שתף קטע נבחר

כך נלחם משרד התחבורה בייבוא האישי?

מדינת ישראל מצאה שיטה חדשה למנוע ייבוא אישי של כלי רכב מחו"ל - שימוש ביועץ לענייני הייבוא, הופך אותו מיידית למסחרי, ללא קשר לייעוד הרכב או עסקי המייבא. כך נטען בעתירה שהוגשה לאחרונה לבית המשפט

מתי הופך יבוא אישי לייבוא מסחרי? משרד התחבורה מצא דרך חדשה להילחם בייבוא אישי של מכוניות: לאחרונה מסרבים פקידי המשרד לאשר יבוא אישי של כלי רכב, אם מתברר כי מי שמגיש את בקשת הייבוא, נעזר לצורך כך ביועץ. שיטה זו של משרד התחבורה להפוך את הייבוא האישי ללא כדאי, נחשפת לכאורה בעתירה שהגיש אזרח שייבא רכב בייבוא אישי, ולצורך כך נעזר ביועץ המתמחה בכך. למשרד התחבורה זה הספיק כנראה, שכן כעת הוא מסרב לאשר את בקשת הייבוא, בטענה כי מדובר למעשה ב"יבוא מסחרי".

 

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד גיל נדל - המייצג גם את עמותת יועצי יבוא רכב אישי - נטען כי משרד התחבורה החל לתת פרשנות חדשה לחוק הקובע כי יבוא "באמצעות עוסק", ייחשב לייבוא מסחרי ולא אישי. כך, מי שמבקש לייבא רכב בייבוא אישי ומסתייע ביועץ המבצע עבורו חלק מהפעולות הכרוכות בייבוא, מעמיד עצמו תחת הגדרת "מסחרי". לכן, ולאחר שנערך לו שימוע, פסל משרד התחבורה את רישיון הייבוא של העותר, ובכך למעשה קבע שהרכב לא יוכל להיכנס לארץ.

 

העותר טען אמנם כי היועץ שימש כשליח בלבד, ועשה פעולות טכניות כמו למשל מילוי טפסים. לדבריו, כל הפעולות המהותיות הקשורות בייבוא, כמו חתימה על טפסים, תשלום, וחתימה על חוזה עם מפיץ, נעשו על-ידו ולא באמצעות היועץ. לאור כל זאת, ומאחר שהרכב מיועד לשימוש אישי ו-או משפחתי, טוען העותר כי מדובר בייבוא אישי.

 

עו"ד נדל טוען בעתירה כי יש לפרש "יבוא באמצעות עוסק" כייבוא שיובא על-ידי עוסק שלא לצרכים אישיים או משפחתיים, אלא לצרכי אספקה ו-או מתן שירותים. לטענתו, זו גם היתה הפרשנות המוסכמת על משרד התחבורה עד לאחרונה, ואין לסטות ממנה. לפיכך, מבקש העותר מבית המשפט להורות למשרד התחבורה לשחרר את הרכב לשימושו האישי.

 

בית המשפט הורה למשרד התחבורה להגיש את תגובתו תוך 10 ימים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משרד התחבורה מקשה על הייבוא האישי?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים