שתף קטע נבחר

רכבת: נהג הקטר המתנגש מסרב להגיע לתחקיר

פרסום ראשון: למרות שהתנגש חזיתית במהירות גבוהה פי כמה מהמותר במערך קרונות, גרם להשבתת תנועת הרכבות בצפון ולנזק כספי ישיר של כ-25 מיליון שקל, מסרב נהג קטר להגיע לתחקור בטיחות. הסיבה: חבר הוועד שמעוניין ללוות אותו, נדרש לעשות כך מחוץ לשעות העבודה

רק ברכבת ישראל: נהג שהיה מעורב בתאונה קשה, בה נפצעו שני עובדים ונגרם נזק עצום, מסרב להגיע לתחקיר בטיחות. ביום שלישי שעבר (18.10) אירעה תאונה קשה במיוחד במתחם רכבת בחיפה: קטר דהר במהירות של 55 קמ"ש, והתנגש חזיתית במערך קרונות חונה. כתוצאה מכך נפצעו שני עובדים, הקטר הפוגע ספג נזק בלתי-הפיך, וכן נגרמו נזקים חמורים לארבעה קרונות ותא-ניהוג. לדברי מומחים, הנזק לציוד עשוי להגיע ל-5 מיליון יורו (כ-25 מיליון שקל). בנוסף, בעקבות התאונה הופסקה כל תנועת הרכבות בין קריית מוצקין וחוף הכרמל.

 

עוד בתחבורה ציבורית ב-ynet:

 

אלא שלמרות הנזקים החמורים, אומרים היום (ד') ל-ynet מקורות ברכבת כי ועד העובדים הנחה את הנהג הפוגע - שהושעה מעבודתו מיידית - להימנע מלהגיע לתחקיר הבטיחות שנערך בעקבות התאונה. הסיבה, כך מסביר מקור בחברה, היא סירוב חברי ועד להגיע לתחקיר שנערך מעבר לשעות העבודה. "זה הכל עניין של אגו וכבוד", אומר המקור. "הם פשוט רוצים להראות להנהלה שהם אלה שקובעים ומחליטים".

 

הרכבת: "מדובר באירוע חמור מאין כמותו" (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
הרכבת: "מדובר באירוע חמור מאין כמותו"(צילום: אבי מועלם)

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

ברכבת ישראל אומרים בתגובה כי "מדובר באירוע חמור מאין כמותו, שעלינו לתחקר באופן מעמיק, ולהפיק ממנו לקחים על-מנת לוודא כי אירועים כאלה לא יישנו. נראה כי הוועד מבכר את האינטרס הפרטיים והצרים שלו על-פני ההתנהלות התקינה והבטוחה של החברה, כמו-גם על-פני אינטרס העובדים לקצר את תקופת השעייתם". ברכבת מוסיפים כי בעקבות המקרה פנו להסתדרות.

 

בוועד עובדי הרכבת הסבירו ל-ynet כי "עובדי רכבת ישראל מחויבים לבטיחות הרכבת והנוסעים בה, ועוסקים בדרכים לשיפור הבטיחות. במקום לשתף פעולה עם העובדים ולשפר את הבטיחות, הנהלת הרכבת מנסה לנצל כל הזדמנות על-מנת לפגוע בפרנסתם ובתנאיהם של עובדי החברה, ואינה מתחשבת בעובדים, אשר מקדישים זמן רב לשיפור התנהלות הרכבת. הדבר מוכיח בשנית, כי הנהלת הרכבת מחויבת לפגיעה בעובדים, ובעיקר בעובדים החברים בוועד, ולא בקידום הבטיחות ובשיפור השרות ברכבת ישראל."

 

"רק בנס לא גבתה התאונה חיי אדם" 

מקורות בחברה אומרים כי רק בנס הסתיימה התאונה הקשה ללא הרוגים. "אם נהג הרכבת שנתקעה היה נשאר בתא הניהוג, הוא היה נהרג במקום", מסביר מקור. "זו פשוט רשלנות פושעת, אין דרך אחרת לתאר את מה שקרה. חשוב להבין שנהג הקטר המחלץ צריך לעצור 100 מטר לפני שהוא מגיע לרכבת התקועה, ואז להתקדם במהירות של 5 קמ"ש. במקום זה, הוא התנגש בה במהירות של 55 קמ"ש. זה לא יאומן".

 

גם ברכבת מתייחסים למקרה בחומרה יוצאת דופן. "רק בנס לא גבתה התאונה חיי אדם", אומרים שם. "מעבר לכך, הנזק הכספי שנגרם עצום בהיקפו. לא יעלה על הדעת שבעוד שהנהלת החברה עושה מאמץ לערוך תחקיר מהיר ויעיל של אירוע בטיחותי חמור, חברי הוועד לא מגיעים לתחקיר, ואף מונעים מן העובדים להתייצב".

 

מקור בחברה סבור כי יש למנוע מהוועד מלהשתתף בתחקירי בטיחות. "הגיע הזמן שיעשו לזה סוף", הוא אומר. "אפשר להבין את הדרישה שלהם להשתתף בשימועים, אבל אין להם שום מקום בתחקירים שעוסקים בבטיחות. בסופו של דבר מי שישלם את המחיר על ההתנהלות הזו הוא הנהג הפוגע, שייענש לא רק על מה שקרה - אלא גם על ההיעדרות מהתחקיר".

 

שוב: מחלה מסתורית השביתה 14 נהגים

ללא קשר לעימות המתפתח בנושא התאונה, מסלים כעת גם המאבק בין הוועד וההנהלה על עתיד החברה. בשעות אלה ממש אמור המנכ"ל החדש של החברה, בעז צפריר, להציג בפני דירקטוריון החברה תוכנית רה-ארגון, אשר במסגרתה תופרד פעילות הפיתוח של הרכבת מהפעילות השוטפת. לצורך כך, יוקמו שלוש חברות-בנות: האחת תעסוק במטענים, שנייה בפיתוח עסקי, והשלישית תתמקד בהקמת מערך עתידי של רכבות חשמליות.

 

אלא שבוועד העובדים כבר הבהירו כי בכוונתם להיאבק בכל תוכנית שתביא לטענתם לפגיעה בעובדים. גם בוועד וגם בהסתדרות רואים בצעדים שבה נוקטת לאחרונה ההנהלה - בתמיכת משרדי האוצר והתחבורה - כהכנה לקראת הפרטת הרכבת, והעברת פעילותה לידיים פרטיות. רק בחודש שעבר שיבש הוועד את פעילות החברה, וזאת במחאה על כוונת ההנהלה להעביר את עבודות האחזקה במאות קרונות חדשים לידי היצרנית שתספק אותם לרכבת.

 

במקביל, מתפתח מאבק נוסף בין ההנהלה והוועד: בעקבות החלטת ההנהלה לסיים את תפקידם של ארבעה סמנכ"לים, פנה יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, למנכ"ל הרכבת, וקרא לו להימנע מלבצע שינויים ארגוניים ללא התייעצות עם הוועד ונציגי ההסתדרות. "אבקשך להימנע מיצירת עובדות מוגמרות, ולפעול לקיום דיון בנושא בין הנהלת החברה לבין נציגות העובדים", דברי אדרי.

 

ואם לא די בכל זאת, בשעות אחר הצהריים חלה התפתחות נוספת במערכת היחסים העכורה בין הוועד וההנהלה: 14 נהגים בחטיבת המטענים הודיעו במפתיע על מחלה. ברכבת הסבירו ל-ynet כי "ועד העובדים הדרומי הורה לנהגים לא לשתף פעולה עם מהלך של העברת נהגים לקורס נהגי נוסעים, ובהתאם לכך 14 נהגים הודיעו על מחלה ולא התייצבו לעבודה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קו העימות: מנכ"ל הרכבת ויו"ר הוועד
צילום: אבישג שאר ישוב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים