שתף קטע נבחר

אין תשובה: הפסיכומטרי משתנה, הנבחנים תקועים

המבחן שמטיל אימה על הצעירים בישראל משתנה באופן משמעותי, אך תנאי הקבלה של האוניברסיטאות לא פורסמו, והנבחנים לא יודעים באיזה חלק להתמקד. ynet עושה סדר ומציג את המדריך לרפורמה בפסיכומטרי. בהצלחה

מבחן ידע כללי? בהיעדר תשובה מוגדרת מצד הגורמים המוסמכים, נראה שהפסיכומטרי מבוסס כרגע בעיקר על השערות והערכות לא מבוססות.

 

השינויים במבחן הפסיכומטרי המסורתי, שצפויים להיכנס לתוקפם במבחן הקרוב, מולידים כבר כיום בלבול רב ותרעומת בקרב נבחנים ומכוני הכנה. חלקם אף מגדירים את תהליך הטמעת הרפורמה כ"זלזול בתלמידים". בינתיים, נפגעה יכולת התכנון וההכנה של סטודנטים עתידיים, והמערכת עדיין לא הותאמה לשינוי שהיא עצמה יצרה. 

 

בין השינויים העיקריים במבחן, שינוי בשקלול הציונים וחלוקה מוגדרת בין התחום ההומאני והתחום הריאלי. במסגרת הרפורמה, בנוסף לציון הכללי, יחושבו לכל נבחן שני ציונים נוספים - ציון הומאני, הנותן דגש (60%) לחשיבה מילולית, וציון ריאלי, בו עיקר המשקל (60%) ניתן לחשיבה כמותית.


לומדים לפסיכומטרי. הבחינה תישאר באותה רמת קושי (צילום: אוהד אבידן)

 

עם זאת, על אף שאלפי נבחנים כבר מתכוננים לבחינה הקרובה, עדיין לא ברור לאילו חוגים יידרשו ציונים ריאליים ואיזה חוגים יעניקו חשיבות לציון ההומאני. ראשי האוניברסיטאות והמרכז הארצי לבחינות והערכה עדיין לא פרסמו את חלוקת החוגים השונים על פי הקריטריונים החדשים, והתלמידים אינם יודעים באיזה חלק של המבחן להתמקד.

 

"הגיעו אלינו עשרות פניות של תלמידים מבולבלים שלא יודעים במה להתמקד בבחינה", אמר ל-ynet עו"ד ערן שטיין, מנכ"ל "סמארט! פסיכומטרי". לדבריו, החלוקה לשני תחומים היא "מבורכת" וצפויה לקדם את הנגישות לרכישת השכלה גבוהה, "אך התלמידים שייגשו לבחינה הקרובה נמצאים בבעיה לא פשוטה: הם לא יודעים אם תחום הלימוד המועדף עליהם הוא ריאלי או הומאני, ולפיכך ההכנה שלהם לבחינה נפגעת".

 

יונתן בראל, מנהל פיתוח אקדמי של "קידום", התלונן על כך ש"התלמידים נמצאים בעלטה, כיוון שאף מוסד לימודי להשכלה גבוהה עדיין לא פרסם את נתוני הקבלה לקראת שנת הלימודים שתחל באוקטובר 2012 - וכל מי שעושה את הבחינה כיום יוכל להתקבל רק משנה זו והלאה. נוצר מצב בו התלמידים היו יכולים ללמוד במסלולים מותאמים לצרכים ולרצונות שלהם, לו רק היו יודעים מהם נתוני הקבלה של החוג בו מעוניינים ללמוד".


מילים וביטויים בחוץ (צילום: המרכז הארצי לבחינות וההערכה)

 

מבחינת יפתח גרין-כהן, מנהל "אנקורי פסיכומטרי", במרכז הארצי לבחינות והערכה "רתמו את העגלה לפני הסוסים וזה קצת מצחיק. הם היו צריכים להתחיל קודם מפרסום תנאי הקבלה ורק אחר כך להחיל את הרפורמה. למעשה, מדובר בזלזול בתלמידים, כי ניתן היה לפתור את הבעיה הזו בקלות".

 

במרכז הארצי לבחינות והערכה העבירו את האחריות לבעיה לאוניברסיטאות, ואמרו כי "הן אלה שקובעות איזה ציון מן השלושה, אם בכלל, ישמש לצורך קבלה בכל חוג. למרכז הארצי לבחינות ולהערכה אין את המידע בדבר החוגים השונים".

 

כל השאלות והתשובות: המדריך לשינויים במבחן

מבולבלים? חוששים? מתלבטים אם להירשם למועד הקרוב או לחכות שהרפורמה תיכנס לתוקף? ynet עושה סדר, ובסיוע המרכז הארצי לבחינות והערכה, מציג את המדריך לרפורמה.

 

1. מתי הרפורמה תכנס לתוקף?

 

הרפורמה תיכנס לתוקפה באוקטובר 2012, כשלתחום החשיבה המילולית יתווסף פרק ובו מטלת כתיבה. לפרק זה יוקצבו כ-30 דקות. בנוסף, כדי להימנע מהארכת הבחינה יקוצר הזמן המוקצב לכל אחד משמונת הפרקים האחרים, והוא יעמוד על כ-20 דקות. במקביל, מפרקי החשיבה המילולית יוצאו סוגי השאלות "מילים וביטויים" ו"החלפת אותיות".

 

2. חלוקה לתחומים הומני וריאלי

 

במסגרת הרפורמה יחושבו לכל נבחן, מלבד הציון הכללי, גם שני ציונים על-פי חלוקה לתחומים. ציון כללי בדגש הומני, שבו משקל הציון בחשיבה מילולית 60%, משקל הציון בחשיבה כמותית 20%, ומשקל הציון באנגלית 20%. ציון כללי בדגש ריאלי, שבו משקל הציון בחשיבה כמותית 60%, משקל הציון בחשיבה מילולית 20%, ומשקל הציון באנגלית 20%.

 

3. מדוע מחשבים את הציונים על-פי חלוקה לתחומים?

 

מחקרים מצאו כי מידת הזיקה שבין התחומים השונים בבחינה הפסיכומטרית לבין הלימודים האקדמיים תלויה בתחום הלימוד. כך למשל, החוגים במדעי הטבע, כגון מתמטיקה ופיזיקה קשורים לחשיבה כמותית באופן הדוק יותר מאשר חוגים במדעי הרוח כמו ספרות, והיסטוריה. כאשר משקללים את מרכיבי הבחינה - חשיבה מילולית, חשיבה כמותית ואנגלית - בהתאם לתחום הלימודים, הציון בבחינה עשוי לנבא טוב יותר את סיכוייו של הסטודנט להצליח בלימודים.

 

4. האם אוכל לקבל את הציונים הכלליים החדשים, אף שנבחנתי לפני שינוי מתכונת הבחינה?

 

כן. הציונים הכלליים החדשים יחושבו לכל מי שנבחן בבחינה הפסיכומטרית מאוקטובר 1991. הנבחנים יוכלו לצפות בציונים החדשים באזור האישי באתר האינטרנט של המרכז הארצי.

 

5. מדוע הוחלט לכלול בבחינה הפסיכומטרית מטלת כתיבה?

 

מיומנות הקריאה ומיומנות הכתיבה בלימודים האקדמיים נחשבות ליכולות משלימות, והן חיוניות להצלחה בלימודים. הכתיבה משמשת לסיכום החומר הנלמד, ליישומו ולפיתוח והבעה של רעיונות חדשים. כעת, לאחר שנצבר ידע מחקרי רב בנושא,

הוחלט לכלול בבחינה גם מטלת כתיבה.

 

6. כיצד יינתן ציון על מטלת כתיבה?

 

שני בודקים יעריכו כל מטלה בנפרד, בשני ממדים: תוכן ולשון. הציון על מטלת הכתיבה יורכב מסכום ההערכות של שני הבודקים בשני הממדים. במקרה של פער ניכר בין הערכות הבודקים, המטלה תועבר להערכה נוספת.

 

7. לפי אילו קריטריונים תוערך מטלת הכתיבה?

 

התוכן יוערך על-פי קריטריונים כמו: מידת הרלוונטיות של התוכן לנושא המטלה, האופן בו יבוססו הדברים, ביטוי לחשיבה ביקורתית וסדר וארגון הכתוב. הלשון תוערך על-פי קריטריונים כמו: בהירות, סגנון ההולם כתיבה עיונית, תקינות לשונית, דיוק בהבעה ועושר לשוני.

 

8. האם אפשר להקליד את החיבור במחשב? האם יש מקום לטיוטה?

 

בשלב זה מטלת הכתיבה תיכתב בכתב יד. כמו מילוי התשובון לשאלות הסגורות, גם הכתיבה במטלה זו תיעשה בעיפרון. הנבחנים יכתבו על גבי דף שורות שייועד לשם כך. בחוברת הבחינה יש מקום רב שיוכל לשמש לטיוטה.

 

9. כיצד עלי להתכונן למטלת הכתיבה?

 

ההכנה הטובה ביותר היא בעבודה הדרגתית הנמשכת שנים רבות כבר מבית הספר היסודי. בנוסף, תרגול מרוכז לפני הבחינה עשוי לשפר את ההישגים בבחינה. כמו כן, כדאי להכיר את ההוראות וללמוד אותן היטב. בנוסף, מומלץ לענות על המטלות לדוגמה ולקרוא ביסודיות את ההסברים.

 

10. באילו שפות ניתן יהיה לכתוב את מטלת הכתיבה?

 

ניתן יהיה לכתוב את החיבור בכ-10 שפות, ביניהן ערבית, רוסית, אמהרית ואנגלית.

 

11. האם הבחינה במתכונת החדשה תהיה קשה יותר מן הבחינה הקיימת כיום? באיזו מתכונת בחינה כדאי להיבחן?

 

הבחינה תישאר באותה רמת קושי. הציון במתכונת החדשה יהיה שקול לציון במתכונת הישנה, ולכן אינו אמור להוות שיקול בעניין

זה.

 

12. נבחנתי בעבר, או אבחן לפני אוקטובר 2012. אם ארצה להירשם ללימודים בעתיד, למשל לשנת הלימודים 2013/14, האם אצטרך להיבחן שוב?

 

לא. ציוני הבחינה במתכונת הנוכחית יהיו שקולים לציוני הבחינה במתכונת החדשה, ואין צורך להיבחן שוב.

 

ועד ראשי האוניברסיטאות מסר בתגובה: "כבר כמה שנים טרם השינוי, כל אוניברסיטה מקבלת את כל מרכיבי הציון הפסיכומטרי, כך שהיא יכולה לשקלל היבטים ריאליים והומאניים בצורות שונות לחוגים השונים. מידע על אופני השקלול השונים של האוניברסיטאות ניתן למצוא באתר וב'ידיעון למועמד' של כל אוניברסיטה. כרגע אין החלטה גורפת לשימוש בשני ציוני הפסיכומטרי בצורה חדשה. יתרה מכך, יש לשים לב כי השקלולים החדשים לוקחים בחשבון את כל חלקי המבחן ולכן לא מומלץ להשקיע בחלק אחד של המבחן על חשבון חלקים אחרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משנה צורה
צילום: המרכז הארצי לבחינות ולהערה
מומלצים