שתף קטע נבחר

בית הדין הרבני: הפרוטוקול הוא רק לפרוטוקול?

"לא כל מה שנאמר בדיון צריך להיות כתוב בפרוטוקול, מה את חושבת?!", צעק הדיין, וכשהתבקש להורות לקלדן לרשום את דבריו - הוסיף: "תרשום, תרשום, ואפשר לפרסם ולהפיץ את זה". אז בבקשה - זה פורסם. לקרוא ולא להאמין

לא הכול עצוב בבית הדין הרבני. הנה משהו מצחיק, לטובת השנה החדשה:

 

לאחר הגירושים, נוהג בית הדין לרשום "מעשה בית דין" - מסמך שנמסר לצדדים ומאשר שהתגרשו כדת וכדין. במסמך זה מוסיפים לפעמים הדיינים הערות מסוגים שונים - אם בנושא יהדותו של מי מן הצדדים שנמצאה "פגומה", לדעתם של הדיינים, ואם בנושא איסור על האישה להינשא למי שנחשד שהיא נבעלה לו בהיותה נשואה.

 

עוד בערוץ יהדות - קראו:

 

שרה (שם בדוי) פנתה אליי בבקשה שאעזור לה להוריד מן ה"מעשה בית דין" שלה הערה האוסרת עליה להינשא לגבר מסוים. לטענתה, לא היה שום דיון בנושא זה בבית הדין הרבני ועל כן לא היה כל מקום לרישום ההערה הפוגענית הזו.

 

זה קצת מביך, מתבר כי מדינת ישראל (קרי: בית הדין הרבני) מתעניינת במה עושה אישה בחדר המיטות שלה, גם אם הדבר אינו קשור בכלל לנושא הגירושים. במקרה של שרה, לא הייתה לבית הדין כל סיבה משפטית מוצדקת לחטט במעשיה האינטימיים. לא היה דיון בעניין מזונות אישה (שאותם יכלה שרה להפסיד בגין בגידה), לא היה כל רכוש שעלה לדיון (ושאותו יכלה להפסיד בגין בגידה), והיא לא דרשה מן הבעל את כתובתה (שאותה יכלה להפסיד בגין בגידה). בנוסף, שרה לא סירבה להתגרש. כלומר, לא הייתה לבעל סיבה לטעון שהיא מחויבת להתגרש ממנו בגין בגידה. הרי היא זו שיזמה את הגירושין.

 

באופן טבעי, אם כן, בית הדין לא ניהל שום דיון בנושא "בעלה ובועלה". המידע ששרה אסורה על הגבר האחר כנראה הגיע לבית הדין בדרך של "לחישה באוזן הדיינים", ולא היה לכך שום זכר במסמכים.

 

מה זה פרוטוקול?

בבית הדין טענתי שלא היה כל אזכור בפרוטוקול או בהחלטת בית הדין לעניין "בעלה ובועלה", ועל כן לא היה מקום לרשום הערה פוגענית ב"מעשה בית דין". הדיין מצא את עצמו פתאום בפינה מאוד לא סימפטית, משום שהוא עצמו היה חתום על "מעשה בית הדין". על כן הוא בחר בטקטיקה מעניינת, והחל לצעוק עליי: "אז מה אם זה לא בפרוטוקול? הפרוטוקול לא משקף את מה שנאמר בבית הדין הרבני. אם מישהו מתעטש - צריך לרשום את זה בפרוטוקול?"

 

ניסיתי (עם חיוך) להבהיר את עמדתי: "דיון בשאלת איסור אישה על בועל אינו דומה בכלל ל'התעטשות', ולא עולה על הדעת שהיה דיון בנושא של 'בעלה ובועלה' והדברים לא יירשמו בפרוטוקול. לכן אני מסיקה שאם אין לזה כל אזכור בפרוטוקול - כנראה שלא היה כל דיון בנושא".

 

על כך ענה לי הדיין באלו המילים: "לא הכול צריך להיות כתוב בפרוטוקול. מה את חושבת?! אם אני אשים עכשיו שלושה קלדנים להקליד את מה שקורה עכשיו בדיון – אני אקבל שלושה מסמכים שונים לגמרי".

 

על כך עניתי לו: "אני מבקשת מכבוד הדיין להורות לקלדן לרשום את ההערה שנאמרה כעת בפרוטוקול". תגובתו לא איחרה לבוא: "תרשום תרשום. תרשום שאני אמרתי שלא כל מה שנאמר בדיון צריך להיות בפרוטוקול, ואת יכולה לפרסם את זה ולהפיץ את זה לאן שאת רוצה".

 

אז הנה. הפצתי לכם את זה לכבוד השנה החדשה. ואם תרצו עוד דברים מצחיקים חפשו באתר שלנו ב"פינת הלא ייאמן" – דברים שלא תאמינו שנאמרו בבית הדין הרבני (ובבית המשפט).  

 

  • רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית העובדת ב "מרכז צדק לנשים" טל': 02-5664390  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים