שתף קטע נבחר
צילום: אורנית גורטלר, Jupiter

מהמטוס לבית המשפט: כשטיסה בחג משתבשת

ארוחות ראש השנה הן עניין רגיש ומרגש: המשפחה מתכנסת וכולם מרימים כוסית ומברכים זה את זה. אידיליה? לא עבור כולם. יש מי שנתקע בדרך בגלל עיכוב או תקלה של חברת התעופה. לא פעם זה מסתיים בתביעה. האם יש "קנס חג"?

בעוד רגע קט ניפרד מהשנה הנוכחית, ונרים מבטנו לעבר שנת תשע"ב. רובנו נקבל את השנה החדשה בלבוש חגיגי, עם בני המשפחה, תוך כדי סעודת החג. אולם, לא תמיד הדבר מובן מאליו. מתברר כי בקלות - כמעט רבה מדי - השמחה יכולה להשתבש. לפניכם שני פסקי דין מהשנה האחרונה, אשר מראים כי לעיתים המעבר בבית המשפט הוא בלתי נמנע.

 

 

איסתא טעתה בכרטיס הטיסה

לא כל אחד חוגג את ראש השנה בביתו או בבית משפחתו הקרובה. יש המעדיפים לחגוג בבית מלון ולאפשר לאחרים לטרוח עבור ארוחת החג תמורת תשלום נאות ומנוחה כוללת. אורן אשרוב בחר לבלות את ראש השנה אשתקד עם משפחתו באילת. הוא הזמין טיסה מתל אביב ביחד עם בני משפחתו, ל-8 בספטמבר 2010 ערב ראש השנה, וביצע את ההזמנה מבעוד מועד, ב-1 ביולי 2010.

 

איסתא הנפיקה עבורו את כרטיסי הטיסה עוד באותו יום ושלחה לו את הכרטיסים עבורו ועבור כל בני המשפחה. ביום המיועד טסו בני המשפחה כמתוכנן במועד הקבוע, אך התובע, אשר הגיע בשעה 14:30, גילה כי המועד המצוין בכרטיס הטיסה שלו מיועד ל-11 בספטמבר 2010, וחזרה עוד באותו יום.

 

התובע נאלץ להזמין מונית, לנסוע לתחנה המרכזית בתל אביב, לעלות על האוטובוס לאילת ולהצטרף לבני משפחתו באיחור של כ-6 שעות כמעט. התובע הגיע בשעה 20:00 אחרי ארוחת הערב החגיגית.

 

בשל האמור, תבע אורן מאיסתא החזר של עלות הכרטיס בסך 487 שקלי, עלות כרטיס אוטובוס בסכום של 73 שקל ופיצוי בשל עוגמת נפש בסכום של 8,000 שקל, שכן הוא הפסיד ארוחת ערב חגיגית ולא נהנה ביחד עם בני משפחתו מהאירוע.

 

איסתא טענה מנגד כי התובע התרשל, שכן אילו היה טורח לעיין בכרטיס, היה מגלה את הטעות, והיא היתה מתוקנת מיד. השופט חאג' יחיא מבית המשפט לתביעות קטנות בת"א קבע כי יש מקום לפסוק לתובע מחצית כרטיס הטיסה וכן פיצוי בשל הטרחה ואי הנוחות שנגרמה לו, עקב אי השתתפותו בארוחת ערב חגיגית ביחד עם בני משפחתו האחרים.

 

השופט ציין, כי יש ממש בטענת איסתא, כי היה על התובע לבדוק את כרטיס הטיסה שלו, אך אין להתעלם מכך, כי כל הפרשה נולדה בשל טעות של איסתא. בסיכום, איסתא חויבה לשלם לתובע פיצוי של 1,500 שקל על כל הנזקים ואי הנוחות שנגרמו לו.(ת"ק 40063-01-11 אשרוב נ' איסתא ישראל בע"מ)

 

שיבוש ונזקים בטיסת אל על

ומהחמצת ארוחת החג לחילול החג. בני זוג דתיים הגישו תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, בשל איחור של 24 שעות בהגעה לנפאל, דבר שגרם להם לחילול ראש השנה.

 

התובעים קנו כרטיסי טיסה בחברת אל על. הם הוטסו להונג קונג ומשם היו אמורים להמשיך לנפאל, ולהגיע למחרת, ב-17 בספטמבר 2009. כשהגיעו התובעים להונג קונג, התברר להם כי טיסת ההמשך לנפאל בוטלה, והם הוטסו לתאילנד שם שהו במלון, והובטח להם כי טיסת ההמשך לנפאל תהיה למחרת בבוקר. בפועל הטיסה בוצעה רק למחרת בשעה ארבע אחר הצהריים.

 

לטענת התובעים, בשל כך הם הגיעו לנפאל רק ביום שישי ה-18 בספטמבר 2009 לאחר כניסת חג ראש השנה, כך שהם נאלצו לחלל את החג. התובעים הם אנשים דתיים, ולטענתם אירוע זה פגע בהם. התובעים ביקשו פיצוי של 12 אלף שקל.

 

השופטת מלכה אביב קבעה כי אל על אחראית כלפי התובעים בשל השיבוש והנזקים שנגרמו להם. עם זאת, נקבע כי יש לתובעים רשלנות תורמת גבוהה מאוד להיווצרות הנזק, שכן הם יצרו לעצמם לוח זמנים צפוף מאוד וקרוב לחג. במקרה כזה, כך נפסק, היה עליהם לצפות את האפשרות כי לוח זמנים זה עלול להשתבש.

 

"העובדה שיש לעיתים שיבושים בלתי צפויים בלוח הטיסות היא עובדה ידועה לכל והיא בבחינת "מן המפורסמות". אמנם, על חברות התעופה לעשות כמיטב יכולתן כדי למנוע שיבושים שכאלה, אולם, יחד עם זאת, ידוע כי שיבושים כאלה הם בלתי נמנעים", כתבה השופטת. עוד נקבע, כי הסכומים שבני הזוג תובעים הם מופרזים. בסיכום נקבע, כי על אל על לפצות את התובעים בסכום של 1,750 שקל.

 

התביעה בשל עוגמת הנפש שנגרמה לתובעים בגלל חילול החג נדחתה, באשר נקבע כי האחריות לכך נופלת על כתפי התובעים בלבד. "הנתבעת (אל-על – א.א.ג) לא התחייבה כלפיהם כי תביא אותם למחוז חפצם בטרם כניסת החג והמועד בו נכנס החג אינו בעל נפקות לאחריות הנתבעת", פסקה השופטת.( ת"ק 3438-08-10 היימן ואח' נ' חברת אל על בעמ)

 

סיכום

מפסקי הדין עולה, כי בית המשפט מייחס חשיבות לחג ולכשל של חברת התעופה/סוכנות הנסיעות, אשר בעטיים התובעים נאלצו להחמיץ את האירוע או ניזוקו בדרך אחרת. עם זאת, בית המשפט בוחן האם לתובעים היה אשם תורם (חלק במחדל או במעשה שהביאו לנזק), ובמקרה שהוא קובע כי התשובה חיובית, הפיצויים שנפסקים נמוכים יותר במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב- לא נפסקים כלל (כמו במקרה האחרון, בו הפיצוי לא נפסק בשל חילול החג, אלא בשל השיבושים בטיסות).

 

עו"ד אורנית אבני-גורטלר עוסקת בכתיבה ועריכה משפטית .

 

יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס אל על
צילום: ירון ברנר
מומלצים