שתף קטע נבחר

תפסו ראש במפעל: כשגולדסטאר חיפשה טעם

9 חודשים, עשרות מתכונים, 50 סוגי בירה ושילובים שונים של לתת, כישות, מים ושמרים - הדרך של טמפו להשקת בירה כהה היתה ארוכה ומפותלת. תשאלו את צוות הטועמים שהכיר את הטיוטות מקרוב. זה נגמר עם המותג גולדסטאר Black Roast ופרס החדשנות של מוצר השנה

הרבה שנים חלפו מאז כינו את הבירה "לחם נוזלי" (מדוע כינו אותה כך? פרטים בהמשך...). כיום, פורחות מבשלות בוטיק תחת כל עץ רענן, והפעלת מזקקת בירה ביתית הפכה מתחביב של פריקים למשהו שגם אחותי הקטנה נהנית לעשות. לפני כשנה השיקה טמפו בירה חדשה בשם גולדסטאר Black Roast. זוהי בירה מסוג לאגר, בצבע שחור, מתוקה במקצת ובעלת ניחוח של עשן.

 

 

הבירה זכתה לפני כמה חודשים בפרס החדשנות הבינלאומי של "מוצר השנה" וזו הזדמנות להרים כוס להצלחתה ולנסות להבין את התהליך שעבר משלב החשיבה על הרעיון, דרך פיתוח המוצר ועד שהגיעה לפאבים בכל הארץ. מקורה של הבירה הכהה הוא באזור בוואריה שבגרמניה. זו היתה בירה, שהאיכרים היו מכינים על ידי כך שהיו מבשלים תערובת של מים וגרעיני שעורה.

 

זו גם הסיבה שהבירה היתה מכונה "לחם נוזלי" משום ששני המוצרים - לחם ובירה - מיוצרים מחומרי גלם דומים. רק שנים מאוחר יותר, החלו הבירות הבהירות לשלוט בשוק הבירה העולמי משום שהציעו לצרכנים חוויית שתייה קלה יותר. הבירות הבהירות מיוצגות כיום על ידי מכבי, קרלסברג והייניקן, בעוד שבירות הכהות מיוצגות על ידי מותגים כדוגמת גולדסטאר, טובורג ומרפי'ס.

 

בעיקרון, כדי לייצר בירה יש להנביט קודם, באופן חלקי, גרעיני שעורה ואז לייבש אותם ולקלות אותם. התוצאה נקראת לתת, והטכנולוגיה והדרך שבה מפיקים אותה משפיעה לא רק על צבע הבירה אלא גם על רמת המתיקות וארומת הקלייה. ללתת מוסיפים כישות - שהוא צמח שמפיקים ממנו שרף המשמש בייצור הבירה והוא שמעניק לה מרירות וארומה. לשניהם מוסיפים גם מים ושמרי בירה - ונותנים לתערובת לתסוס.

 

שילוב המרכיבים השונים, טכנולוגית התסיסה, זן השמרים ואופן הייצור - הם שמבדילים בין הבירות השונות. לתהליך המורכב הזה אחראי הבראומאסטר - מומחה הבירה - שהוא לבירה כמו שהיינן ליין. טמפו החליטה להרחיב את מגוון הבירות שהיא מייצרת והמשימה שהוטלה על הבראומאסטר של החברה היתה לרקוח מתכון ייחודי לבירה, שתהיה מצד אחד שונה ממותגי הבירה הקיימים של החברה (גולדסטאר, מכבי, הייניקן ומרפי'ס) אולם מצד שני - תהיה נעימה וקלה לשתייה, לא רק למביני בירה.

 

הוחלט ללכת לכיוון של בירה כהה, שבדרך כלל מאופיינת במרירות גבוהה וארומה מודגשת של קלייה, אבל יחד עם זאת לעשות התאמה למתכון כדי לקלוע לחיך של הצרכן הישראלי, המעדיף בירות מתוקות יותר, קלות לשתייה וללא ארומות קלייה מודגשות.

 

קל להגיד, מסובך לבצע

עם ההנחיות הדי מעורפלות האלה נכנס הבראומאסטר של טמפו למעבדה במפעל החברה ובמשך מספר לילות לבנים החל לרקוח מינים שונים של בירה שחורה, העשויים משילובים שונים ומשונים של לתת, כישות ושמרי בירה. כך, למשל, כדי שהבירה תהיה מתוקה ולא ארומטית מדי, נעשה שימוש בלתת ברמת קלייה נמוכה יחסית.


מפעל טמפו

 

במשך ארבעה שבועות נוסו והוכנו דוגמאות שונות מתרכובות של חומרי גלם, הנבדלות זו מזו באחוזי הלתת וסוגי הלתת, שהותססו והושמו בבקבוקים. לאחר מכן, הגיע הרגע הגדול - טעימת הבירות. בניגוד לטעימת יין, אגב, בירה שטועמים לא יורקים - אלא בולעים. זו הסיבה שלא ניתן לבדוק בטעימה יותר מארבעה סוגי בירה, משום שבלוטות הטעם בפה מאבדות מרגישותן והן לא רגישות להבדלים בין הסוגים השונים.

 

טועם מקצועי של בירה יגיע לטעימה כשהוא לא רעב, אך לא לאחר שאכל ארוחה כבדה מדי. מכל בירה הוא ילגום 3-2 לגימות וינסה לחוות את השפעתה באמצעות האף, החיך והלשון. בסוף הטעימה, כאמור, בולעים את הבירה. ולא, בטמפו לא מחפשים כרגע מתנדבים לצוות הטעימה, תודה ששאלתם.

 

תשעה ירחי לידה

המשימה שהוטלה על צוות הטועמים של טמפו, המורכבת מנציגים מהשיווק, מהייצור וכמובן מהפיתוח, הייתה לבדוק האם הבירה תקלע לחיך הישראלי, והאם רמת המתיקות והארומה משתלבות יחד. ואם לא, מה צריך לשנות במתכון כדי שכך יהיה.

 

לאחר קבלת חוות הדעת מצוות הטועמים, חזר הבראומאסטר למעבדה לתיקונים ולניסיונות נוספים. ושוב, עברו ארבעה שבועות נוספים והבירות החדשות הוגשו לטעימה, קבלת חוות דעת, שיפורים, שינויים, תיקונים וחוזר חלילה. בסך הכל, כדי להגיע לטעם הסופי, הוכנו כ-50 סוגי בירות ממתכונים שונים.

 

לאחר 9 חודשים, גובשה הנוסחה שלדעת צוות המומחים היא ה"מנצחת": זו שהשילוב של מרירות, ארומה, גוף (כלומר: עוצמת המתיקות והשילוב עם הארומה) יקלע בצורה הטובה ביותר לטעם של הצרכן הישראלי.

 

השלב הבא היה, כמובן, לארוז ולשווק. בטמפו החליטו למצב את הבירה החדשה כבירה פרימיום, שתמותג תחת מותג הבירות ה"כהה" של החברה - גולדסטאר. השקת הבירה החדשה נעשתה בברים, באמצעות הפצת בקבוקים וברזי מזיגה מהחבית, מתוך תובנה שאם הקהל של הברים, שנחשב כמוביל דעת קהל בתחום, יאמץ אותה - יקל על החברה לשווק אותה גם דרך חנויות מתמחות ורשתות השיווק.

 

ואגב, אחת מנקודות הבידול שבטמפו מצאו לבירה החדשה, היא שעקב העובדה שבבירה החדשה קיים שיעור גבוה של סוכרים שלא תססו במהלך הכנתה - הרי שהיא מקנה תחושת שובע למי שלוגם אותה. לחם נוזלי, כבר אמרנו?

 

הכותב הוא העורך האחראי של העיתון "פורום שיווק", המארגנת בישראל את פרסי החדשנות הבינלאומיים של מוצר השנה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים