שתף קטע נבחר

תערוכת "סוף מערב": ארטי-טרוריסטים בירושלים

מוזיאון קו התפר מארח את התערוכה "סוף מערב", העוסקת בגלובליזציה והאיום האיסלמי. בין המשתתפים גם אמנים מעיראק וסעודיה. מחבל להרכבה וקוקה קולה בערבית? בואו להתרשם

ירושלים היא מוקד עליה לרגל לכל הדתות, וגם סלע מחלוקת ביניהן. מוזיאון קו התפר בעיר מארח תערוכה חדשה שתפתח מחר (ה') - "סוף מערב" - והיא עוסקת בהתנגשות הציביליזציות והמאבק על השליטה העתידית בעולם. בתערוכה הבינלאומית משתתפים 27 אמנים מרחבי הגלובוס (חלקם ממדינות ערב, כעיראק, איראן וערב הסעודית) והיא כוללת עבודות שנשלחו בין השאר מגלריות במזרח התיכון וכן מפרויקט "Nadour" לאמנות ערבית ואיראנית עכשווית.

 

 

"ברחבי אירופה מזדקרים היום מעל 5,000 מסגדים ודאגה מתפשטת בקרב אזרחיה מן הסכנה אל מול האיסלמיזציה של היבשת" אומר אוצר התערוכה, רפי אתגר. "אירופה מתעוררת אל מציאות דמוגרפית חדשה בה נשמעים קולות המנבאים מציאות קודרת. התערוכה מזמינה את הצופים לקחת חלק בתופעה ולהתבונן מקרוב בעוינות המובילה למאבק קיומי של כוח ושליטה על עולם המחר". לפניכם מקבץ של עבודות שיוצגו בתערוכה, בתוספת הסבריו של האוצר.

 

"מחבל מתאבד 1/1". רוברט קוניץ, סלובקיה (2008)


(צילום באדיבות Land Sachsen-Anhalt Collection)

 

"יצירות וביטויים רבים בעולם האמנות הגיבו על פעולות הטרור שידע העולם מאז 11 בספטמבר. קוניץ מבקש למתן את ביטויי הגלוריפיקציה ואת האפקט המצטבר של אירועי הטרור בשירות אידאולוגיות, ולהפחית את העצמתם באמצעות הבנאליות וההקשרים שהוא נותן ליצירתו. המתאבד המפורק למרכיביו הממוספרים במודל פלסטי של צעצוע להרכבה הוא עוד מוצר על מדף האפשרויות, שהמציאות מנפקת בין יתר מוצרי הצריכה האחרים".

 

"כולל את התפתחות האדם", אחמד מטר, סעודיה (2010)


(צילום באדיבות האמן אחמד מטר)

 

"יצירתו של מטר - אמן סעודי שהוא גם רופא בהשכלתו - משמשת תמרור אזהרה לאנושות כולה וממחישה לנו את הסכנה הטמונה בחמדנות באשר היא. המשאבה היא דימוי לאדם הצורך ללא לאות את המשאבים המוגבלים שניתנו לו, ובכך בעצם ממיט על עצמו הרס וכליה. היצירה מציגה את המעגל הכלכלי ההרסני שנוצר בסעודיה בעקבות פריחתה של תעשיית הנפט. מרבית רווחי הנפט שימשו לתנופת בנייה ופיתוח של הממלכה, ואילו ההשקעה בפיתוח דרכי חשיבה מתקדמות היתה דלה". 

 

"YES". אנדריי מולודקין, רוסיה (2007)


(צילום באדיבות Kashya Hildebrand Gallery, Zurich)

 

"בעבודותיו האחרונות מציג מולודקין כלובים מצינורות שקופים, המזרימים דלק שחור, שבהם לטענתו שבוי הקונספט האנושי בין סורגי המחשבה הקפיטליסטית. לסדרה זו מצטרפת יצירתו "YES" המוצגת בתערוכה. ביצירה זו מפרק האמן את משמעותה החיובית של המילה לסמלי המטבעות המובילים את הכלכלה העולמית. בכך מפנה את תשומת לבנו אל הרדיפה ואל המרוץ של האומות אחר מקורות הזהב השחור".

 

"מחסל מחבל - מחבל מחסל". ג'יימס קלאר, ארה"ב (2011)


(צילום באדיבות Farook Collection)

 

"קלאר משווה ומחבר ביצירתו בין דמות הטרוריסט המככב באמצעי התקשורת של המערב לדמות קולנועית, דמותו של המחסל מסרטי המדע והאימה הבדיוניים של שנות ה-80 וה-90 ("שליחות קטלנית"). בעבודתו מתחברים השניים ומתחלפים לסירוגין בהולוגרמה שבה נשקפת דמות ה-terminator הנערץ – הגיבור המערבי עטור הטכנולוגיה – בדמותו של הטרוריסט, לוחם החופש החדור באמונתו המאיים על שלום הציבור.

 

"באמצעות שימוש כפול ומשוכפל בשני הדימויים הלקוחים מן התודעה הציבורית מאפשר האמן לצופה להבחין בטרוריסט המשתקף בדמות ה-terminator, וההפך".

 

"זמנים מודרנים- היסטוריית המכונה". מוניר פטמי, מרוקו (2010)


(צילום באדיבות Gallery Hussenot, Paris)

 

"גרסתו של מוניר פטמי לסרטו של צ'רלי צ'פלין 'זמנים מודרניים'. על פי פטמי, מכונת הזמן שלו מניעה היום את גלגלי ההון של מדינות ערב המאפשרים לה להצמיח ערים חדשות מתוך המדבר לעיניה המשתאות של האנושות".

 

"פוטו-אופ". מרתה רוזלר, ארה"ב (2008)


(צילום באדיבות: Galerie Christian Nagel, Köln/Berlin/Antwerpen)

 

"רוזלר מתייחסת אל המלחמה ואל המושג השגור 'הביטחון הלאומי' מתוך השוואה בין חוויות היום-יום המתרחשות בארצה לאירועי המלחמה בשדות הקרב מנגד. היא משלבת צילומים מן המגזין House Beautiful, עם מראות ממלחמת וייטנאם ומצטטת תמונות ממלחמת עיראק שהיא שואלת מעיתונים יומיים. היא משלבת דימויי אופנה קלי דעת עם דרמה המתרחשת באותה סצנה עצמה. היא מעמתת את הסתמיות עם רגעי השיא של חיים ומוות ומביאה את הצופה להביט באבסורד שבמפגש בין חיים של שִגרה לשדות קרב לוהטים".

 

"ג'אקלאנד". גילברט וג'ורג', בריטניה (2008)


(צילום באדיבות Thaddaeus Ropac, Paris/Salzburg)

 

"מפגש עם חוויית חרדה ותוקפנות, שבה נכבש הנוף המקומי בידי דמויות משבטים פגאניים הפולשים אליו מכוכב לכת אחר. זהו תיאור רלוונטי להרגשת הפריצה אל תוך התרבות והמסורת הבריטית, אשר הולכת ומאבדת את קיומה ומאיימת על מסגרתה. מסורת אשר נשמרה לאורכה של ההיסטוריה המודרנית. זהו ביטוי של חשש ציבורי המאפיין היום את אנגליה ואת אירופה בכלל".

 

"אל מוחמד! אל מכה!". עאדל אבידין, עיראק/פינלנד (2009).


(צילום באדיבות אוסף Gilles Fuchs)

 

"העבודה מורכבת מן הדימוי המוכר של לוגו חברת קוקה קולה ומבוססת על השמועה המופצת כי בהיפוכו של הלוגו מוסתר המסר האנטי-אסלאמיסטי לא מוחמד! לא מכה! באמצעותו של שלט הפרסום של המשקה המערבי הכי נקנה בעולם עובר מסר אוניברסלי שמעמת את תפיסת העולם המערבית עם האידאולוגיה האיסלאמיסטית".

 

"בסוף מערב" - תערוכה בינלאומית. מוזיאון על התפר, רחוב חיל הנדסה 4, ירושלים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הצילו אותי מעצמי וממה שאהיה". שרה ראבר, איראן-ארה"ב
צילום: באדיבות Carbon, Dubai
לאתר ההטבות
מומלצים