שתף קטע נבחר

יבוא מכוניות מארה"ב: עכשיו זה יהיה קל יותר

משרד התחבורה מאשר לייבא מכוניות עם יחידות תאורה העומדות בתקינה אמריקנית, ולא רק אירופית. יבואני הרכב כבר בודקים איזה דגמים "אמריקנים" ניתן לשווק בישראל

נוהל חדש שמפרסם משרד התחבורה, צפוי להגדיל את היצע כלי הרכב המיובאים מארה"ב. הנוהל החדש מתיר יבוא כלי רכב שפנסיהם עומדים בתקינת הרכב הנהוגה בארה"ב, וואשר היו אסורים עד עתה לשיווק בישראל. מי שייהנו מהתקנה החדשה הן בעיקר יבואניות רכב של מותגים יפניים - דוגמת הונדה, טויוטה וניסאן - הבוחנות כבר תקופה ארוכה את כדאיות הייבוא של דגמים, שעד כה לא הותר לייבאם.

 

יש לציין כי עד עתה, הותר יבוא של כלי רכב המצוידים בפנסים העומדים בתקינה אירופית בלבד. עם כניסתו לתוקף של הנוהל החדש, יותר ייבוא כלי רכב בעלי פנסים העומדים גם בתקינה אמריקנית, השונה מזו האירופית בכמה משתנים. במשרד התחבורה מסבירים כי הפנסים העומדים בתקינה האמריקנית, "מאפשרים ראיה למרחק גדול יותר, ומסנוורים יותר מהפנסים האירופאים".

 

מנגד, כך ממשיכים במשרד, פנסים המותאמים לתקינה אירופית "פונים מעט לימין, במטרה לצמצם את הסנוור של נהגים הבאים ממול". הנוהל החדש מפרט סדרה של בדיקות והתאמות, שבהן יידרשו לעמוד כלי רכב שייובאו על-פי התקינה האמריקנית. כך מקווים במשרד התחבורה לצמצם את הסנוור, אך "מבלי לפגוע בפרמטרים הנדרשים (כיום) כמו נראות הולכי רגל, שילוט בצד ימין ונראות הרכב".

 

טיוטה של הנוהל החדש הועברה ליבואניות הרכב כבר לפני כמה חודשים. למעשה, ההחלטה על אישור יבוא כלי רכב בעלי תקינה אמריקנית התקבלה כבר לפני יותר משנתיים, במסגרת רפורמה שנועדה לפתוח את שוק הרכב לתחרות. אלא שרק כעת סיים משרד התחבורה את הכנת הנוהל הרלוונטי.

 

על-פי ההערכות, הנוהל יאפשר ליבואניות של מותגי יפניים לשווק בישראל כמה דגמים שזוכים לפופולאריות רבה בשוק האמריקני. כך למשל, יבואנית טויוטה, חברת יוניון מוטורס, בוחנת כבר תקופה ארוכה את הייבוא של דגמים המיוצרים בארה"ב, כמו קאמרי, קאמרי היברידית, סיינה והיילנדר. יבואנית ניסאן, חברת קרסו, שוקלת לייבא דגמים כמו מקסימה, אלטימה וורסה.

 

ראוי להזכיר כי בעבר התנגד משרד התחבורה בתוקף למתן היתרים לייבוא כלי רכב שאינם עומדים בתקינה האירופית. מנכ"ל המשרד לשעבר, גדעון סיטרמן, הסביר ב-2008 כי "מדינה קטנה (צריכה להחליט) לאיזה תקנים בינלאומיים היא נצמדת. או שהיא מאפשרת ריבוי תקנים, או שהיא מייצרת תקן שהופך להיות 'אמת מידה' שלאורה הולכים לאורך כל החזית... כלומר צריכים לקבל החלטה האם הולכים בכיוון של ריבוי תקנים... ממשלת ישראל קיבלה החלטה אסטרטגית ללכת בכיוון של התקן האירופי לאורך כל הקו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טויוטה סיינה - יגיע לישראל?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים