שתף קטע נבחר

שמורת היהודייה

חוזרים באישור: קהילת האנוסים הענקית של פלמה דה מיורקה, המונה כ-20 אלף איש, קיבלה הכרה ממקור בלתי צפוי. הרב נסים קרליץ קבע כי כל אחד מחבריה שיצליח להוכיח ייחוס לראשוני הקהילה - יוכר כיהודי. בידיהם אילנות יוחסין ארוכי שנים

קהילת האנוסים הענקית בפלמה דה מיורקה, קיבלה הכרה ממקור בלתי צפוי. הרב נסים קרליץ, אב בית-דין מהגדולים בעולם, קבע לפני מספר שבועות כי כל חבר בקהילת האנוסים הזו שיוכל להוכיח ייחוס לדורות הראשונים של הקהילה היהודית המקומית, ייחשב יהודי.

 

 

קהילת האנוסים בפלמה דה מיורקה, ה"צ'וואטה", מונה כעשרים-אלף איש, ומהווה את אחת הקהילות הייחודיות בעולם, מאחר והיא אחת הבודדות שחבריה יכולים עדיין להוכיח את יהדותם, על אף מאות השנים שחלפו.

 

הקהילה הזו הייתה מבודדת חברתית, ולכן חבריה התחתנו רק בינם לבין עצמם. בניגוד לקהילות אנוסים אחרות, רבים מבני הקהילה הזו שומרים על אילנות יוחסין. למרבה ההפתעה, מי שיכולה לעזור להם להוכיח את יהדותם, זו דווקא הכנסייה ששימרה את רישומי הנישואין של בני הקהילה.

 

"קהילה יהודית אותנטית"

בגילוי הדעת שלו, קובע הרב קרליץ כי את אלה שיש בידם אילן יוחסין מתאים, יש לקרב ולהחזיר

לתורה ולמצוות. הוא אף שלח דיין מיוחד מטעמו, כדי שיבדוק את בני הקהילה, ומסקנותיו היו חד-משמעיות: "גיליתי שזה מקום ייחודי", מעיד הדיין, "בשונה משאר המקומות בעולם שבהם האנוסים נטמעו בין הגויים, והם נחשבים גויים.

 

"פה נשמרה קהילה שלמה, שבאופן כללי ולמרות שהתנצרו למראית עין - הצליחה להשתמר כקהילה יהודית אותנטית. את יהדותם אפשר לבדוק בשני אופנים: אחד, שהם מכירים אחד את השני, והשני, דרך הכנסייה".


הרב ניסן בן אברהם, מצאצאי אנוסי קהילה מיורקה, מציג את אילן היוחסין שלו, המגיע מאות שנים אחורנית (צילום: מיכאל פרוינד)

 

קביעה זו מצטרפת ומאששת את קביעתו של הרב הראשי, יונה מצגר, שביקר באי בשנת 2008. אז פורסם ב-ynet כי הוא השתכנע ביהדותם של צאצאי האנוסים, וקבע כי אם מוכח על סמך מסמכים ועדויות שהשורשים מובילים לאם יהודייה, יש לקבלם בזרועות פתוחות לחיק העם היהודי

 

"חובה לקרב אותם"

שליחו של הרב קרליץ בדק שאכן בני הקהילה מזהים עצמם כצאצאי היהודים. לדבריו, "לכל בני הקהילה

יש אותם 15 שמות משפחה. כל השמות האלה נובעים מחמש המשפחות היהודיות הראשונות, והם קיימים רק בקרב חברי הקהילה.

 

"דרך נוספת לבדוק זה הארכיונים של הכנסייה. עד כה לא הרשו לאף אחד לראות אותם, אבל לאחרונה פתחו את הארכיונים - שם רשומים כל הלידות ונישואים, וחברי הקהילה עטו על המציאה. הם הצליחו לבנות כך אילנות יוחסין מאות שנים אחורה, ולאמת את זה שהם התחתנו רק בינם לבין עצמם.

 

"הבדיקה שלנו העלתה כי נמצאה קהילה יהודית, ומתוך ערבות הדדית כולנו חייבים לעזור להם. המכתב של הרב קרליץ אומר, למעשה, שהקהילה היהודית חייבת לקרב אותם. אם הם יצטרכו לעבור גיור, זה יהיה רק לחומרה, כדי שלא יהיו ספקות. אבל את ההחלטה לגבי זה נשאיר לגדולי ישראל".

 

נישואים - רק בקרב הקהילה

קהילת מיורקה היא אחת הקהילות העתיקות הידועות כיום. הם הגיעו למקום כבר במאה החמישית. כמעט אלף שנים אחר כך התחילו לרדוף אותם, ומאות יהודים נרצחו בפוגרומים שהציפו את כל ספרד במאה ה-14, והם הוכרחו להתנצר.  


