שתף קטע נבחר

סוכני הביטוח: "מוכנים לפרט את כל ההטבות שנקבל"

הסוכנים במילכוד: בעקבות התקנות שהתגבשו להגבלת ההטבות והתגמולים שהם מקבלים מחברות הביטוח,הם מנסים כעת לפעול בכנסת ובמרכז הליכוד, על מנת לשנות את רוע הגזירה מבחינתם. יו"ר לשכת סוכני הביטוח: "אנחנו מוכנים לפרט לכל מבוטח את הטיולים וההטבות שאנחנו מקבלים. איזה ענף בארץ מוכן לעשות דבר כזה?"

סוכני הביטוח זועמים על התקנות שגובשו בפיקוח על הביטוח, לפיהן יוגבלו העמלות וההטבות שהם מקבלים מהגופים המוסדיים – חברות הביטוח ובתי ההשקעות. ל ynet נודע כי בכוונת הסוכנים להפעיל את חברי מרכז הליכוד שילחצו על שר האוצר, לאחר שגילו שחלק מחברי המרכז הם סוכני ביטוח בעצמם.

 

אתמול הודיעה לשכת סוכני הביטוח כי שכרה את שירותיהם של עו"ד יוסף בנקל וחברת "גלעד יחסי ממשל ולובינג", במאבקם נגד התקנות החדשות.

 

כל הפרסים - לא יותר מ-2,000 שקל

את העמלות שמקבלים הסוכנים ניתן לחלק לשני סוגים: עמלות חד פעמיות על עמידה ביעד מכירות ועמלות שוטפות כאחוז מדמי הניהול שגובה הגוף המוסדי – חברת הביטוח או בית ההשקעות מהלקוח.

 

גופים מוסדיים, מציעים לסוכנים תוכניות תגמול מבצעים שונים. בתוכניות הללו הסוכנים נדרשים לעמוד במשך תקופת זמן מוגבלת ביעדי מכירות מסוימים למספר מוצרים ספציפיים, בדרך כלל אלו המוצרים הרווחיים ביותר לחברות, כאלה שדמי הניהול בהם גבוהים מהממוצע.

 

הטענה היא כי מבנה תגמול זה עלול להטות סוכנים לשווק מוצרי ביטוח ספציפיים, שאינם המתאימים ביותר ללקוחות, מתוך רצון להשיג את היעדים שנקבעו ולהגדיל את התגמול.

 

כדי לצמצם את ניגוד האינטרנסים, נקבע בתקנות, שפורסמו בסוף חודש יוני ומהווים למעשה המשך לרפורמה בדמי הניהול עליה הכריז הפיקוח בחודש נובמבר האחרון, כי יעדי מכירות יקבעו לתקופה שלא תפחת משנה ולא יהיו מוגבלים למוצר ביטוח ספציפי, אלא לכלל מוצרי החברה.

 

בנוסף, תגמול שאינו כספי, כגון השתתפות בהוצאות משרד, פרסים, מתנות וטיולים, ייכלל בעמלות ההיקף שיקבל הסוכן ויוגבל לסכום של 2,000 שקל ליעד מכירות מסוים. כמו כן, עמלות בגין מוצר מסוים בשנת ההצטרפות, לא יהיו יותר מכפל העמלות בשנים הבאות.

 

"מה אכפת לאוצר?"

הטענה היא שהסוכן מוטה כלפי התגמול שהוא מקבל. זה דבר טבעי. 

 

"יש לנו את מסמך ההנמקה (מסמך שהסוכן מחוייב למסור ללקוח בו מפורטים הסיבות להמלצתו על מוצר מסויים – א.ר.), שם אנחנו חייבים לפרט את כל השיקולים למה בחרנו תוכנית מסויימת ולא אחרת ואנחנו חשופים לתביעה שנים אחרי זה", אומר ל ynet אודי כץ, נשיא לשכת סוכני הביטוח. "סוכן ביטוח הוא לא מטומטם, הוא בוחר את החברה שנוח לו. סוכן גדול עובד עם כל החברות והוא מרוויח אותו דבר מכולם".

 

"אנחנו מתנגדים להתערבות במערך התגמול הכולל של הסוכן. האוצר לא צריך להיכנס ביננו לבין חברת הביטוח. אם האוצר רוצה להוריד את דמי הניהול, שיעשה זאת גם אם אנחנו ניפגע בעמלות וזה בסדר. אבל מה הקשר בין ההגבלות על הסוכנים לבין הגנת האזרח. האוצר הרי קובע מה הם דמי הניהול המותרים, אז מה אכפת לו".

