שתף קטע נבחר

משחררים קטורת: פיוטים מהודו ועד אירלנד

שישה מוזיקאים - רובם חוזרים בתשובה - הצליחו לאחד את הביוגרפיות המוזיקליות שהביאו מכל קצות תבל, והם מציגים ארבעה סינגלים מאלבום הבכורה שכולו פיוטים לימים הנוראים. השמעה ראשונה - מיוחד ל-ynet

ערב ראש השנה מוציאה להקת "קטורת" את אלבום הבכורה. שישה מוזיקאים מוכשרים ממקומות שונים ומשונים ברחבי העולם, הצליחו לשזור את הביוגרפיה המוזיקלית שלהם לכדי אריג אחד.

 

עוד בערוץ יהדות - קראו:

 

"קטורת" היא אולי סיכום השנה האולטימטיבי במוזיקה היהודית, שיודעת פריחה חסרת תקדים; מיצג של נגנים שרובם המוחלט חוזרים בתשובה, ומביאים אל המוזיקה היהודית צלילים ממזרח, מערב ומה שביניהם - מהודו, אירלנד ונפאל.

 

 

בימים אלה חוגג ההרכב שלוש שנים להיווסדו, מאז שהגרעין המייסד – רפי ממן, גלעד חזן וניר שחל – התחברו לראשונה למופע סליחות בעיר דוד. השלושה ראו כי טוב מאוד - או, כדברי ממן: "ראינו שיש פה חיבור לא רגיל. משהו על-טבעי" - והפכו את החד-פעמי לקבוע.

 

 

אל שלושת המופלאים הצטרפו בדרך שלושה מופלאים אחרים, בשיטת החבר-מביא-חבר: "בהתחלה היינו אני, גלעד חזן וניר שחל. חזן הוא חוזר בתשובה שעבר מסע מוזיקלי כדי-ג'יי ונגן בהרכבים שונים, ושחל גם הוא חוזר בתשובה, קיבוצניק לשעבר, שהסתובב בהודו והשתלם בנגינה בבסורי, שזה חליל הודי. ניר צירף אלינו את גבריאל פיסק, נגן כלי הקשה, שנולד למשפחה אמריקנית, ולא ידע שהוא יהודי עד גיל 13. בגיל 30 הוא עלה ארצה לבדו, לאחר שנים כמתופף במצרים, לפני שהכיר את היהדות".  

 

 

אחר כך הצטרף ג'ונתן פיאלקה, שוב – חוזר בתשובה ונגן בס שעלה מאמריקה, שם עשה מוזיקת ג'ז ומוזיקה לטינית. האחרון שהסתפח להרכב הוא אייב דורון, מתופף שהקים כמה להקות בעצמו. ממן (28), הסולן והגיטריסט, הוא יוצא הדופן – היחיד שנולד למשפחה דתית, אך הוא משחרר צפירת הרגעה: "גם אני סוג של חוזר בתשובה. עברתי מסע מוזיקלי שחיבר אותי ליהדות ממקום אחר. עם זאת, את עיקר הידע המוזיקלי שלי שאבתי מחזנים בבתי הכנסת".

 

עניין של טעם, ובעיקר ריח. "קטורת"  (צילום: אוריה ויורם כהן) (צילום: אוריה ויורם כהן)
עניין של טעם, ובעיקר ריח. "קטורת" (צילום: אוריה ויורם כהן)

 

חברי "קטורת" לקחו את הנטיות המוזיקליות המגוונות, והפכו אותן למוצר שלם. "רצינו ליצור חיבור מעבר לזה המוזיקלי - גם בין אנשים. להביא שלום לעולם", מצהיר ממן. "זה יכול להיות פיוט שמתחבר אליו ניגון אשכנזי, או מוזיקה מרוקנית שמשתלבת עם ניגון אירי. מוזיקה זו שפה שכולם מבינים, ואין מישהו ששומע ניגון ולא מתרגש. מוזיקה היא שפה על מיגזרית. אנחנו רוצים לקבל את כולם. זה היה הכיוון של הלהקה שלנו".

 

 

אפופים ברוחניות החליטו החברים לכנות את להקתם "קטורת", "שזה בארמית קשר", לדברי ממן. "את הקטורת היו מקטירים בבית המקדש ביום הכי קדוש בשנה, יום כיפור. דווקא כשיש מיסוך עשן נוצר החיבור הכי גדול בין הקדוש ברוך-הוא לעם ישראל. הקטורת מורכבת מאחד-עשר מרכיבים שונים, אך בסופו של דבר ההרמוניה ביניהם יוצרת ריח שאין לתארו. גם אנחנו, על המרכיבים השונים שבנו, שואפים להביא את המוזיקה לכל עם ישראל - בלי הבדלים של כיפה".

 

עם או בלי קשר לקטורת, 11 רצועות מרכיבות את אלבומה הראשון של הלהקה, "כנפי שחר". "חלק מהניגונים מקוריים, וחלקם גרסאות כיסוי ללחנים עתיקים יותר. אבל העיבודים לקחו אותם למקום אחר לגמרי. בכל הופעה אנחנו נתקלים באנשים שמתרגשים ולפעמים אפילו בוכים כשהם שומעים את הניגונים שהיו שומעים בתור ילדים, עם סבא שלהם. זה נוגע בנשמה, ואנחנו שואפים לחדור ללבבות של עם ישראל. ליצור חיבור, אהבה, וריח טוב שיגיע לכל אחד".

 

"לא רצינו לשייך את המוזיקה שלנו לשום ז'אנר", מוסיף גלעד חזן. "לא משנה מאיפה אנחנו מביאים את הניגון – הטקסט היהודי חוצה את כל המזרים והסגנונות שיש, והכול ביחד זה כמו הקטורת. מתערבב היטב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חברי להקת "קטורת"
צילום: אוריה ויורם כהן
מומלצים