שתף קטע נבחר

שר התחבורה: לא יהיה מו"מ על בטיחות הרכבת

ישראל כץ, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, אמר היום כי לא יהיה מוכן להיכנס למשא ומתן על יישום תכנית לשיפור הבטיחות ברכבת. אם העובדים יסרבו לקחת בה חלק, יופעלו אוטובוסים. בשלב שני תופעל הרכבת על-ידי עובדים אחרים

"הקרב הזה יוכרע בצורה מאוד ברורה, גם אם הציבור יצטרך לסבול". כך מתייחס היום (א') שר התחבורה, ישראל כץ, לתוכנית לשיפור בטיחות הנסיעה ברכבת ישראל, שהוצגה במסיבת עיתונאים שנערכה בתל-אביב. על-פי התוכנית שהציגו השר ומנכ"ל משרדו, דן הראל, ייושמו תהליכים חדשים לגיוס והכשרה של עובדי הרכבת, ובכלל זאת יונהגו לראשונה מבחנים מחייבים לנהגי קטר ולכמה מקצועות נוספים. התוכנית כוללת גם הקמת רשות לאומית לרכבות, שתפקח על כל היבטי פעילותה של הרכבת.

 

  • תאונת הרכבת הבאה: "נזק אטומי בכל המדינה"

 


תאונת הרכבת בנתניה - השר מעוניין למנוע את התאונה הבאה (תצלום: ג'ורג' גינזבורג) 

 

עוד ציינו השר ומנכ"ל המשרד כי רכבת ישראל תקדם את התקנתם של אמצעי פיקוח חדשים. כך למשל, יופעלו בקטרים מערכות איתור לווייני (GPS), שיאפשרו מעקב אחר כל רכבת. עוד הוחלט כי יופעלו מצלמות וידאו בתאי הנהג ברכבות, וכן במרכז השליטה והבקרה של הרכבת בחיפה (משוא"ה).

 

"יש תוכנית אלטרנטיבית"

השר כץ שב ואיים היום כי אם לא יחל יישומה של התוכנית עד ה-17 באוגוסט, תיסגר הרכבת. איום דומה השמיע בחודש אפריל האחרון, אז אמר כי אם לא תוצג תוכנית בטיחות בתוך ארבעה חודשים - יפעל לסגירת החברה. השר כץ ומנכ"ל משרדו אמרו כי במקרה שיידרשו לסגור את החברה, יופעל מערך אוטובוסים שישמש את נוסעי הרכבת, ויופעל על-פי זמני הנסיעות ברכבת ישראל.

 

"יש תוכנית הפעלה אלטרנטיבית", הבטיחו השר ומנכ"ל המשרד. "אם הרכבת תיסגר מכל סיבה שהיא, מה שנעשה יהיה לקחת את כל נתוני הנסיעות ברכבת ישראל, על-פי חלוקה לימים ושעות, ונעמיד לרשות הציבור אוטובוסים". שר התחבורה הוסיף כי מחיר הנסיעה באוטובוסים החלופיים יהיה זהה למחיר הנסיעה ברכבת - "ואף נמוך יותר".

 

במסיבת העיתונאים גם התייחס השר כץ לאיומי ועד עובדי הרכבת, לפיהם לא ישתף פעולה עם תוכנית שתרע את תנאי העסקת העובדים. "לא יהיה משא ומתן בנושא בטיחות", איים כץ. "אם העובדים לא יקבלו את התוכנית, תיסגר הרכבת. לא נתקלתי מעולם בוועד רציני שיוצא נגד בטיחות". יש לציין כי עוד לפני שהסתיימה הצגת התוכנית היום, הגיעו דיווחים לפיהם הוועד מתנגד לתוכנית, ומאיים לסכלה.

 

יש לציין כי מלבד תאריך יעד לתחילת יישום התוכנית - 17 באוגוסט 2011 - סירבו השר ומנכ"ל משרד התחבורה לנקוב תאריכים נוספים ליישומה. ראוי גם להזכיר כי על-פי הנחיית בין הדין האזורי לעבודה בת"א, מחויבת הנהלת החברה לדון עם ועד העובדים בעניין תוכנית הבטיחות. עם זאת, בית הדין לא חייב את ההנהלה ליישם את התוכנית רק לאחר שישיג את אישור הוועד.

 

גם נהג רכבת צריך רישיון

במסגרת התוכנית שהציגו כץ והראל, מתחייבים משרד התחבורה ורכבת ישראל להטמיע תקנים בינלאומיים מחמירים (ISO) בחטיבות השונות של החברה. כחלק מהתוכנית, יוקם ב"חטיבת הנייד" - החטיבה האחראית על התחזוקה - מערך חדש לבדיקת הקרונות והקטרים. המטרה, כך הסביר השר כץ, היא להגביר את הפיקוח והבקרה על תהליכי האחזקה של הרכבות.

 

נושא נוסף שזכה להתייחסות נרחבת של השר כץ, הוא הסדרת פעילות הרכבת באמצעות חקיקה - שלמעשה תסדיר לראשונה נושאים כמו רישוי כל המקצועות ברכבת ישראל. כיום, כך הסביר השר, נהג קטר מקבל רישיון נהיגה "פנימי", שאינו מפוקח על-ידי משרד התחבורה או כל גוף חיצוני אחר. מטרת החקיקה היא הפיכת תהליכי ההסמכה וההכשרה ברכבת, למסודרים ומקצועיים יותר מכפי הנהוג כיום.

 

על יישום החקיקה תפקח הרשות הלאומית לרכבות, שלדברי מנכ"ל משרד התחבורה כבר קיבלה את ברכת משרד האוצר. הרשות - שתוקם כחלק ממשרד התחבורה - תוסמך לפקח על ההיבטים הקשורים בתפעול הרכבת, ובכלל זאת הכשרת העובדים, קביעת תנאים לרישוי תשתיות ואחזקתן, וכן פיקוח על רמת השירות לנוסעים.

 

במסגרת רשות הרכבות החדשה, יוקם גם גוף עצמאי לחקירת תאונות ותקריות בטיחות ברכבת. השר כץ אמר כי הגוף החדש ינהל חקירות עצמאיות, בדומה לחוקר התאונות הראשי ברשות התעופה האזרחית (רת"א). יש לציין כי כיום נחקרות תאונות על-ידי הרכבת עצמה, וכן על-ידי ועדות ארעיות שממנה משרד התחבורה.

 

"מחוייבים לבטיחות הרכבת"

בוועד עובדי הרכבת ביקשו היום להדגיש את מחוייבותם לבטיחות הנוסעים והעובדים: "אנו מברכים על הרצון לשפר את נושא הבטיחות ברכבת ישראל, וקוראים לשר התחבורה להנחות את מנכ"ל משרדו ואת הנהלת הרכבת להיכנס לחדר הישיבות, יחד עם העובדים, ולנהל דיונים רציפים ומעמיקים על יישום נושא הבטיחות באופן מיידי", לשון הודעת הוועד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: בועז פיילר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים