נאס"א: ייתכן שמצאנו מים זורמים על המאדים

בהודעה נמסר כי לפי צילומים מפני השטח של הכוכב האדום ישנם "סימנים כהים מתמשכים מפסגות ההרים לעמקים בחודשים החמים של השנה". לפי ההערכות, מדובר במים בעלי ריכוז מלח גבוה ביותר. אל תתכוננו לקבל את פני החייזרים - אם יש שם חיים, אלו מיקרובים אוהבי מלח ועמידים ביותר

צעד נוסף לגילוי שכנים שלא הכרנו? מדעני סוכנות החלל האמריקנית הודיעו אמש (ה') במאמר שפורסם בכתב העת "Science" כי גילו ראיות חדשות להימצאות מים זורמים על כוכב הלכת מאדים במהלך החודשים החמים ביותר של השנה. לטענת המדענים, משמעות הדבר היא שישנה אפשרות גדולה ביותר לקיומם של חיים על פני כוכב הלכת השכן. מדעני נאס"א מצאו כבר לפני עשור הוכחות להימצאות מים קפואים על פני מאדים, אך לפי אותם ממצאים, מדובר בגושי קרח הקרובים לקטבים של הכוכב.

לפי הממצאים החדשים שהתקבלו מהחללית הבלתי מאויישת של נאס"א החגה סביב מאדים, ישנם על פני הכוכב סימנים כהים הנמשכים מפסגות ההרים אל עבר העמקים במהלך חודשי האביב המאוחרים והקיץ, אשר נעלמים במהלך החורף.

צפו ב"כתמים הנוזלים" שצילמה החללית החגה סביב מאדים:

"זו העדות הטובה ביותר שיש לנו להימצאות מים בזמנים מסויימים במאדים, נכון להיום", אמר פיליפ כריסטיאנסן, מומחה לגיאו-פיזיקה מאוניברסיטת אריזונה, החבר בצוות של נאס"א שפרסם את ההודעה החשובה. להערכת חברי הצוות, אם ישנם מים זורמים על פני כוכב הלכת האדום, עליהם להיות בעלי ריכוז מלח גבוה מאוד, שימנע מהם לקפוא מיידית על פני השטח הקרים של מאדים. אחד מחברי הצוות ציין בראיון ל-BBC כי "נראה שזה יותר דומה לבוץ שהפשיר".

"הנוזל הזה יותר דומה לתרכיז, לסירופ, באופן הזרימה שלו", אמר אלפרד מק'קיואן, החוקר הראשי בצוות שניתח את הממצאים שהעבירה החללית הבלתי מאויישת החגה סביב מאדים. "המים הזורמים הללו, אם הם קיימים בכלל, הם שונים מאוד ממים טהורים כפי שאנחנו מכירים אותם. אולי יותר דומים לחומץ - אבל זו השערה", הדגיש מק'קיואן.

"כתמים כהים שמתמשכים למרגלות ההרים באביב ובקיץ" (צילום: AFP)

הביוכימאית ליסה פראט, שעבדה בעבר בנאס"א, הסבירה כי מדובר בממצאים משמעותיים ביותר: "זו ההזדמנות הראשונה שלנו להיות עדים למה שעשוי להיות ביטוי של סביבה פעילה ביולוגית במאדים, אם יש דבר כזה בימינו על כוכב הלכת הזה".

מים בעלי ריכוז מלח כמו באוקיינוסים שעל כדור הארץ עשויים להפשיר בטמפרטורות השוררות על פני מאדים בחודשי הקיץ "ומצאנו חיים על כדור הארץ כמעט בכל מקום שיש בו טיפת לחות", אמר מק'קיואן, "אז אולי יש סיכוי שיש בעלי חיים מיקרוסקופיים עמידים דיו בכדי לשרוד את התקופות הקצרות הללו בהן המים המלוחים הללו מפשירים".

אל תתכוננו לחייזרים ירוקים קטנים

פרופסור שילדטיה דאס-סרמה מאוניברסיטת מרילנד, שלא היה חבר בצוות של נאס"א, אמר ל-BBC כי "תוצאות המחקר שלהם תואמות את המחקרים מהשנים האחרונות לפיהם ישנן כמויות גדולות של מים מלוחים מתחת לפני השטח במאדים".

פרופ' דאס-סרמה, המתמחה באורגניזמים המותאמים לתנאי מחייה קיצוניים, ציין כי "זו אפשרות מרגשת למדי עבור אלו מאיתנו שחוקרים את היצורים המיקרוסקופיים שאוהבים לחיות בסביבה עתירת מלח.

זה מראה שאותם מיקרובים הקיימים על כוכבנו, או דומים להם, עשויים להתקיים גם שם. הם מסוגלים בהחלט להתמודד עם הקרינה שיש בחלל.

עם זאת, כל המומחים כולם מדגישים כי רחוקה העת בטרם גשושיות של נאס"א יתחילו "לייבא" לכדור הארץ מיקרובים עמידים שכאלה, שאולי יתפתחו לחייזרים ירוקים קטנים, כפי שהורגלנו לדמיין את תושבי המאדים בגרסתם ההוליוודית. "תחילה, יש לבדוק עוד את אותם סימנים כהים, ולוודא שאכן מדובר בנוזל זורם", אמר מק'קיואן.

צילום: ויז'ואל/פוטוס
מאדים. יש נוזלים זורמים על פני השטח?
צילום: ויז'ואל/פוטוס