שתף קטע נבחר

הירוקים עונים: "מפעלי ים המלח - הגרסה הנכונה"

אותו דבר אבל שונה. מארגני המחאה נגד הקמפיין של מפעלי ים המלח מבקשים להפריך את הטענה כי המפעלים "מזרימים חיים לים המלח". האמצעים: סרטון האנימציה של הקמפיין המקורי עם דיבוב שונה. צפו והחליטו

קמפיין "מזרימים חיים לים המלח" ממשיך לגרור תגובות ציבוריות חריפות. בימים האחרונים, לאחר שכ-8,000 חברים כבר נרשמו לקבוצת הפייסבוק שנפתחה נגד הקמפיין, עלה ברשת סרטון קצר המבוסס על סרטון הקמפיין, אך מזווית שונה. כך, בעוד יוזמי הקמפיין המקורי ביקשו להציג לציבור את מה שהם כינו "הסיפור האמיתי", הסרטון הנוכחי כינה את עצמו "מפעלי ים המלח - הגרסה הנכונה".

 

בקמפיין המקורי מוצגים המפעלים כמי שמצילים את ים המלח ואת האגן הדרומי. הסרטון הנגדי מציג את תמונת המצב של האגן הצפוני - בו נרשמת ירידה חדה בכל שנה במפלס. בקמפיין התשובה טוענים המתנגדים כי כרבע מירידת המפלס בצפון, נגרמת בשל פעילות המפעלים וכי הדבר נועד בראש ובראשונה לשרת את האינטרסים הכלכליים שלהם.

 

קמפיין המחאה 

 
הקמפיין המקורי 
 

קמפיין התדמית של מפעלי ים המלח הושק בעלות של כמיליון וחצי דולר. ההתנגדות אליו החלה כשנציגי עמותת אדם, טבע ודין פנו לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו וביקשו להוריד אותו הקמפיין, משום שהוא "מטעה את הציבור". אחריהם פנתה לרשות השנייה גם ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), בדרישה דומה. עם זאת, הרשות דחתה את פניותיהם של העמותה ושל יחימוביץ'.

 

בשיחה עם ynet סיפרו מארגני המחאה נגד קמפיין המפעלים כי לא מדובר בעניין פוליטי או בהתנגדות סביבתית מאורגנת, אלא במחאה ציבורית בלבד. "המחאה נגד הקמפיין התחילה אחרי שראיתי כרזה אחת יותר מדי", סיפרה דקלה, אחת ממובילות המחאה בפייסבוק. "אנחנו בסך הכל כחמישה אנשים, כולנו מגיעים מתחום ההיי טק והשיווק, ובדרך כלל אנחנו ממש לא פעילים.

 

"אני בדרך כלל דווקא מהאנשים שיושבים על הספה ומצקצקים בחוסר נחת בבית, בלי לעשות דבר, אבל הפעם זה הרגיש כמו זריית חול בעיניי הציבור".

 

מה מטרת המחאה?

 

"המטרה היא לפתוח את כל העניין הזה לדיון ציבורי. אנחנו מאמינים שים המלח הוא אוצר טבע של המדינה ושההתייחסות צריכה להיות כמו לקידוחי הגז. כמו ששינסקי.

 

"מפעלי ים המלח צריכים לשלם עבור כל פעולות קציר המלח וגם לשלם תמלוגים גבוהים יותר למדינה. אמנם נושא התמלוגים מצוי כרגע במשא ומתן אבל התחושה היא שמדובר בעניין מעורפל, שהציבור לא יודע לגביו כלום", הסבירה.

 

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, סיפר כי "בימים האחרונים אנו נדהמים מהמחאה העממית הרחבה של הציבור היודע את האמת על המתרחש בים המלח ומבין שלמרות שמדובר באוצר טבע השייך לכולנו, יש מי שגורם לו לנזקים ועוד מעז לסלף את העובדות כהווייתן. המחאה הציבורית הרחבה מוכיחה שהציבור לא מוכן להשלים עם הרס אוצרות הטבע וכי על ראש הממשלה בעצמו מוטלת האחריות לשים סוף למחדל המתמשך בים המלח".

 

ממפעלי ים המלח נמסר בתגובה: "‫‫כל הדברים הנאמרים בקמפיין של מפעלי ים המלח הם אמת לאמיתה והם אף נמצאים בדוחות מבקר המדינה.‬‬ ‫‫הזרמת מים על ידי המפעלים מאפשרת את קיומו של האגן הדרומי, מאפשרת תעשייה מצליחה, תורמת לכלכלת הנגב, לקיומה של תיירות מפותחת ולתעסוקה נרחבת בנגב.‬‬ ‫‫אנו שמחים כי הקמפיין מעורר דיון ציבורי ומקווים שהדיון יתבסס על הסיפור האמיתי של ים המלח ועל עובדות בדוקות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
שלט של הקמפיין המקורי. "חזירים" במקום "מזרימים"
צילום: דיקלה דיין-זילברשטיין
מומלצים