שתף קטע נבחר

ביטוח למוצרי החשמל הביתיים - אל תשלמו לשווא

קיבלתם הצעה לבטח את המקרר או הטלוויזיה? בררו היטב מה מציעים לכם נותני השירות. החל מפרמיה חודשית, דרך השתתפות עצמית בתיקונים ועד להגדרה יצירתית של זמן הגעת הטכנאי - ממה להיזהר? מדריך

מי מאיתנו לא נתקל בהצעה רכישה, הרחבה או הארכת תקופת הביטוח למוצרי החשמל הביתיים? בשנים האחרונות אנו עדים להתגברות התופעה כאשר עוד ועוד חברות נכנסות לתחום הזה שעד זמן לא רב ההיצע בו היה מצומצם יחסית.

 

אז מה אם הביטוח ריק מתוכן? בזכותו ישנת בשקט

המזגן התקלקל והטכנאי לא הגיע - מגיע פיצוי?

 

אמנם, מעבר הייצור התעשייתי של רוב מוצרי החשמל למדינות כמו סין, שבלט ב-2 העשורים האחרונים, הוזיל באופן משמעותי את מחירי חלק מהמוצרים הללו, כך שרכישת ביטוח ואחריות, הפכו לפחות אטרקטיביים (בעקר לגבי המכשירים הזולים יותר), אולם נראה כי בשנים האחרונות התחום הזה מקבל עדנה מחודשת.

 

לא ממתינים לתום תקופת האחריות המקורית

לאחר רכישת מוצר חדש, כגון מקרר או תנור, לא מעט חברות המספקות את האחריות למוצר, מציעות ללקוח כבר בעת הרכישה, הרחבת אחריות לשנה או מספר שנים מעבר לאחריות המקורית. זאת במקביל לעובדה שהחוק קובע תקופת אחריות מינימלית של שנה למוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים שמחירם לצרכן גבוה מ-150 שקל.

 

לעיתים ההצעה מאותן נותני שירות מגיעה מספר שבועות לפני תום תקופת האחריות המקורית. ברוב המקרים החברות מתנות את רכישת האחריות בכך שתתבצע קודם שיפוג תוקף האחריות המקורית או שאינן מתנות זאת במועד, אך גובות תעריף גבוה יותר אם הביטוח בוצע לאחר תקופת האחריות המקורית.

 

תסריט נוסף בו בה נתקלים לא מעט אנשים, הוא שיחת טלפון יזומה על ידי חברות המספקות שירותי ביטוח למכשירי חשמל, בה מציעים אנשי המכירות שלהם חבילות שירות שונות. תופעה נוספת היא הגעה פיזית של מציעי שירות כזה לביתם של לקוחות פוטנציאליים, להציג בפניהם בצורה פרונטלית את מרכולתם.

 

מלבד הצעות השירות הללו קיים כיסוי לתיקוני מכשירי חשמל במסגרת פוליסות ביטוח הדירה. לרוב מדובר ב"ריידר" - תוספת לביטוח הדירה הקיים, המציע כיסוי לתיקונים ברמות שונות. ככלל חברות הביטוח אינן מוכרות ביטוח תיקונים כמוצר עצמאי, אולם גם זה קיים.

 

כמה זה עולה?

הביטוחים השונים עשויים להיות מורכבים ואין אחידות בין נותני השירותים השונים. עלות ביטוח חודשית למכשירי החשמל העיקריים בבית, עשויה לנוע בין מאות לאלפי שקלים בשנה. למעשה כשמדברים על מחיר יש לשים לב לעלות ההשתתפות העצמית, זו עשויה לנוע בין עשרות למאות שקלים בכל מקרה של תיקון.

 

ככלל ניתן לומר כי רכישת "ריידר" במסגרת פוליסת ביטוח הדירה, עשויה להיות זולה יותר. הלקוח מקבל "כתב שירות" לתיקון ושרות למוצרי חשמל ביתיים בעלויות של כ-400 שקל לשנה לרשימת מוצרים נירחבת ועד 700 שקל לשנה לכל המוצרים בבית. ובהשתתפות עצמית של לא יותר מ-200 שקל לתיקון, ברוב המקרים.

 

"כאשר באים לבצע ביטוח דירה, חשוב שהלקוח יציין שהוא מעוניין לרכוש כסוי שכזה, שאינו חלק אינטגרלי מהפוליסה", מסביר ליאור רוזנפלד מנכ"ל "רוזנפלד צבי וליאור סוכניות לביטוח בע"מ". "למעשה הוא נקנה על ידי חברת הביטוח אצל גורם חיצוני".

 

רוזנפלד מציין כי לא מעט מבוטחים עשויים להתבלבל בין כיסוי "כל הסיכונים" למוצרי חשמל, שאותו כן ניתן לכלול במסגרת הפוליסה והוא מכסה נזק תאונתי מכל סוג למוצרי החשמל, לבין "כתב שירות" לתיקון מוצרי חשמל, הנלווה לפוליסה ובא לתת פתרון בעת תקלה במוצר חשמלי. רוזנפלד מציין יתרון נוסף שקיים ברכישת המנוי דרך המבטח והוא "הגב" הקיים עבור הלקוח שכן חברות וסוכני הביטוח הינם "לקוח מועדף" בחברות שרותי התיקון בעיקר בגלל היקף רכישת המנויים שהם מבצעים מדי שנה.

 

רוב חברות הביטוח מציעות שירות למכשירים ביתיים למי שרוכש פוליסת ביטוח דירה, אולם ניתן למצוא גם הצעת ביטוח לרכישה בנפרד. כך לדוגמא, חברת הביטוח AIG מציעה מודל מעניין לשירות תיקון למכשירי חשמל ביתיים. ההצעה בנויה מחבילה בסיסית הכוללת מקרר מכונת כביסה ומזגן בעלות של כ-450 שקל לשנה, ללא הגבלת כמות המוצרים מאותו הסוג (כגון מספר המזגנים בבית). מעבר לכך יש עלות של עשרות בודדות של שקלים על כל מכשיר נוסף.

 

אפשרות נוספת היא רכישת ביטוח למצורי החשמל על ידי מגוון חברות המציעות כיום שירות תיקונים, כאשר חלקן משמשות במקביל כנותני שירות למוצרים חדשים שנקנו.

 

לפני רכישת ביטוח  - שימו לב לפרטים

רכישת ביטוח מסוג זה דורשת בדיקה מקדימה והשוואה בין ההצעות השונות. כמו בתחומים אחרים, גם כאן נעשות לא מעט עוולות מצד בתי העסק המצריכות אותנו לנקוט במשנה זהירות. מה בדיוק מכסה הביטוח? מה שיעור ההשתתפות העצמית, מתי היא תופעל, מה הסכום שנצטרך להוסיף ובאילו מקרים?

 

מלבד פערי המחירים ותנאי השירות השונים, במועצה לצרכנות מתקבלות לא מעט תלונות כנגד חברות נותני שירותים מסוג זה. מדובר לרוב בחוזים ארוכי טווח לתקופה של שנתיים עד 5 שנים, עם התחייבות וקנסות יציאה וכן בחוזים חריגים רבים.

 

לדוגמא, דמי ביטול גבוהים במקרה של הפרת התחייבות, חלפים חשובים ויקרי ערך שאינם באחריות, הצורך לשלם השתתפות עצמית גבוהה, החתמת הלקוח לתקופה ארוכה מבלי לברר את ותק המכשיר ומבלי לידע כי מוצר בעל "ותק" של למעלה מ-8 שנים (למשל) לא יתוקן ועוד.

 

"הצרכנים מגלים את החריגים רק בדיעבד בעת קריאת השירות משום שהם הסתמכו על הבטחות בעל פה ולא קראו את הפוליסה (גם אם חותמים על הצהרה כי קראו את התנאים)" אומרת עו"ד יעל כהן-שאואט, יועצת משפטית במוצעצה לצרכנות, "בנוסף, ניכרת תופעה של ניצול קשישים לחתום על חוזה ארוך טווח גם כאשר המכשירים ישנים וסירוב לבטל את ההסכם לפני תום התקופה".

 

לדברי כהן-שאואט, החוזים הללו שרובם אחידים, מכילים לא פעם תנאים מקפחים רבים כגון שהחברה מחוייבת לתקן רק אם קיים מלאי חלקי חילוף אצל היבואן. בעוד בפועל, על החברה לדאוג להחזיק מלאי חלקי חילוף לצורך מתן השירות. בנוסף, לא תמיד מוסרים עותק של חוזה, למרות שמדובר בחובה על פי החוק. כאשר מקבלים חוזה, התנאים המהותיים נמצאים בגב החוזה ובאותיות קטנות.

 

"תקנות הגנת הצרכן - אחריות ושירות לאחר מכירה, מחייבות מתן חוזה בכתב במקרה של מכירת שירותי תיקונים לאחר תקופת האחריות. החוזה צריך לפרט את כל התנאים - הכיסויים העלויות והחריגים. בדרך כלל החוזים האלה נעשים בטלפון (מכר מרחוק) או בבית הלקוח שלא לפי הזמנתו (עסקה ברוכלות).

 

בשני המקרים האלה יש חובה למסור חוזה בכתב שיכלול את כל המידע לעניין זכות הביטול על פי החוק - תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת החוזה בכתב לפי המאוחר מביניהם (אם לא קיבלתם חוזה בכתב המפרט את המידע הרלוונטי לעניין זכות הביטול המועד של 14 יום טרם התחיל). לכן מומלץ לנצל את תקופת ה-14 יום כדי לוודא שכל מה שהובטח משתקף בחוזה".

 

כהן- שאואט מוסיפה כי חוזה למתן שירותי תיקונים לתקופה של שנים הוא חוזה למתן שירות מתמשך, ועל כן זכותו של הצרכן להתנתק בכל עת. אי ניתוק כאמור מקנה לצרכן הזכות לתבוע פיצוי עונשי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקל.

 

החלטתם לרכוש ביטוח כזה? הנה כמה טיפים נוספים:

 

  • שימו לב תוך כמה זמן מחוייבת החברה לשלוח טכנאי? לעיתים קיים תנאי לפיו החברה תיתן שירות תוך 48 (או 60) שעות עבודה. רבים טועים לחשוב שמדובר ב-2 ימי עבודה (במקרה של 48 שעות עבודה למשל) כאשר בפועל הכוונה היא ל-8 שעות עבודה ביום ולכן 48 שעות עבודה הם 6 ימי עבודה.

 

  • האם יש לשלם על כל המרכיבים היקרים (בנוסף לדמי ביקור טכנאי)? מה שישפיע באופן ניכר על הכדאיות הכלכלית.

 

  • בדקו האם יש משמעות להתחייבות בחוזה של 5 שנים כאשר מכשירי החשמל בני 6 שנים ויותר (במיוחד אם קיימים חריגים לגבי ותק המכשיר)?

 

  • היכן מתבצע התיקון והאם הטכנאים יגיעו הביתה? אם לא, ודאו שקיימת פריסה רחבה של מעבדות שרות וטכנאים באיזור מגוריכם.

 

  • כדאי לדעת, פסיקת בית הדין לחוזים אחידים קבעה כי עקרונית, הכבילה לחוזה אחיד לתקופה ארוכה היא לכאורה מקפחת. בנוסף, במקרה של קנס יציאה גבוה בית המשפט רשאי להפחית את הסכום.

 

  • טרם רכישת הביטוח, ודאו כי אינכם משלמים כפל ביטוח עבור מכשירי חשמל חדשים, הנמצאים בתוך תקופת האחריות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כמה תשלמו השתתפות עצמית על התיקון?
ליאור רוזנפלד
מומלצים