שתף קטע נבחר

 

מנהל פיקסאר לסיטר: "הדמויות הן חברות שלי"

ג'ון לסיטר מציין 25 שנים להקמת סטודיו האנימציה המהולל עם סרט חדש - "מכוניות 2". בראיון חגיגי מסביר האנימטור המוערך את סוד הקסם של להיטי פיקסאר: "חשוב לנו לעשות סרטים לילדים ומתבגרים, אבל אנחנו מכוונים תמיד יותר גבוה"

קשה להאמין שחברת האנימציה פיקסאר הביאה רק 12 סרטים בחצי היובל שהיא קיימת, ועוד יותר קשה להאמין, שמכל תרייסר הסרטים הללו לא היה להם אפילו כשלון קופתי אחד. סדרת סרטי "צעצוע של סיפור" הפכו לתופעה קופתית (השלישי ביניהם היה שובר הקופות הגדול ביותר של 2010), "למעלה" (סרט האנימציה הראשון אי פעם שהיה מועמד ל"הסרט הטוב ביותר" באוסקר, "מפלצות בע"מ", "באג לייף","מכוניות", "משפחת סופר-על" ועוד.

 

 

על סיפורי ההצלחה הללו אחראי המנהל הקריאטיבי של פיקסאר, ג'ון לסיטר, אנימטור עם חזון, שהגיע למעמד פרס מפעל חיים על עבודתו. בראיון ל-ynet לרגל צאת הסרט "מכוניות 2" (הסרט החמישי בבימויו של לסיטר), הוא מנסה להסביר כיצד המפעל של פיקסאר, פועל להוצאת סרטי האנימציה מההגדרה של "לילדים בלבד", ולהביא לקולנוע גם מבוגרים תוך יצירת סרטים שמכוונים לאינטיליגנציה שלהם.

 

"בפיקסאר אנחנו מכוונים את הסרטים לכל הגילאים" אומר לסיטר, "חשוב לעשות סרטים שמכוונים יותר לקהל של ילדים ומתבגרים, אבל אנחנו מכוונים תמיד יותר גבוה, ולא רק בגלל שאנחנו מאמינים שהילדים של היום הם מאד חכמים. אשתי תמיד אומרת לי 'אל תעשה סרט בשביל הפעם הראשונה בקולנוע, אלא בשביל הפעם המאה שההורה צריך לסבול את זה בבית, בווידאו'. אנחנו רוצים שסרטי 'פיקסאר' ישארו בבתים של אנשים לדורי דורות".

 

הג'ובות של ג'ובס

קצת מההיסטוריה של העסק: לסיטר פרש מדיסני לטובת מחלקת האפקטים הממוחשבים של ג'ורג' לוקאס. בשנת 1986 מייסד אפל, סטיב ג'ובס, קנה את המחלקה והקים ממנה את פיקסאר. תחילה יצרה פרסומות וסרטונים קצרים, ורק בשנה התשיעית לקיומה הוציאה את סרט האנימציה הממוחשבת הראשון באורך מלא ("צעצוע של סיפור") בבימויו של לסיטר.

 

מה למדת מסטיב ג'ובס?

 

"אחד הדברים שהוא לימד אותי היה על תפישת הקהל את המותג שלך. הוא אומר שזה כמו חשבון בנק: אפשר למשוך כסף מהחשבון ואפשר להפקיד, וחשוב שתהיינה יותר הפקדות ממשיכות. המשמעות של 'למשוך' זה לגרום לחברה שלך להראות באיזשהו אור שלילי מכל סיבה שהיא, אתה יודע שזה רע. ו'הפקדה' משמעותה איכות. חייבים להמשיך לעשות סרטים טובים לאורך זמן, והוא אומר שזה כל כך חשוב, ושככה בונים מותג.


לסיטר. בנה מותג (צילומים: MCT)

 

"אני באמת גאה שתחת ההובלה שלו הצלחנו לבנות מותג שמתחייב לאיכות, שהוא מותג מאד חזק היום בעולם הקולנוע כי כל סרט שעשינו בידר המונים של קהל בצורה מאד עמוקה ואמיתית, ובדרך הזאת אנחנו גם נמשיך הלאה".

 

בשנת 2006, חברת דיסני רכשה את פיקסאר ולסיטר שב הביתה כווינר. עכשיו הוא מוציא את "מכוניות 2", סרט ההמשך לדמויות שנוצרו בשל אהבת ילדות שלו לכלי רכב, והוא נרגש לחזור למכוניות המדברות, כי עד לפני כמה שנים היה לו אסור.

 

"לפני שדיסני קנו את פיקסאר לא יכלנו לעשות סרטי המשך, רק סרטים מקורים", הוא מסביר, "זה הדיל שהיה לנו בין החברות. ואז, כשדיסני קנו את פיקסאר והושמתי בראש המערכת, הם בעצם נתנו לנו חזרה את הדמויות שלנו, והיינו יכולים לעשות את כל הסיפורים שרצינו".

 

איך אתם מחליטים לאיזה סרטים לעשות סרטי-המשך ולאיזה לא?

 

"אפשר לומר שאנחנו מרגישים את זה. מרגישים אם סרט הוא מספיק טוב בשביל להחזיק סרט המשך - ואני לא מתכוון לזה שהוא הצליח יפה בקופות, זה לא מספיק לנו. חשוב לנו להרגיש את זה, האם הדמויות מספיק חזקות שאנשים ירצו לראות עוד מהן, או האם הסרט האחד שיצרנו מספיק. חשוב גם לבדוק אם בכלל יש לנו סיפור המשך לסרט מקורי שהוא יותר טוב מהסיפור המקורי".

 

עבור לסיטר, סרטי ההמשך הם סוג של רומן אישי עם הדמויות שהוא עצמו יצר - כמו בסרטי "צעצוע של סיפור" ו"מכוניות". "כשאני מסיים סרט אני מרגיש שהדמויות הן חברות שלי, ואני אוהב את העולם שיצרתי, ואני חושב שגם במקרה של עולם הצעצועים וגם בעולם המכוניות, יש עוד כל כך הרבה סיפורים שאפשר לספר. אז הייתי מאד פתוח לסרטי המשך".

 

צעצוע של סיפור הצלחה

ועל אהבה שכזאת, צריך לעבוד ולשמר לאורך זמן. פיקסאר - שחוגגת 25 שנים להקמתה - עומדת בשנים האחרונות על קצב של סרט אחד לשנה - קצב שמוכיח את עצמו בקופות. כך שאם בשנה שעברה "צעצוע של סיפור 3" היה לסרט הרווחי של 2010, אפשר לצפות לגדולות גם מ"מכוניות 2". 


לסיטר (שלישי משמאל) עם החברים שלו - המצוירים והאמיתיים

 

"לוקח לנו בערך שלוש שנים לעשות כל סרט, ואנחנו עובדים על הסיפור באופן אינטנסיבי כמעט עד יציאת הסרט", מסביר לסיטר, "אנחנו מפתחים את זה כל הזמן, מנסים דברים. יש דברים שעובדים, יש כאלה שלא, ואז אנחנו לומדים מזה או שזה מוביל אותנו למקום אחר. זה מן מסע שכל סרט של פיקסאר עובר".

 

בשנתיים האחרונות הסרטים שלכם היו מועמדים לאוסקר. אתם מקפידים על איכויות. 

 

"אני חושב שסיפור ההצלחה של פיקסאר במהלך השנים, הוא שאנחנו נשארים במאה אחוז מפוקסים על הדבר שהכי חשוב לנו בסרטים וזה הסיפור והדמויות. למשל לגבי הרעים, הם חייבים להיות הגיוניים. יש הרבה סרטים שאתה רואה סרטים על אנשים רעים שרוצים 'להשתלט על העולם', זה נראה לי מגוחך תמיד, אתה לא באמת רוצה להשתלט על העולם, יש כל כך הרבה כאב ראש בלנהל את העולם. זה טיפשי. אבל כשהמטרה של הרעים מתגלה, זה מה שעושה את הכל למחוכם יותר".

 

איך אתה רואה את פיקסאר מתפתחת קדימה?

 

"אני מחוייב לעצמי שכל סרט שאנחנו מוציאים בפיקסאר יהיה סרט טוב, וכל סרט יהיה יחודי ושונה ממה שראינו. בעבר, אז אם מסתכלים על הסרט הבא שלנו, 'אומץ' ("Brave"),

זה שונה לגמרי מכל מה שעשינו עד עכשיו, זה סרט שמתרכז בימי הביניים בסקוטלנד. זאת הפעם הראשונה שאנחנו עושים סרט תקופתי, וזה מביא איתו המון קשיים, בעיקר בתחום האנימציה הממוחשבת זה מאתגר אותנו לגרום לזה להראות ממש אמיתי.

 

"זאת תהיה הפעם הראשונה שלנו שתהיה לנו דמות ראשית נשית, שזה גם משהו שרצינו לעשות במשך הרבה זמן. אפשר להגיד שזה סוג של אגדה, אבל זה לא הסיפור הרגיל של הנסיכה. ואחרי זה יש את סרט ההמשך ל'מפלצות בע"מ' שהוא מצחיק בטירוף".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לסיטר. יש במה להתגאות
צילום: MCT
לאתר ההטבות
מומלצים