שתף קטע נבחר

רוצים להתחיל לרכוב? יש לנו מדריך עבורכם

נדבקתם בחיידק הרכיבה, אבל לא בטוחים איך בדיוק לגשת לנושא, מה לקנות וכמה לבזבז? קבלו מדריך שיעזור לכם להחליט מה, איך, ולא פחות חשוב כמה

ספורט רכיבת האופניים הפך בשנים האחרונות לפופולארי במיוחד. מספר הרוכבים גדל פי כמה בשנים האחרונות, עם מדוושים נמרצים בכל קטגוריה - החל בבני משפחה שרוכבים מדי פעם, חובבים שמוצאים עצמם ערב-ערב בפארק, דרך רוכבי שטח מכורים שכותשים את שבילי קק"ל בסוף השבוע, וכלה במקצוענים שטורפים עשרות קילומטרים מדי בוקר. רכיבת אופניים הפכה לספורט עממי המוני, וזה רשמי.

 

 


הספורט יפה לבריאות, למשל רכיבת אופניים  עם חברים (תצלום: ירון ברנר) 

 

אם עדיין אין לכם זוג אופניים משלכם, או אם פשוט החלטתם שהגיע הזמן לשדרג את האופניים הישנים והפשוטים שברשותכם, כדאי לכם להעיף מבט במדריך הרכישה הבא.

 

יודגש מיד: אנחנו לא מתיימרים לדעת בדיוק נמרץ איזה דגם של איזו חברה יהיה המתאים ביותר עבורכם. המדריך הזה יעניק לכם בעיקר ידע כללי על הכיוון בו כדאי לכם לבחור. משם והלאה - זה אתם, מוכר האופניים, הטעם האישי והשיגעונות הפרטיים.

 

שלב ראשון: איפה ואיך

כאשר אתם ניגשים לרכוש אופניים חדשים (או גם משומשים), עליכם להחליט מראש היכן אתם מתכוונים לרכוב, ואיך אתם מתכוונים לעשות זאת. האם האופניים מיועדים לרכיבת כביש חברתית בסופי שבוע, או שמא אתם רוצים לחבור לבן משפחה הרוכב בחיק הטבע מדי פעם? כדאי לזכור כי סוג השטח בו תרכבו, יכתיב בסופו של דבר את סוג האופניים שכדאי לכם לרכוש, וכמובן את סוג האבזור שתרצו לחבר להם.


נשמע טריוויאלי? לעיר קחו אופני עיר. אתם יודעים מה לקנות לשטח (תצלום: אבי גנור)

 

בנוסף, קחו בחשבון את תדירות השימוש. ישנם רוכבים המעוניינים לרכוב מדי יום כמה קילומטרים מהבית למקום העבודה, ולהם יתאימו אופניים פשוטים. אלה הבוחרים לדווש במרץ למען הכושר עשרות קילומטרים מדי יום, מוטב שיבחרו בזוג אחר. בכל מקרה, אל תתפתו לרכוש אופניים שאפשר לעשות עמם הכל. אין דבר כזה. אופני עיר נועדו לרכיבת עיר, אופני הרים מיועדים שטח. רכיבה עם אופניים לא מתאימים, ימאיסו עליכם את הספורט הזה.

 

שלב שני: מה מתאים, וכמה עולה

מחירם של אופני מתחילים הוא כמה מאות שקלים, ואתם לא צריכים אותנו כדי לדעת זאת. מחירם של אופני איכות אקזוטיים עשוי להגיע - תתפלאו - לכמה עשרות אלפי שקלים, לפני שיפורים ושינויים. פחות או יותר כמו כל מוצר. אבל אם להיצמד לקול ההיגיון, כדאי לקחת בחשבון שאופניים ראשונים אינם חייבים לכלול את פסגת הטכנולוגיה הדו-גלגלית. יהיה לכם זמן לזה, אחרי שהעסק יהפוך מהיגיון לשיגעון.

 

ככל אצבע, למרבית הרוכבים המתחילים או החוזרים, היינו ממליצים בשלב זה על הוצאה של בין כ-1,000 עד 2,000 שקלים במקרה הזול, ו-3,000 עד 5,000 שקלים אם אתם יכולים (ורוצים) להרשות לעצמכם. במחיר הזול תוכלו לרכוש זוג אופניים סביר שיעשה את העבודה, ויעניק לכם את הטעם הנדרש של עוד. במחיר היקר יותר תוכלו כבר לרכוש אופניים איכותיים וממותגים, מאובזרים היטב ובעלי יכולת גבוהה דיה כדי לרכוב כמעט בכל שטח.

 


למידת שלדת האופניים יש משמעות אדירה על ההנאה והנוחות. קחו זאת בחשבון

 

זכרו, בשום פנים ואופן אל תרכשו אופניים שאינם מתאימים למידות גופכם. לגודל השלדה יש משמעות אדירה על נוחות הרכיבה וההנאה. אופניים ניתנים לרכישה במידות, בדומה לביגוד. החל מ-XS לבעלי מידות ממש קטנות, וכלה ב-XL למידות גדולות. זכרו, רכיבה על אופניים במידה לא מתאימה, תגרום באופן כמעט ודאי לכאבים בידיים, בעורף, בגב וכמובן גם בברכיים או בקרסוליים.

 

ועוד עניין פיננסי קטן. כאשר אתם מחליטים כמה כסף תוציאו על אופניים, קחו בחשבון את ההוצאות הנלוות. כמובן, גם מנעול טוב ומושב לתינוק שאינם זולים כלל ועיקר, אבל אנחנו מתכוונים כאן לאבזור נלווה הכרחי כמו ביגוד הולם למשל. על-כך בהמשך.

 

לעיר

אין ספק שקטגוריית האופניים הבסיסית והפשוטה ביותר, היא האופניים העירוניים, כאלה שיאפשרו לכם לרכוב מהבית לעבודה, למכולת, סתם בשביל הכיף ו-או הבריאות, או עם הילד לגן ובחזרה. לבולמי זעזועים אין כאן יתרונות מיוחדים אלא דווקא חסרונות, אך כדאי לזכור כי מספר הילוכים עשויים לסייע לכם, גם אם נדמה שהעיר שטוחה לגמרי...

 

כאשר אתם ניגשים לרכוש אופני עיר, עליכם לבחור בדרך כלל מתוך שלוש אפשרויות עיקריות. הראשונה היא אופני עיר בסיסיים עם שלדה מסורתית, צמיגים דקים ומערכת הילוכים בין שלושה ל-27. אופניים שכאלה יעשו עבורכם את העבודה ללא מאמץ, ישנעו אותם בבטחה בכל רחבי העיר, וכמובן שניתן לרוכשם בגרסה גברית או נשית - עם מבנה שלדה שונה במקצת.


אופני עיר יכולים להיות עם חישוקים קטנים ומידות קומפקטיות (תצלום: אבי גנור)

 

השנייה הם אופניים מתקפלים, עם גלגלים קטנים שניתן לארוז ולשים בתא המטען של המכונית, או אפילו לעלות עמם לרכבת או לאוטובוס. הם לא יספקו לכם יציבות דוגמת זו של האופניים הגדולים, אך לא ניתן להתעלם מהנוחות שבאחסון. והשלישית הם הקרוזרים, להיט עירוני עכשווי. אלה אופניים כבדים יחסית, עם צמיגים רחבים, שנמכרים לעיתים ללא הילוכים כלל ומשמשים ככלי תחבורה עירוני ומאד אופנתי. שלא במקרה הם נרכשים בדרך כלל על-ידי נשים.

 

לשטח

ההגדרה "אופני הרים" מתייחסת כיום לאופניים שנועדו (גם) לרכיבת שטח. החלוקה כאן אינה פשוטה, אבל יש כמה כללי יסוד. יש בהם כאלה (נדירים) שנעדרי שיכוך כלל, יש קטגוריית "זנב קשיח" המייצגת כלים ללא בולם אחורי אך עם מזלג קדמי משוכך, ויש כמובן "שיכוך מלא", עם בולם קדמי ואחורי.

 

כדאי לזכור כי בעוד שמזלג קדמי ניתן למצוא באופניים זולים יחסית, מערכת שיכוך אחורית מייקרת בדרך כלל משמעותית את האופניים, שכן היא מחייבת מבנה מורכב יותר של השלדה. אופניי שיכוך מלא מיועדים בדרך כלל לסגנון רכיבה אגרסיבי ושטח תובעני, הכולל קפיצות רבות.

 

זכרו, כדאי לרכוש אופני הרים בהתאם לאופי הרכיבה, ולא לפי מידת השיכוך. שכן רכיבת שבילים אינה דורשת שיכוך מלא. אופניים בעלי שיכוך קדמי בלבד בדרך כלל קלים, זריזים וזולים יותר. לעומת זאת, אל תנסו רכיבת שטח קשה ללא כל שיכוך, שכן אתם עשויים לגרום לעצמכם (ולאופניים) נזק.


אקסטרים דאון-היל - האופניים האלה לא בדיוק יתאימו לעיר

 

 

אגב, אנחנו מוותרים כאן על פירוט תת-קטגוריות נוספות דוגמת "אול-מאונטן", "קרוס-קאנטרי", "טריאל" "דאון-היל" או "פרי-רייד". מדובר באופניים בעלי טווח שימוש צר יחסית, המתאימים לרוכבים מנוסים יותר, שיודעים בדיוק מה הם רוצים והיכן.

