שתף קטע נבחר

חשש: "בית קברות למטוסים" יוקם בנגב

מיזם להקמת מתחם לאיחסון וגריטת כ-1,200 מטוסים מכל העולם בעובדה עולה לדיון במוסדות התכנון. בחברה להגנת הטבע מתנגדים: אם עשרות מטוסים יסיימו את חייהם מדי שנה בישראל, מה יקרה עם הפסולת? מינהל מקרקעי ישראל: התוכנית מתואמת עם המשרד להגנת הסביבה

תוכנית של מינהל מקרקעי ישראל והמועצה האזורית חבל אילות, להקמת מתחם אחסון, טיפול וגריטה של מאות מטוסים מכל העולם בצמוד לשדה התעופה בעובדה - תגיע מחר (ג') למוסדות התכנון וצפויה להיתקל בהתנגדות סביבתית.

 

 

התוכנית, שמקודמת מזה כארבע שנים, מבקשת לאפשר לכ-1,200 מטוסים מכל העולם, צבאיים ואזרחיים, לחנות לפרקי זמן ארוכים בישראל - וכן לקבל במתחם שירותים נלווים, בהם גריטה. המתחם המוצע צפוי להשתרע על פני כ-3,500 דונמים בצמוד לשדה התעופה הקיים בעובדה.

 

התוכנית תעלה לדיון בוועדה לתכנון נושאים עקרוניים. אם היא תקבל אישור עקרוני, היא תקודם הלאה במוסדות התכנון.

 

פעילי הסביבה חוששים מהשלכות סביבתיות קשות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
פעילי הסביבה חוששים מהשלכות סביבתיות קשות(צילום: shutterstock)

 

בדברי ההסבר נכתב כי "בעולם קיים ביקוש מוכח לשטחי אחסנה של מטוסים. כיום מרבית שטחי האחסנה ממוקמים במדבריות של ארצות הברית. מיקומה הגיאוגרפי של ישראל בין שלוש יבשות, בשילוב עם המוניטין שרכשה בתחום אחזקת המטוסים, קרקע זמינה ותנאים אקלימיים אידאלים השוררים בבקעת עובדה, הם גורמים שיסייעו להקמתו של המיזם".

 

אולם בחברה להגנת הטבע מתכוונים להתנגד לתוכנית בטענה כי מדובר בפרויקט בעל השלכות סביבתיות כבדות, שצפוי לפגוע באזור מבחינות רבות. "מבחינתנו לא קיבלנו תשובות לשאלות הסביבתיות הרבות שעולות מהמיזם הזה", אומר בשיחה עם ynet מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע, איתמר בן דוד.

 

"עומדים להקים מתחם ענק על שטחים פתוחים, מעין מוסך מטוסים גדול, שבו תהיה פעילות רבה, בין השאר של גריטת מטוסים. אם עשרות מטוסים יסיימו את חייהם מדי שנה בישראל, מה יקרה עם הפסולת הזו? אין תשובות לעניין הזה, ולעוד שורה של שאלות סביבתיות".

 

בחברה להגנת הטבע טוענים עוד כי "מדינת ישראל כבר היום הינה אחת המדינות הצפופות בעולם. במצב זה הקמת הפרויקט בנגב, שישרת מטוסים מרחבי העולם ויהווה כעין מגרש חניה ענק למטוסים נראה מדאיג ביותר. קיים חשש שהתוכנית עלולה להפוך ל"בית קברות למטוסים" מכל העולם".

 

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר: "יש להבהיר כי התוכנית אינה של המינהל אלא מדובר בתוכנית שקודמה על ידי יזם פרטי שקיבל הרשאה לתכנון על בסיס המלצת משרד התמ"ת למטרת הקמת "מפעל" לחניון מטוסים בעובדה. בנוסף יש לציין, כי התוכנית מתואמת מול המשרד להגנת הסביבה, לרבות הטמעת הוראות תכנוניות בתקנון שהוגדרו על ידי המשרד".

 

מהמועצה האזורית חבל אילות לא נמסרה תגובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים