לשתף שקיעה יפהפיה), כפל משמעות שמצד מדבר על אנשים שמצלמים דברים כדי לשתף אותם עם יקיריהם, ומצד שני מתייחס להתגייסות הבלתי מתוכננת ובלתי מודעת של גולשי האינטרנט ליצור ביחד יצירה שיתופית.

 

מיקרוסופט משתמשת ברעיון דומה בתוכנת Photosynth שלה, שאוספת ומשלבת יחד המוני תמונות של אתרי תיירות שגולשים צילמו מזוויות שונות, והופכים אותן לצילום פנורמי תלת-ממדי שאפשר לטייל בו דרך המחשב.

 

חלקי חילוף

שני פסלים צבעוניים שעשויים מג'ויסטיקים תפסו לי את העין בפייסבוק. מאחוריהם עומדת נטלי מנדל, אמנית פיסול שבין חומרי שלה נמנים מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וחתיכות של מכוניות שהופכים לחיות ורובטריקים שמזכירות את היצורים של ה.ר. גייגר. מכירים הנוסע השמיני? כאלה.

 


 

"בפסלים שלי, רובם בטכניקת האסמבלאז', אני נוגעת בחומרים יומיומיים מוכרים, חפצים, מפרקת ומרכיבה צורות חדשות", היא מספרת. "החפצים תחת ידי עוברים גלגול, פיזי ומהותי, מהשלב הראשון בו החומר נאסף, דרך השינוי שנעשה בחומר, כיפוף, הלחמה, חיבור, טישטוש, עד היווצרות התוצר המוגמר: פסל. נדרש מהמתבונן בפסל שלי לקבל עליו את שינוי המהות שנעשה בחפצים אשר הוא מורגל בהם יומיומית, להביט מבעד למשמעות המקורית של החפץ, לנתק את הרגש המוכר כלפי אותו חפץ ולקבלו שנית, מחדש, כצורה אחרת בעלת משמעות ויזואלית חדשה. מתקיימת אינטרקציה אינטימית בין הפסל לצופה: זיהוי וחיבור, ניתוק וזיהוי מחדש. זוהי אמנות מעוררת חשיבה, אני כופה משמעות חדשה על אובייקטים וכופה על הצופה להשתתף במשחק ולהסכים למשמעות החדשה . בעבודותיי אני מעלה שאלות בנוגע לעתיד כדור הארץ, איך ייראו החיים בעוד מאה שנים, אלף שנים? באיזה כיוון ההישרדות הטבעית של כדור הארץ תבחר להתקיים?"

 

אם הקלישאה אומרת שהג'וקים הם היחידים שישרדו שואה אטומית, הג'וקים הצבעוניים האלקטרוניים של מנדל מציעים את האפוקליפסה הזאת בגירסה רובוטית-פסיכדלית, אפילו הומוריסטית. רק שלא נשאר מי שיצחק.

 

זה הכל רק משחק של דמעות

 


 

כמו סרטן לעישון, התקפי לב לאוכל טוב ומחלות מין לסקס, כך גם פגיעות גופניות שונות ומשונות למשחקי מחשב: תוצאת לוואי לא רצויה להנאה גדולה. החטא ועונשו, אם תרצו.

 

"מה ההשפעות האמיתיות של משחקים דיגיטליים על האצבעות, הידיים והגופים שלנו?", שואלים כותבי דוח Game Arthritis (דלקת פרקים ממשחקים, בתרגום חופשי), "מחקר שיטתי של מחלות שנגרמות על ידי משחקי מחשב". לדבריהם, "האחידות של הממשקים יוצרת עיוותים גופניים. זו עובדה. קראו לזה 'המציאות של הוירטואלי'". הדוח מציג, במילים ובתמונות, מחלות כדוגמת"אגודל פלייסטיישן", "פריקת כתף ווימוט" ו"קילוף עור אטארי".

 

אף ששימוש בג'ויסטיקים במשחקי מחשב יכול לגרום למיחושים ופגיעות שונות, המחלות ש-Game Arthritis מציג הן פיקטיביות, והדוח עצמו הוא פרויקט אמנותי של מטאו ביטנטי וקולקטיב IOCOSE. אם תשאלו אותי, הפרויקט מעביר מסר נגד היסטריה המונית ממשחקי מחשב מחד, ונגד בריחה מהחיים האמיתיים אל העולם הווירטואלי המסוכן, ובאופן פרדוקסלי בו זמנית מוגן יותר, של משחקי הווידאו.

 

ג'רבי מחכה לכם

נתקלתם בסיפור ביזארשת מעניין? התפקסלתם במוזיאון? ספרו לג'רבי בביזארפייסבוק, ביזארטוויטר או ביזארמייל.

 

מי גולש ב-WiFi שלי? >>

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנוסע השמיני של נטלי מנדל
מומלצים