 

ואבזרים נלווים

עכשיו, אחרי שכבר רכשתם אופניים והצטרפתם לשבט הדו-גלגלי הבלתי-ממונע, הגיע הזמן להחזיר את היד לכיס, ולשלוף שקלים נוספים כדי לרכוש ציוד נלווה והכרחי. ואנחנו לא אומרים את זה סתם, שכן מהר מאד תגלו כי רכיבת שטח עם ג'ינס וטי שירט, אינה הדבר המומלץ ביותר, ולבטח לא המהנה. מבחינתנו לפחות, עדיף לחסוך ברכישת האופניים, ולא בביגוד ואביזרי בטיחות. אחרי הכל, את האופניים תמיד אפשר לשדרג - את הגוף קשה יותר.

 

חולצה, מכנסיים: ישראל היא מדינה די חמה בדרך כלל, ובעיקר בתקופה זו של השנה. לכן לא תתפלאו לשמוע שמומלץ לכם להתמקד בלבוש קיצי. מכנס רכיבה קצר עם ריפוד מיוחד להגנה על האברים הרגישים, חולצת רכיבה קצרה ומנדפת זיעה, כפפות קצרות לידיים (חשוב למניעת פציעות), שרוולים (למניעת כוויות שמש), משקפי שמש, ואולי אפילו נעלי רכיבה - אם כי על אלה אפשר בהחלט לוותר בהתחלה. מתכוננים לרכוב הרבה בשטח? קחו בחשבון גם מגנים לשוקיים, ברכיים, לכתפיים ולגב.


אל תשכחו להשקיע בלבוש. לא מדובר במותרות

 

כמה יעלה לכם כל התענוג הזה? החל מכמה מאות שקלים למוצרים טובים, ועד כמה אלפים למוצרי איכות יוצאי דופן. יש אין ספור אפשרויות רכישה, החל מחנויות אופניים, דרך אתרי אינטרנט בארץ ובחו"ל. עשו שיעורי בית, בקשו המלצות, אבל אל תוותרו. 

 

אביזרי תיקון: פעם, כשרכבנו על אופניים פשוטים, כל תיקון כמעט היה מתבצע בבית. היום המצב הפוך - מעט מאד רוכבים מתחזקים את האופניים בעצמם. ובכל זאת, יש מספר פריטים שיכולים לעשות את ההבדל בין להישאר תקוע בדרך, ובין להגיע ברכיבה לחנות האופניים. לא חובה כמובן, אבל בכל זאת ההמלצה שלנו - זוג כפפות עבודה דקות, סט מפתחות מתאימים, מפתח שרשרת וחוליה רזרבית, בפנימית רזרבית (או שתיים), משאבת יד קטנה וקלה, ואולי גם ערכת ניפוח מהיר. העלות הכוללת: כמה מאות שקלים במקרה הגרוע.

 

תאורה: יש רוכבים שמעדיפים לרכב בשעות החשיכה בפארקים ובשבילים, ועבורם מהווה תאורה לא פחות מחובה. אבל גם מי שאינו רוכב בדרך כלל בחושך, מומלץ שיצטייד בכך. לכן כדאי לרכוש פנס קדמי, נצנץ מאחור, פסים זוהרים לחישוקים ואפילו וסט זוהר ורצועות זוהרות סביב הקרסול. עלות הרכישה הכוללת: בין 100 ל-500 שקלים.

 

קסדה בראש טוב: ללא ספק האביזר הבטיחותי החשוב ביותר שתרכשו. נכון שקסדות אינן זולות, ומחירן של אלה המצוידות באישור מכון התקנים יכול לנוע בין 100 שקלים לקסדה ממש בסיסית ופשוטה מאד, ועד 1,500 שקלים בקלות. ההמלצה שלנו - אל תקמצו כאן. איכות הקסדה יכולה להיות ההבדל הדק בין חיים ומוות, לא פחות.

 


קחו בחשבון - יש הבדל משמעותי בין קסדת כביש כזו, וקסדת רכיבת שטח אתגרי

 

בחנות הקסדות ישמחו לעזור לכם להתאים אחת לראשכם, כך שתהיה מהודקת היטב, אך לא לוחצת ומטרידה. לרוכבי שטח קשה ומהיר מומלץ לרכשו קסדה מלאה, המצוידת בהגנה נוספת לסנטר. זכרו, קסדה שנפלה וניזוקה, אינה ראויה יותר לשימוש ויש להשמידה. בדקו, יש חברות שמוכנות לקבל קסדות פגומות, ולמכור תמורתן קסדה חדשה במחיר מופחת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים