שתף קטע נבחר

רוסיה: הכספומט יידע מתי אנחנו משקרים

בנק רוסי בוחן התקנת מכשירי כספומט מתוחכמים שיתעדו את טביעת האצבע של הלקוח, יזהו את פרצופו בסריקה תלת-מימדית וישתמשו בתוכנה לזיהוי קול כדי להחליט אם האדם דובר אמת. לקוחה נוספת של החברה שפיתחה את המוצר: סוכנות השירותים החשאיים של רוסיה, היורשת של הק.ג.ב

הבנק הקמעונאי הגדול ברוסיה בוחן שימוש במכשיר אוטומטי שהק.ג.ב אולי היה אוהב: מכשיר שירותי בנק אוטומטיים עם פוליגרף מובנה שמטרתו מניעת הונאת אשראי מצד הלקוחות, כך מוסר הניו יורק טיימס. צרכנים שאין להם מערכת יחסים קודמת עם הבנק יוכלו לדבר עם המכשיר בבקשה לכרטיס אשראי, ללא התערבות אנושית מצידו של הבנק.

 

 

המכשיר סורק דרכון, מתעד את טביעת האצבע של הלקוח ומזהה את הפרצוף שלו בסריקה תלת-מימדית. בנוסף, הוא משתמש בתוכנה לזיהוי קול על מנת להחליט האם האדם דובר אמת כששואלים אותו שאלות כמו: "אתה מועסק כרגע?" ו"האם נכון לעכשיו יש לך עוד הלוואות שלא סיימת לשלם"?

 

על לקוחות החברה שפיתחה את התוכנה נמנית גם סוכנות השירותים החשאיים של רוסיה, היורשת של הק.ג.ב. הסובייטי. הבנק המעורב ביוזמה, Sberbank, הנמצא ברובו בבעלות הממשלה, מסר כי בכוונתו להתקין בסופו של דבר את המכשיר בכל רחבי המדינה. לדברי המומחים, המכשירים הרוסיים יהיו הראשונים בעולם עם יכולות זיהוי קולי.

 

לדברי ויקטור אורלובסקי, סמנכ"ל טכנולוגיה של הבנק, המשבר הכלכלי העולמי, שנבע בחלקו מהלוואות שהלווים לא הצליחו או לא רצו להחזיר, הוא הסיבה לכך שהבנק פנה למומחים מרשויות הביטחון של רוסיה לקראת תהליך אוטומציה של רוב הפעולות הבנקאיות שלו. לדברי אורלובסקי, המידע על העצבנות והרעידות בקול, המורים על שקר אפשרי, ישולבו עם מידע נוסף, על היסטוריית האשראי של המבקש.

 

דיוטשה בנק וסיטיגרופ כבר מנסים מכשירים אוטומטיים מתוחכמים בסניפים בניו יורק, ברלין וטוקיו, ואישורים להלוואות ואשראי נעשים כבר על ידי מכשירים אוטומטיים בטורקיה, בה הכספומטים עוזרים בהנעת הצמיחה בשוק האשראי. עם זאת, חלק מהאנליסטים חוששים שהצמיחה עשויה להוביל למשבר אשראי במדינה.

 

לדברי הבנק, המכשיר לא יפר את חוקי הפרטיות של רוסיה האוסרים על שמירה של בסיס נתונים של חתימת הקולות של הלקוחות. על פי תוכניות הבנק, חתימת הקול תישמר על כרטיס חכם הנמצא על גבי הכרטיס עצמו.

 

בנוגע לאמינות התוכנה, אומר אורלובסקי כי "כמובן שאנחנו לא חושבים שהטכנולוגיה אמינה ב-100%". לקוח יכול להיות עצבני מסיבות אחרות שאינן קשורות לבקשה לאשראי. לדבריו, מדובר בלא יותר מגורם סטטיסטי מכוון, הפולשני באותה מידה כמו בדיקת היסטוריית האשראי של המבקש.

 

"אנחנו לא פולשים לפרטיות של הלקוח", הוא טוען, "אנחנו לא נכנסים לו למוח. אנחנו לא חודרים לחיים הפרטיים שלו. אנחנו רק מנסים להבין אם הוא דובר אמת. אני לא רואה בכך סיבה לחשוש".

פורסם לראשונה 09/06/2011 22:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים