בכורה: יצחק מאיר את השבת
הוא ליהק את המשפחה והחברים, ויצא למסע בעקבות הניגונים החסידיים של זמירות השבת והתפילות. יצחק מאיר עושה שבת כל השבוע, ובין לבין מקשיב לנשמה. קבלו חמישה שירים
יצחק מאיר עושה שבת כל השבוע - כבר שנתיים. לאחר שהפיק את אלבומו הראשון (הכפול) "נשמות חדשות", שכולו על טהרת ערב השבת - יוצא בימים אלה אלבומו השני (הכפול גם כן), העונה לשם הבלתי מתחכם "יצחק מאיר וחברים נפגשים ביום השבת".

 

עוד בערוץ יהדות - קראו:

 

הפעם מדובר בדיסק של תפילות השבת ודיסק של זמירות הסעודה השנייה. מי שיודע לקרוא ופוקח זוג עיניים, יבין בלי קושי שלא מדובר באלבום שירי חנוכה, נניח. אבל האווירה היא כבר סיפור אחר לגמרי. לשם כך צריך לפקוח זוג אוזניים וצינור לנשמה, ולספוג את תמצית השבת ישר לנקבוביות.

 

לחן - מחצר חסידות בעלז

 

גם מי ששיירים של הרֶבֶּה לא עושים לו תיאבון - ירגיש קצת חסיד אחרי האזנה לניגונים והזמירות. מאיר (30), בעצמו ממשפחה ליטאית ובוגר ישיבות העילית של המגזר, עשה כבר לפני שנים הסבה לחסידות חבקו"קית משהו, שמשמעותה פתיחות רוחנית מעבר לזו המתאפשרת בין כתלי ישיבות "חברון" ו"מיר".

 

"על אף שלמדתי בישיבות ליטאיות, הנשמה שלי החליטה שהיא רוצה ללכת למקומות נוספים", יצחק מאיר מעיד. "לפיכך הלכתי לצבא, ולמדתי חסידות. והיום הנשמה קוראת לי לנגן".

 

שלאגר שהחל במקרה

הדרך לאלבומי השבת הייתה מקרית, אפילו אינטואיטיבית. בשבע השנים האחרונות מלמד מאיר קהל דתי ושאינו דתי, במסגרות לא פורמאליות כאלה ואחרות. "אנחנו לומדים ביחד חסידות ואת תורת הרב קוק, ומה שקשור לחלק הרוחני של החיים", אומר מאיר. "לאט-לאט ראיתי שלטקסטים אכן יש כוח, אך אין משהו שמשתווה לניגון שפותח לבבות. התחלתי לשיר בתחילת השיעורים ובסופם, וראיתי שאנשים מתחברים לזה. אנשים ביקשו לקחת עם זה משהו הביתה".

 

 

ללא כל הכשרה מוזיקלית, כפי שהוא מעיד על עצמו, החליט מאיר להקליט כמה ניגונים מחצרות חסידים, "כדי שנוכל לתת את החומר למשתתפי השיעור. אך הקב"ה לקח את זה למקומות חדשים, מעבר למה ששיערנו".

 

מה שהחל כניסיון לקרב אנשים אל חוויית השבת, ויועד למשפחה וחברים בלבד בתפוצה של אלף עותקים - הפך במרוצת החודשים לשלאגר, שלא לומר רב-מכר של ממש, עם מכירות של עשרת-אלפים עותקים.

 

איך מנגנים טעמים

הדיסק הופק עם כלים אינסטרומנטליים ששימשו חצרות חסידים (לא בשבת), כגון קלרינט, סקסופון ואקורדיון. "המטרה היא להחיות את הניגון החסידי", מבהיר מאיר. לצורך כך לוקטו ניגונים מחצרות חסידיות מגוונות, וניתן לקרוא עליהם בהרחבה בחוברת המצורפת לאלבום.

 

"זה מסע רוחני בזמן. הכנה לשבת", מאיר מצהיר. "אתה מרגיש שאתה נמצא בשבת בבוקר. הקפדנו שהשירים יהיו לפי סדר הסידור וסדר הזמירון. בדיסק התפילות, כשמגיעים לטעמים - הקלטנו בגיטרה ופסנתר את הטעמים בקטע אינסטרומנטלי. זה בליל של טעמים, וזה ממשיך הלאה לקדושה ולמוסף ואנעים זמירות. ממש כמו בבית הכנסת".

 

במסגרת הניסיון להקיף כמה שיותר חסידויות, ולגעת בכמה שיותר ניגונים מעניינים - לא פסחו מאיר ושותפיו להפקה אפילו על ניגון סיפורי מעשיות, "המושר בחסידות ברסלב לאחר תפילת השבת, כשהם מתאספים בבית הכנסת ללמוד בספר 'סיפורי מעשיות' של רבי נחמן".

 

להאיר את העולם

בחסידות חב"ד עניין הזמירות מקובל קצת פחות - אך לא כך הניגון: "האדמו"ר הזקן אמר שלניגון יש כוח כל כך חזק, עד שלפעמים, כשאתה מכניס אותו בתוך תיבות ומילים, אתה מפריע לו להשפיע עליך", מסביר מאיר, "כך שניגון ללא מילים משפיע יותר".   

חסידי חב"ד עשויים להשתמש באלבומו של מאיר כאמצעי לקידום הגאולה – שכן מי שיאזין לרצועה המדוברת, ישמע היטב כי את הניגון מתחיל לא אחר מהרבי מלובביץ' ("יחי אדוננו") בכבודו ובעצמו. "החסידים מצטרפים אליו, ואז אנחנו משתלבים".

 

איך בוחרים מה להכניס, מבין עשרות הניגונים המושרים במשך דורות?

 

"ההתמודדות אכן מאוד קשה, כי יש ניגונים שאתה מאוד אוהב, ולא מצליח לבחור. אנחנו מחליטים אחר נטיית הלב. מה שבא לנו להאיר עימו בעולם".

 

כשידידיה, יצחק והאחים מאיר פורצים בשיר

מאיר החובש כיפה סרוגה, הוא אחיו של השדרן והעיתונאי ידידיה מאיר, ואף משתף פעולה עמו ועם ארבעת אחיו הנוספים, בפיוט "דרור יקרא": "אנחנו 11 אחים ואחיות, משפחה ששרה המון בסעודות השבת. לי זה היה תמיד מובן מאליו, עד שבאו אורחים ואמרו איזה כוח זה נותן, אנרגיה ורוממות. רוב השירים שאני שר בדיסק, מושרים בשולחן השבת בבית הוריי. עשינו את המיקס הזה בצורה טבעית בין בעלז, בובוב, ויז'ניץ וקרליבך".   

האזינו ליצחק, ידידיה ושאר האחים מאיר - פורצים בשיר

 

את משפחתו מגדיר מאיר כ"ליטאים בגישה שמחברת בין תורת הרב קוק, לליטאים והחסידים. המכנה המשותף בין כל אלה זו הנשמה שיש לכל אחד מאתנו: בין הבחור שיושב על הסטנדר בחצות הלילה בחברון, לבין חסיד ברסלב שמתפלל ליד העץ בירושלים, לבין הבחור מעתניאל שהוגה ב'אורות הקודש' של הרב קוק".

 

על האורחים המשתתפים באלבום ניתן למנות את שדר רדיו "קול חי" יוסי גיל, הזמר שלמה אברמסון, סולן "העקבות", אבי בניון, הכנר אייל שילוח, הילד צביקי רובין וחברים של מאיר שכונסו ליצירת אווירה אותנטית ככול האפשר לשולחן השבת. המפיק המוזיקלי ערן קליין תורם אף הוא את קולו באחד השירים.

 

אל תקרא לי זמר

אלבום הבכורה פתח אפיק חדש ליצחק מאיר – ההופעות, עוד נישה שהיוצר הטרי לא האמין כי יתחבר אליה. "היה נראה לי מביך ואף חיצוני לעמוד על במה ולהופיע", הוא מודה. "היום אנחנו מופיעים ב"ה הרבה מעבר למה שחשבנו. שוב, זו הנשמה שרצתה להביא את עצמה לידי ביטוי. וכשאתה
רואה את תגובות האנשים, אתה מבין שגם אם לא תכננת להיות במקומות הללו, זו כנראה השליחות.

 

"כשקוראים לי 'זמר' אני לא מסתובב, כי אני לא רואה את עצמי ככזה. איך נגדיר את זה? אני משתדל לשיר ביני לבין עצמי, וגם לאנשים אחרים. זה צריך להישאר בינינו לבין הצניעות שלנו".

 

הדיסק טרם הושק – ומאיר כבר מסתכל קדימה, לעבר המטרה הבאה: "קודם כל, דיסק של שירי סעודה שלישית ומלווה מלכה, ואחר כך מקווה לעבור לימים הנוראים והלאה. המטרה שלי היא ליצור פס קול של מעגל השנה היהודי".

 

קישורים ממומנים
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה בכורה: יצחק מאיר את השבת
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כשהנשמה מאירה
הולך בעקבות הנשמה. יצחק מאיר
צילום: "מים שקטים"
ynet ספיישל
ביטוח