שתף קטע נבחר
 

ההנחות באוטובוסים ביהודה ושומרון לא יבוטלו

שר התחבורה, ישראל כץ, מבהיר כי אין בכוונתו לבטל את ההנחות הניתנות לנוסעים ביהודה ושומרון. לדבריו, ההנחות מעודדות שימוש באוטובוסים ממוגנים, וחוסכות למדינה כסף רב

ההנחות לנוסעי אוטובוסים ביהודה ושומרון חוסכות למדינה כסף רב - ואין כל כוונה לבטלן. כך הבהיר אתמול (ג') שר התחבורה, ישראל כץ, בדיון שנערך במליאת הכנסת. השר הסביר כי ההנחות בתעריפי הנסיעה ביהודה ושומרון ניתנות משיקולים ביטחוניים בלבד. "כאשר יש ציבור שנמצא במקום מסוים, ויש נימוק למחירים (מוזלים) שבאים לענות על הבעיה המרכזית - וזו ביטחון - הנימוק הזה הוא לגיטימי לחלוטין", אמר בתשובה לשאילתה שהגישה ח"כ זהבה גלאון. "אני לא מערב סוגיות מדיניות בטיפול באוכלוסיות כאלה ואחרות".

 

בתגובה לדברי גלאון, שהציעה כי תקציבי הסובסידיה יושקעו ביישובים במצב סוציו-אקונומי נמוך - ולא בהתנחלויות בשטחי יהודה ושומרון - אמר כץ כי סבסוד התחבורה הציבורית אינו מוגבל לציבור מסוים, והוא ניתן בהתאם לצרכים של אוכלוסיות שונות. דוגמה לכך, ציין השר, אפשר למצוא בהחלטת הממשלה מאתמול להעניק הנחות בשיעור של 50% לסטודנטים בכל רחבי הארץ.


אוטובוס ממוגן של חברת אגד (צילום: צבי וינשטוק) 

 

בין ירושלים, שדרות ואלון-מורה

מנתונים שהציגה במליאה ח"כ גלאון, ומבוססים על בדיקה שערכה תנועת "שלום עכשיו", עולה כי נסיעה בין יעדים שונים ביהודה ושומרון זולה משמעותית מנסיעה למרחקים דומים במקומות אחרים. "נסיעה בין ירושלים ותל-אביב, באורך של 60 ק"מ, עולה 20 שקלים", אמרה גלאון. "נסיעה באורך כמעט זהה להתנחלות טלמון עולה 8.6 שקלים... נסיעה בין ירושלים ושדרות - שאורכה 87 ק"מ - עולה 36 שקלים, ואילו נסיעה בין ירושלים וההתנחלות אלון-מורה, שאורכה 84 ק"מ, עולה 16 שקלים ו-30 אגורות".

 

לדברי השר כץ, הסבסוד המוגדל לנסיעות ביהודה ושומרון לא נובע משיקולים פוליטיים או מדיניים - ונועד להבטיח את ביטחונם של התושבים. השר אמר לחברי הכנסת במליאה כי ההחלטה לתת את ההנחות התקבלה כבר לפני יותר מעשור, והיא נועדה לעודד את התושבים לנסוע באוטובוסים ממוגנים במקום בכלי רכב פרטיים.

 

כץ גם הסביר כי ההנחות חוסכות למדינה כסף רב מדי שנה: "הנסיעה באוטובוסים חוסכת עלויות רבות וגבוהות בהרבה, מכיוון שהיא מקטינה ואף מבטלת את הצורך בהצבת כוחות צבא בצירים, ובליווי אוטובוסים לא-ממוגנים", אמר כץ לחברי הכנסת. "אין חולק שעלויות אלו או עלות מיגון רכבים פרטיים, גבוהות עשרות מונים מהסכום המתוקצב על-ידי המשרד".

 

"גם 'למתנחלים' מגיעה התחשבות"

בהמשך דבריו, ציין השר כץ כי פערי המחירים עליהם הצביעה ח"כ גלאון אינם חריגים - ולמעשה גם אינם מוגבלים לשטחי יהודה ושומרון. "בשנים האחרונות מקודמת רפורמה בתחבורה הציבורית, הכוללת תחרות והפרטה של 'אשכולות' תחבורה ציבורית", הסביר לגלאון. "(התוצאה היא) פערים במחירי הנסיעה בין האשכולות השונים, בלא כל קשר למרחקים בין המוצא ליעד".

 

כדוגמה לדבריו, השווה השר את מחירי הנסיעה בין כמה יעדים: "נסיעה בין באר-שבע ותל-אביב עולה 16.5 שקלים, ולעומת זאת נסיעה בין ירושלים לתל-אביב, שהמרחק (ביניהן) קצר משמעותית - המחיר הינו 20 שקלים". השר הוסיף כי לאחרונה גם הוחלט לתת הנחות לנסיעות בתחבורה הציבורית בין ישובים בפריפריה ומרכז הארץ - הנחות שמגיעות לדבריו עד לשיעור של 30%. 

 

עוד אמר השר כי ההנחות בקווי אוטובוס ביהודה ושומרון הגדילו משמעותית את השימוש בתחבורה ציבורית. לדבריו, גדל מספר המשתמשים בקווים אלו בשיעור של כ-80% במהלך העשור האחרון. "גם למי שאת קוראת 'מתנחלים' - גם להם הגיעה התחשבות בתנאים המיוחדים", סיכם השר את דבריו. "אני פשוט אומר שהתנאים האלה עדיין קיימים, והמדינה לדעתי מטפלת בנושא הזה בצורה נכונה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: זה לא פוליטי
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים