הודו: התגלתה צפרדע שמחקה חתולים

מדענים גילו 12 מינים חדשים של צפרדעי לילה בדרום מערב הודו, ביניהן צפרדע מייללת וצפרדעי ענק. בנוסף, נמצאו 3 מינים של צפרדעים אבודות שתועדו לאחרונה לפני 91 שנה

משלחת חוקרים מהודו ובריסל גילתה 12 מינים חדשים למדע של צפרדעי לילה ושלושה מינים של צפרדעים שהתגלו מחדש אחרי עשרות שנים שלא נמצאו בטבע. בין התגליות: צפרדע המקרקרת כמו חתול וצפרדעים המנהלות משמרות השגחה משותפות על הביצים.

ממצאי המחקר שמתקיים מזה כ-20 שנה בדרום מערב הודו, יצא לדרך תודות לשיתוף פעולה בין חוקרים מאוניברסיטאות דלהי, בומבי ובריסל, התפרסמו בסוף השבוע בירחון העולמי לזואולוגיה וטקסומוניה (Zootaxa).

רוצים עוד?

פרופ' סאת'יאבהמה דאס בּיג'וּ, מאוניברסיטת דלהי, החוקר דו-חיים מזה כ-35 שנה, הוביל את משלחת המחקר הנוכחית ולקח חלק בגילויים של 45 מיני דו-חיים. כמו כן, גילה מיני דו-חיים נוספים שנחשבו אבודים ונמצאו מחדש בשנים האחרונות.

צילום: S D Biju, University of Delhi

מקרקרת כמו חתול (צילומים: באדיבות: S D Biju, frogindia.org )

הצפרדעים "מייללות" זו לזו בלילות

ביג'ו סיפר כי הוא והסטודנטים שהיו עימו, ישבו על הקרקע ביערות או סמוך למקורות המים, המתינו לקריאות הצפרדעים, ואז ניסו לאתר אותן באמצעות פנסים. כך הצליחו החוקרים לאתר בשנת 2006 תשע "צפרדעי לילה מייללות", ביניהן שתי נקבות ושבעה זכרים, שזכו לשם המדעי Nyctibatrachus poocha.

הייחוד של הצפרדעים הללו, שהוגדרו כחדשות למדע, הוא בזכות היכולת הווקאלית שלהן לתקשר זו עם זו. החוקרים תיארו במחקרם כי לצפרדעים הללו יש קרקור מיוחד במינו הדומה לייללת חתול. החוקרים העניקו לצפרדע את הכינוי פוּצ'ה, שמשמעותו חתול ביתי בשפת המליאלם, אחת מהשפות הנפוצות בהודו.

הצפרדעים שייכות למשפחת Nyctibatrachus, שמשמעותה צפרדעי לילה ומתייחסת בעיקר לשעות הפעילות של מיני הצפרדעים. בראיון לסוכנויות הידיעות, הסביר ביג'ו כי, למרבה הצער, פעולות השימור בהודו התמקדו עד כה בטיגריסים הבנגליים ובפילים האסייתיים. "יש עניין מועט בדו-חיים בהודו, מעט מימון ומחקר של צפרדעים אינו קל".

הקושי הגדול באיתור צפרדעי הלילה נובע בעיקר נוכח הצורך לחפש אותן בחשיכה ובתקופת המונסונים. החוקרים אמרו כי בצפרדעים בגודל בינוני, בעלות ראש רחב, המצויות באזורי ביצות ובפלגי נחלים באזורים הרריים. בתקופות המונסונים, הזכרים מתחילים לקרוא בסמוך לשעת השקיעה אל הנקבות, כשהם ממוקמים בין נקיקי הסלעים והחל משעות הערב המוקדמות, הם נוטשים את מקומם וממשיכים בקריאותיהם על גבי סלעים סמוכים.

התגלו מחדש: צפרדעים משנת 1920

בין התגליות, גם שלושה מינים של צפרדעים שנמצאו ותועדו לאחרונה בין השנים 1920 ל-1937 ולאחר עשרות שנים של חיפושים נמצאו על ידי החוקרים שלושה מינים, צפרדע לילה (Kempholey) שהתגלתה מחדש לפני 91 שנה ושתיים (Coorg ו-Forest) שתועדו לאחרונה לפני 74 ו-75 שנה.

ביג'ו סיפר בהודעתו לתקשורת, כי "הצפרדעים מהוות ברומטר סביבתי ורגישות ביותר לשינויים עדיניים לסביבתן. הן חיו לצד הדינוזאורים, שנעלמו מזמן. זה מדהים שהצפרדעים עדיין הצליחו להתקיים, אך למרבה הצער, הקיום שלהן נמצא בסכנה", ציין ביג'ו. לדבריו, מיני צפרדעים רבים עלולים להיעלם לנצח, נוכח המצב בו 32 אחוז מאוכלוסיית הדו-חיים מצויים בסכנת הכחדה.

"יש עדיין קרן קטנה של תקווה לעתיד טוב יותר לצפרדעים", הוא מוסיף. "כי יש עניין הולך וגובר בצפרדעים בקרב חוקרים ואוהבי טבע".

שישה מינים חדשים מתוך ה-12 אותרו באזורים שאינם מוגנים ולדבריו, יש לפעול כדי להגן עליהם מפני פיתוח עתידי, כדי לא לפגוע ביערות הלחים ובמקורות המים הזורמים שהינם קריטיים להישרדות הצפרדעים ולרבייתם. מרבית מהצפרדעים נאספו בשנים האחרונות מהטבע ורק לאחר בדיקות גנטיות ממושכות, שלעיתים נמשכו שנים, יכלו החוקרים להכריז על תוצאות מחקריהם וכי אכן מדובר במינים חדשים למדע.

מקרקרת כמו חתול. צפרדע לילה מייללת בהודו