מיכאל פרוינד ורב הקהילה, שאול פריברג, מצביעים על שרידי בית הכנסת הגדול באי, שהוסב לכנסייה (צילום: גבי ניומן)

 

למרות שלמראית עין קיבלו עליהם בני הקהילה היהודית את הנצרות, סירבו שכניהם הקתולים לקבל אותם, וכינו אותם בשפה הקטלונית "צ'וואטה" שפירושה "חזיר" – כינוי שדבק בהם מאז.

 

מפרוטוקולים של האינקוויזיציה עולה, כי עד סוף המאה ה-17 הם המשיכו לשמור על יהדותם בסתר, אבל בשנת 1691 הועלו 37 בני קהילת האנוסים על המוקד, בכיכר העיר. שניים מהם נשרפו בעודם בחיים, בהם - הרב הנסתר של הקהילה. האירוע הטראגי הזה יצר פחד עצום בקרב בני הקהילה, ובשל כך הם נמנעו מלעשות מנהגים יהודיים גם לא בסתר. במקביל, באותה שנה ממש, הכינה הכנסייה רשימה של משפחות, לאחר שהטילה ספק "בנאמנותם לדת הנוצרית", ואלה המשיכו להתחתן רק אחד עם השני.

 

הנישואים הפנימיים נבעו משתי סיבות: האחת, משום שהנוצרים לא רצו להתחתן איתם, והשנייה, מתוך ניסיון לשמר את זהותם המקורית. רק בחמישים השנים האחרונות הגיעה גם לשם ההתבוללות.

 

הכנסייה לא הסתפקה בנידוי ה"צ'וואטה", אלא ניסתה למחוק כל סממן יהודי . כתב ynet, גבי נוימן, שסייר באי לפני כשלוש שנים, דיווח על לא מעט סימנים המעידים על קיומה של קהילה יהודית באזור – החל משער הכניסה לבית כנסת שהוסב לכנסייה – וכלה במחילה היוצאת ממרתף של אחד מבתי המלאכה, ושימשה את האנוסים להימלט (כיום היא חסומה).

 

עדיין מפחדים להיחשף

"מאות בשנים חיו בני קהילה בין שני עולמות", אומר מיכאל פרוינד, ראש עמותת "שבי ישראל" שפועלת לקירוב צאצאי היהודים ליהדות. "יהודים הסתכלו עליהם כעל נוצרים, ונוצרים הסתכלו עליהם כעל יהודים. בכל פעם שאני מגיע לשם, אני שואל את נהגי המוניות מה זה 'צ'ואטה', וכולם אומרים לי שזה יהודי. וכשאני שואל איך יודעים מי זה צ'וואטה', אז הם אומרים לי את שמות המשפחה של בני הקהילה.

 

"קרוב ל-600 שנים חלפו מאז אבותיהם התנצרו, לכאורה, וכול הזמן הזה רואים בהם המקומיים יהודים. הגענו לפלמה דה מיורקה לפני כעשר שנים, על מנת לעזור לבני הקהילה שרוצים לחזור לשורשים".

 

פרוינד מעיד כי רבים מהם עדיין מפחדים להיחשף כיהודים, מתוך חשש כיצד הדבר ישפיע עליהם חברתית וכלכלית. "הפחד הזה, שהיה קיים במשך מאות בשנים, הפך להיות חלק אינטגרלי מחייהם, בגלל מה שעברו", הוא אומר. "צריך לזכור שספרד הפכה לדמוקרטיה לפני פחות מארבעים שנה, ורק בשנים האחרונות אנשים מרגישים מספיק בנוח לחפש את שורשיהם. הפתיחות של החברה הספרדית מאפשרת זאת, אך גם מגדילה את הפיתוי להתבולל, כך שיכול להיות כי בעוד דור או שניים כבר לא יהיו שם 'צ'וואטה', והם יאבדו את הזהות שהם הצליחו לשמר כל השנים הללו. לכן חשוב עכשיו לפעול לקרב אותם".

 

האינקוויזיציה לא ניצחה

הדחיפות שבעניין, היא שהובילה להתערבותו של הרב קרליץ. "הקביעה של הרב

קרליץ אומרת, למעשה, שכול מי שיכול להוכיח שאבותיו התחתנו בתוך עצמם, יכול להיחשב כיהודי ללא גיור", אומר פרוינד. "המטרה היא להודיע על הפסק הזה לכל בני השווקה, שיבינו כי האווירה השתנתה, וכי העם היהודי מושיט להם יד.

 

"יש לנו אחריות היסטורית כלפיהם. אבותיהם נחטפו מאיתנו. האינקוויזיציה ניסתה למחוק אותם, והנה אנחנו מכריזים היום קבל עם ועולם שהאינקוויזיציה לא ניצחה. כשהודעתי לבני הקהילה על ההודעה של הרב קרליץ, הם פרצו בבכי. הם אמרו לי שזה היה חלומם לקבל הכרה מהעם היהודי, אך לא האמינו שזה אכן יקרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי ניומן
תבליט של מגן דוד בכנסייה שהיתה בעבר בית כנסת
צילום: גבי ניומן
אחריות היסטורית". מיכאל פרוינד
צילום: מיכאל פרוינד
מומלצים