שתף קטע נבחר

מנהלים בכירים: בונוסים הם לא תגמול

מנכ"ל גדות, ארז מלצר, בכנס המי"ל: "לעובד מהשורה שמקבל 8,000 שקל בחודש, לעבור לידו, לחבק אותו ולקרוא לו בשמו זה מתגמל יותר מבונוס של 2,000 או 5,000 שקל"

בונוסים הם לא הדרך האופטימלית לתגמל עובדים - זה המסר שעולה מפאנל מנהלים בכירים שנערך היום (ב') בכנס המרכז הישראלי לניהול (המי"ל) באיירפורט-סיטי. מהפאנל מסתבר כי המנהלים הבכירים, שדואגים לעצמם לבונוסים של מיליוני שקלים, אינם מתלהבים ממתן בונוסים לעובדים מהשורה.

 

 

רביב צולר, מנכ"ל ביטוח ישיר, אמר: "כולנו בסופו של דבר ילדים בני 6 שמצפים להערכה של הסביבה. אנחנו רוצים גם כסף וגם ליטוף. הניסיון שלי מלמד שלהעלות עובדים לבמה ולתת להם תעודת הצטיינות מעלה את המוטיבציה להישאר בחברה ולהשקיע עוד, הרבה יותר מאשר בונוסים". השכר והבונוסים של צולר בשנת 2010 הסתכם ב-5.6 מיליון שקל.

 

עוד אמר צולר: "מחקרים מוכיחים שמאז שמפרסמים את הבונוסים של המנהלים, הם גדלים הרבה יותר כי כשהמנכ"ל קורא כמה מרוויחים חבריו המנכ"לים האחרים, הוא רוצה בונוס יותר גדול משלהם. מה שחשוב לו זה לא הכסף עצמו אלא לדעת שהוא הכי טוב".

 

מנכ"ל גדות, ארז מלצר, אמר כי "לעובד מהשורה שמקבל 8,000 שקל בחודש, לעבור לידו ולחבק אותו (אם הוא גבר) ולקרוא לו בשמו ולשאול אותו מה הוא עושה, זה מתגמל יותר מבונוס של 2,000 או 5,000 שקל, למרות שאצלי הם מקבלים גם את זה וגם את זה וכולם משתכרים טוב". נציין כי עלות שכרו של מלצר בזמן ששימש מנכ"ל אפריקה ישראל הסתכם ב-8.4 מיליון שקל בשנה.

 

אייל ולדמן, מנכל חברת ההיי-טק מלאנוקס, אמר: "בונוסים הם דבר מסוכן. צריך לדעת איך להשתמש בהם, ואם לא משתמשים בהם נכון, עדיף לא לתת בכלל".

 

גזי קפלן, מנכ"ל אסם, שעד לאחרונה תרם את שכרו לקיבוץ לוחמי הגטאות, הוסיף: "השקפת עולמי היא כמובן שדוגמא אישית היא המפתח ליצירת מוטיבציה". 

 

עוד אמר קפלן: "מוטיבציה היא הרבה מעבר לתיגמול כספי, אבל התגמול הכספי הוא הבסיס לכל תגמול. העובדה שיש תגמול מוגזם של מנהלים שמזיק לחברות לא אומרת שצריך לבטל את כל התגמול. כקיבוצניק שלא נהנה מתגמול כספי אני האחרון שיגיד שתגמול כספי זה הכל, אבל כמי שעומד בראש ארגון גדול אני יכול להעיד שאי אפשר בלעדיו ושלא כדאי לשפוך את התינוק עם המים".

 

החוקר דן אריאלי מאוניברסיטת MIT, שהשתתף גם הוא בדיון, טען כי בונוסים גדולים מדי עשויים דווקא לפגוע בביצועי חברות. אריאלי סיפר על ניסוי שבו הובטחו למשתתפים בונוסים בגדלים שונים, והתברר שבונוס גדול מדי מלחיץ את העובד ולכן פוגע בביצועיו.

 

לדברי אריאלי: "בונוסים זו לא הדרך היחידה למוטיבציה ואפילו לא הדרך העיקרית. לתת לעובד תחושה שהוא שייך ושמה שהוא עובד עליו הוא שלו נותן לא פחות מוטיבציה. הניסויים מראים כי כשעושים עבודה מכנית, בונוסים משפיעים על היכולת יותר מאשר בתעשיית הידע. ברוב החברות שנותנות בונוס מתברר שהוא לא הופך את העובדים להיות יותר מרוצים אלא ליהפך: ההתעסקות בבונוס, מי מקבל ומי לא וכמה כל אחד מקבל, רק מאמללת את כולם".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיבוק שווה יותר?
צילום: shutterstock
מומלצים