שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    לקראת "עוז לתמורה": תסכול מ"אופק חדש"
    לפני יישומה של הרפורמה בתיכונים, מחקר בקרב כמאה מורים שהשתתפו בזו של בתי הספר היסודיים מצא שחיקה, עומס ותסכול: "השינויים יצרו תחושת מועקה ופגמו בחדוות העבודה"
    ממצאים לא מעודדים על השינויים במערכת החינוך: מחקר שבדק את הרפורמה "אופק חדש" בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, קובע כי 65% מהמורים סבורים שהרפורמה השפיעה לשלילה על האווירה החינוכית ויצרה עומס בלתי נסבל על המורים.

     

    המחקר, שנערך על-ידי פרופ' חנה עזר וד"ר יצחק גילת מרשות המחקר במכללת לוינסקי, כלל כמאה מורים ומחנכים בבתי ספר יסודיים ובחטיבות ביניים ברחבי הארץ בעלי ותק של 16 שנה לפחות. לפי המחקר, המורים מתוסכלים ואינם עומדים בעומס הרב של העבודה בעקבות יישום הרפורמה "אופק חדש".


    המשכורת עלתה, אך ההנאה ירדה (צילום: צפריר אביוב)

     

    בשנת הלימודים הבאה תצא לדרך רפורמת "עוז לתמורה", שדומה באופייה בבתי הספר התיכוניים. רבים צופים כי הרפורמה הזו תחולל מהפכה במערכת החינוך הישראלית, ותוביל לקידום מעמד המורה ושיפור בהישגי התלמידים.

     

    "אופק חדש" החלה לפעול בשנת 2009, כאשר שני היעדים המרכזים של הרפורמה היו קידום מעמד המורים ושיפור הישגי התלמידים והאווירה בבית הספר. עם זאת, בעוד שעל פי הנתונים 85% מהמורים ציינו לחיוב את העלייה בשכרם החודשי וכן כ- 55% מהם טוענים כי לרפורמה הייתה השפעה חיובית על הישגי תלמידיהם, הרי שבמקביל הנתונים מצביעים על ירידה תלולה בהנאה של המורים מעבודתם המקצועית.

      

    למורים לא נשאר זמן: "אין אוויר"

    "התמונה המצטיירת מן הנתונים מעלה שהשינויים יצרו תחושת מועקה ופגמו בחדוות העבודה", כתבו עורכי המחקר. לפי הנתונים, כ-90% מהמורים סבורים שתוכנית "אופק חדש" יצרה עומס רב מידי על המורים המקשה על עבודתם, 65% מהמורים סבורים שהרפורמה השפיעה לשלילה על האווירה הכללית בבית הספר, ו- 47% סבורים שחלה הרעה בהנאתם בעבודה, וטוענים שהיו מעדיפים שלא לקחת חלק ברפורמה. מנגד, רק 6% מהמורים טוענים שהם שמחים להיות חלק מהרפורמה "אופק חדש".

     

    רבים מהמורים הצביעו על שחיקה ודלדול אנרגיות. בשיחה עם החוקרים טענו המורים כי "חל עומס עצום על המורים וכל שעה פנויה מתמלאת בישיבות צוות למורה. לא נשאר כוח אין זמן להפסקות, אין 'אוויר' ולא נשאר זמן לדברים הבסיסיים". באשר לפגיעה באווירה בבית הספר, על פי החוקרים הדבר נובע מלחץ להגיע להישגים,

    ומתח שלילי של תחרותיות "המנהלים הפכו להיות 'פקידים מנחיתי הוראות' ואינם מאפשרים כמעט יצירתיות וגמישות בהוראה", נטען במחקר.

     

    הסתדרות המורים: מחקר מגוחך

    בסיכום המחקר טוענים פרופ' עזר וד"ר גילת כי על אף השיפור בהישגי התלמידים, ההשפעה השלילית על תחושת הרווחה של המורים היא מדאיגה ומטרידה. "אמנם, המטרה העיקרית של בית הספר היא קידום התלמידים ולא טיפוח הרווחה של המורים, אולם שתי התופעות האלה שזורות זו בזו. פגיעה מתמשכת בחדות העבודה של המורים עלולה לפגוע באיכות ההוראה ולחבל בהשגת המטרה של קידום התלמידים", ציינו החוקרים.

     

    הסתדרות המורים מסרה בתגובה: "במסגרת "אופק חדש" מלמדים עשרות אלפי אנשי הוראה וזה מגוחך להציג מחקר שבדק מאה מורים בלבד. הן במשרד החינוך, הן בהסתדרות המורים והן במכון ראמ"ה קיימים מחקרים מהימנים ורציניים הרבה יותר המציגים מצב בו קיימת שביעות רצון גבוהה של אנשי ההוראה מ"אופק חדש". האקלים הלימודי בכיתות השתפר לעין שיעור ומעמדם של המורים עלה באופן משמעותי בזכות "אופק חדש".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "לקראת "עוז לתמורה": תסכול מ"אופק חדש""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים