שתף קטע נבחר

נתב"ג: מכרז חדש עלול לייקר את עמלות המט"ח

ועדת הכלכלה דנה היום במכרז רשות שדות התעופה לדוכני המרת מט"ח חדש. יו"ר הוועדה הביע חשש כי העלאת התמלוגים שיצטרכו מפעילי הדוכנים לשלם לרשות תבוא על חשבון הנוסעים בשדה. "לא נאפשר שיעשקו את הצרכן הישראלי ואת התייר ואם צריך נפקח על כך בחקיקה"

חשש להתייקרות עמלת המרת מט"ח בנתב"ג  ופגיעה בנוסעים הישראלים ובתיירים עלה היום (א') בוועדת הכלכלה. הרקע: מחלוקת סביב תוצאות המכרז שערכה רשות שדות התעופה (רש"ת) לבחירת החלפנים המורשים שיפעלו בטרמינל בשש השנים הבאות. בית המשפט לעניינים מנהליים אמור להכריע מחר (ב') בעתירה שהגישה חברת צ'יינג'פלייס, מתמודדת שפרשה מהמכרז, נגד רש"ת.

 

עמלת ההמרה הממוצעת נעה היום בין 3.8%-3.9% לעסקה. יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), שיזם את הדיון, הביע חשש כי תוצאות המכרז יגרמו בפועל לגביית עמלה יקרה יותר.

  

המכרז היה מיועד לשני זכיינים לשמירת התחרות: אחד מהמערכת הבנקאית והשני מהמגזר הפרטי. הזוכים הם בנק הפועלים, וחברה בינלאומית מספרד. העמלה אמורה לכסות בעיקר את תגמולי הזכיין לרש"ת, על בסיס תשלום שנתי קבוע ואחוזים מהמחזור. צ'יינג'פלייס התמודדה לבדה במסלול הפרטי ונועדה להיות הזכיין השני אבל משכה את מועמדותה ברגע האחרון.

 

בסבב שני של המכרז לזכיין הפרטי זכתה החברה הספרדית, שנמנעה מהתמודדות בסבב הראשון. צ'יינג'פלייס עתרה לבית המשפט בטענה שהסבב השני נערך בתנאים המקפחים את הזכיין הפרטי ולא שוויוניים לעומת הראשון. זאת בגלל "זיגזג מטורף" של רש"ת, כדבריה, ששינתה ברגע האחרון את תנאי המכרז, מה שאיפשר לחברה הספרדית להשתתף בו ולזכות במקומה.

 

שאמה-הכהן גילה בפתח הדיון את נסיבות ה"זיגזג": במכרז המקורי ביטלה הרשות את מגבלת עמלת ההמרה המרבית הנהוגה היום. כשביטול זה נודע לו לפני כחודש, הוא שוחח עם סמנכ"ל הרשות, יורם שפירא, והעלה את החשש לפגיעה בצרכנים כתוצאה מהתייקרות העמלה. זאת לאחר שהרשות העלתה את מינימום התמלוגים שלה מהזכיינים ל-14 מיליון שקל. שפירא שוכנע ונקבע כי העמלה המרבית הקיימת לא תעלה על המקסימום הנוכחי.

 

בנק הפועלים קיבל את התנאי, למרות שהצעת התמלוגים שלו עמדה על 18 מיליון שקל. צ'יינג'פלייס התנגדה ומסיבה זו הסירה את מועמדותה. שפירא גילה בדיון כי רש"ת נאלצה לקיים סבב שני לזכיין הפרטי. לטענת יו"ר צ'יינג'פלייס, אבי גרינגר, הסתלקותם איפשרה את הכניסה למכרז ואת זכייתה של החברה הספרדית הודות להצעת תמלוגים גבוהה של 24 מיליון שקל. על כשרות ה"זיגזג" ותוצאותיו הוגשה העתירה לבית המשפט הכלכלי.

 

"המרת המטבע היא צורך בסיסי של הנוסע הישראלי והתייר הזר ולא נרשה לפגוע באינטרסים

שלהם ולעשוק אותם. לא נהסס להגיב בחקיקה אם בית המשפט לא יישב את המחלוקת, והרשות

לא תממש את האופציה השמורה לה להכניס חלפן שלישי לשדה כדי להבטיח את התחרות", אמר

שאמה-הכהן, אבל העדיף פשרה מוסכמת בין הזכיינים.

 

גרינגר טען בוועדת הכלכלה כי התמלוגים הגבוהים שהציעו הספרדים לא יאפשרו להם להפיק רווח תפעולי מעסקות המט"ח, והם ינסו להפיק אותו בדרכים אחרות. שאמה-הכהן שאל מדוע צ'יינג'פלייס לא התמודדה בסבב השני, ונענה כי בינתיים ניתנה העדפה לבנק הפועלים בבחירת מיקום דלפק ההמרה בנתב"ג, והמקום שנבחר מבטיח לבנק את רוב עסקי ההמרה. גם על סוגיה זו התבקש בית המשפט להכריע בעתירה.

 

שפירא טען בתגובה כי אין משמעות למיקום הדלפקים וחלוקת העסקים בין הזכיינים "בעצם שווה". עם זאת התחייב להכניס לשדה זכיין שלישי "אם יתברר שנוצר מסחר לא הוגן בהמרות המט"ח". הוא חזר והדגיש את החשיבות לחוסן הכלכלי של הרשות מתמלוגי החלפנים כמו של העסקים האחרים בשדה, שהם מחצית מהכנסותיה ומאפשרים לה לממן השקעות בתשתיות ובשירותים לרווחת ובטיחות הנוסעים וחברות התעופה.

  

נציג החברה הספרדית יורו-דיויסיס, עו"ד איתי דויטש, התחייב כי "אין לנו כוונה לעשוק את הצרכן הישראלי. נפעל לפי כוחות השוק ואין מצב שנפקיע מחירים".

 

נציג האוצר יואב צבר אמר כי בדיון נחשפה רק בעיה משפטית שלא מחייבת התערבות שלהם. "אין לנו סמכויות להכתיב את מחירי העמלות או לפקח עליהן", אמר צבר.

 

שאמה-הכהן אמר בסיכום שהוועדה תעקוב אחר התפתחות הפרשה בבית המשפט ולאחר הכרעתו בעתירת צ'יינג'פלייס תשקול את צעדיה בהתאם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל התעופה בן גוריון
צילום: ירון ברנר
מומלצים