 

וההטבות הנוספות על עמידה ביעדי מכירות, הטיולים לחו"ל. זה לא משפיע?

 

"אני מודיע לך שאנחנו מוכנים לשקיפות מלאה בכל נושא המבצעים. אני מוכן לפרט ללקוח בדיוק מה ההטבה שאני מקבל בכל מבצע. אם אני מוכר פוליסה למבוטח וזה במסגרת מבצע, אני מוכן להכניס את המבצעים, הטיולים וההטבות למסמך ההנמקה בכל נוסח שהוא רוצה. תראה לי איזה ענף בארץ מוכן לעשות דבר כזה? אין ענף מקצועי אחר במשק שנדרש לוותר על הטבות עבור יעדי מכירה. שיחליטו בכל מדינת ישראל שאין דבר כזה טיול".

 

לדברי ליאור רוזנפלד מנכ"ל סוכנות ביטוח גדולה בצפון, כל סוכני הביטוח בישראל, עובדיהם וכל "השרשרת" המתפרנסת מהם מגיעה ליותר מ - 60 אלף נפש שיכולים להיפגע מהרפורמה. "הסוכנים זועמים על התערבות בוטה של הממונה על שוק ההון והביטוח שאין לה אח ורע בענפים אחרים במשק" הוא אומר.

 

החשש: כפל העמלות יתגלגל ללקוח

בעיה נוספת הגורמת לייקור דמי הניהול ללקוחות, קיימת בעת מעבר של לקוח בין סוכנים או יועצים שונים. הגוף המוסדי ממשיך לתגמל גם את הסוכן אותו עוזב הלקוח וגם את הסוכן או היועץ אליו עובר הלקוח. כפל העמלות הזה מתגלגל בסופו של דבר ללקוח.

 

התקנות המוצעות קובעות כי לא ישולמו עמלות על מוצר ביטוחי מסוים ליותר מבעל רישיון אחד בו זמנית. עם זאת, מכיוון שצירוף לקוח למוצר ביטוח כרוך בהוצאות כספיות בהן השקיע הסוכן הראשון, נקבע כי יתאפשר תשלום כפל עמלות לתקופה מוגבלת, ובתנאי שסך העמלות לא יעלה על העמלה האחרונה שקיבל הסוכן, אותו עוזב הלקוח.

 

התקנות החדשות אמורות להיכנס לתוקף בתחילת השנה הבאה, כאשר נקבע כי במהלך החודשיים הקרובים יוכלו השחקנים השונים בשוק להציג את הסתייגותם.

 

אתם הודעתם בימים האחרונים על יציאה למאבק ציבורי, אבל לא נראה שאת הציבור מעניין כ"כ התגמול של סוכן הביטוח ובמיוחד שהתגמול הזה מגיע מהכיס של הציבור?

 

"מאבק ציבורי זה בכנסת מול חברי הכנסת, מאבק ציבורי זה בבית משפט" אומר כץ. "זו שיטה קומוניסטית שכל מקצוע מוגבל להרוויח סכום מסויים. הפיקוח על הביטוח רוצה להוריד את שכר סוכני הביטוח לשכר מינימום. יסגרו מאות סוכניות ביטוח אולי אלפים".

 

"העמלות השוטפות לא מכסות את ההוצאות של השיווק ושל העובדים הבכירים שנמצאים בשטח. ההוראות החדשות גם לא מאפשרות לי מעבר בין חברות ביטוח, זה סוגר את התחרות.

 

"הוויכוח שלי הוא עקרוני. אין לזה קשר ללקוח. אין לנו שום קשר לדמי הניהול. מי שקובע הם היצרנים. יש 6,000 סוכני ביטוח עצמאיים, הם מתחרים בינם לבין עצמם וזה דווקא גורם להורדה בדמי הניהול. הם (האוצר) רוצים לתת לבנקים כניסה חלקה במקומנו (כיועצים פנסיוניים – א.ר.), ואז מה שיקרה זה שהמחירים יעלו. יהיה כמו בביטוח המשכנתא, שהבנקים סחטו את הלקוחות עד שנכנסו סוכני הביטוח והמחירים ירדו ב-30%". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
100 אחוז גילוי נאות על הטיולים לחו"ל
אודי כץ נשיא לשכת סוכני ביטוח
צלום: עופר עמרם
מומלצים