שתף קטע נבחר

הם אמרו: מה חושבת המדינה על תחבורה ציבורית

בתוך המלל האינסופי ששטף אותנו בשבועות האחרונים בנושא תחבורה ציבורית בכלל והרפורמה בפרט, אפשר היה לשכוח מה באמת חושבת המדינה על נסיעה באוטובוס. ליקטנו עבורכם את האמירות החשובות, כולל תשובה לשאלת השאלות - "מה הבעיה העיקרית?"

מי נוסע באוטובוסים, מדוע אין תחבורה ציבורית בשבת, ואיך אפשר לפתור את בעיות התחבורה בגוש-דן? רצף חסר תקדים של דיונים בנושא תחבורה ציבורית שנערכו בשבועות האחרונים בכנסת, זימן היכרות נדירה עם דעותיהם של שרים ופקידים בכירים במשרד התחבורה במגוון רחב של נושאים. החל מהסיבות להיעדר תחבורה ציבורית בשבת, דרך הבעיות שמעכבות את שיפור השירות לנוסעים, ועד תעריפי הנסיעה השונים.

 

ynet בדק מה אומרים אותם שרים ופקידים בכמה נושאים בוערים. השאלות והתשובות לפניכם:

 

 


"כ-‎99% מהנוסעים באוטובוסים - נוסעים בלית ברירה" (צילום: דודו אזולאי)

 

למה אין תחבורה ציבורית בשבת?

 

  • "במקומות בהם יש ריכוזים של לא-יהודים, יש גם היום תחבורה ציבורית בשבת, ואף אחד לא מתנגד לכך... (אבל) יש דברים שגם הרוב לא יכול לכפות על המיעוט. אנחנו עומדים משני הצדדים של המתרס בשאלה האם צריך להביא גם תחבורה ציבורית, כדבר נוסף שיטשטש את הזהות של השבת". (השר מיכאל איתן, מליאת הכנסת).
  • "מובן שיש הרבה נימוקים - סטטוס קוו, פגיעה ברגשות - ולכן הממשלה מתנגדת. אין שום צורך לשנות את הסטטוס-קוו". (השר משה כחלון, מליאת הכנסת).

 

מי נוסע באוטובוס?

 

  • "כ-‎99% מהנוסעים באוטובוסים בגוש-דן הם אנשים שעל-פי הסקרים שלנו או שאין להם רישיון נהיגה, או שאין להם רישיון רכב, אין להם נגישות לרכב, ונוסעים למעשה בלית ברירה. אנחנו לא מצאנו כמעט אנשים שמשאירים את הרכב בבית, ומיוזמתם נוסעים באוטובוסים". (רותי אמיר, חברת נתיבי איילון, ועדת הכלכלה).

 

מה הבעיה העיקרית של התחבורה הציבורית?

 

  • "עיקר הבעיה שלנו בתחבורה הציבורית היא בעצם בעיה של זמן הנסיעה. ישתמשו יותר בתחבורה ציבורית ברגע שיהיה יותר קצר לנסוע בתחבורה הציבורית מאשר לנסוע ברכב הפרטי, ואני אומר מקצה לקצה, ממוצא ליעד. מדלת לדלת. אין ספק שאם אתה מצרף את זמן חיפוש החניה לכל יתר הזמנים, התחבורה הציבורית צריכה לתת פתרון יותר קצר". (יהודה אלבז, אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, ועדת הכספים).

 

איך אפשר לקצר את הזמני הנסיעה?

 

  • "הדבר ייעשה אך ורק אם התחבורה הציבורית (תקבל) עדיפות בשימוש בתשתית על פני הרכב הפרטי. אנחנו מפתחים את הכבישים כמה שאנחנו יכולים, אבל במסגרת הפיתוח הזה לא ניתן לעשות יותר מזה. ברור היום לכולם... (שצריך לתת) עדיפות לתחבורה ציבורית, זאת אומרת להקדיש יותר שטח בכבישים לתחבורה הציבורית, ולתת עדיפות בצמתים לתחבורה הציבורית". (יהודה אלבז, ועדת הכספים).

 

אז למה אין יותר נתיבים לאוטובוסים?

 

  • "אם פרויקטים בתחום זה מתעכבים, זה לא מחוסר תקצוב, אלא זה מחוסר נכונות של הרשויות המקומיות לתת את העדיפות הזאת". (יהודה אלבז, ועדת הכספים).
  • "... הממשלה באה ומוכנה לשים ברשות (המקומית) חצי מיליארד או מיליארד שקלים, ואתה (ראש הרשות) אומר שאם היא שמה את הסכום הזה, שאולי תשים עוד חצי מיליארד שקלים וישפצו לך גם את כל המדרכות. כך פרויקטים נתקעים". (אשר דולב, רפרנט תחבורה באגף התקציבים).

 

האם תעריפי הנסיעה גבוהים מדי?

 

  • "אני לא מכיר מישהו שלא נוסע באוטובוס בגלל שהמחיר יקר לו. זה נכון, המחיר יקר, אפשר וצריך להוזיל אותו, אבל הבעיה המרכזית היא בעיית מהירות ההגעה מקצה לקצה". (יהודה אלבז, ועדת הכספים).

 

מה אפשר לעשות עד הקמת רכבת קלה?

 

  • "יש סדרה של פתרונות והצעות... בסופו של דבר אני חושב שיהיה קו אדום (של רכבת קלה)... אבל אני חושב שלא חייבים בכל דבר ללכת לרכבת תחתית ותחבורה מסילתית... יש באפשרותנו תוך שנתיים-שלוש להפעיל סדרה של קווים מהירים בכל גוש-דן, ובלבד שהרשויות המקומיות ירצו בכך. משרד התחבורה מוכן לקדם בכל גוש-דן, הפעלת קווים מהירים. אנחנו מסוגלים תוך שנתיים-שלוש להיכנס בכל ציר (תנועה)". (יהודה אלבז, ועדת הכספים). 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"עיקר הבעיה היא זמן הנסיעה"
צילום: דודו אזולאי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים